Onweerskansen 7 en 8 mei

Topic gezien door 61054 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 06 mei 2013 - 09:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Citaat van: Tjitske op ma 06 mei 2013 - 16:31
hallo, ik woon in Veenhuizen en ga naar school in groningen..nu zie ik dus voor morgen dat ik precies in die buienlijn zit...is het mogelijk dat er tijd bij gegeven van hoelaat die buien ongeveer deze regio bereiken? ik ben nieuw hier en heb er nog niet echt veel verstand van..

Hoe laat iets eventueel kan gebeuren valt nooit te zeggen. Wel valt er een schatting te maken adhv de runs, dus als er wat komt zal het zo rond eind van de middag/avond zijn
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: Tjitske op ma 06 mei 2013 - 16:31
hallo, ik woon in Veenhuizen en ga naar school in groningen..nu zie ik dus voor morgen dat ik precies in die buienlijn zit...is het mogelijk dat er tijd bij gegeven van hoelaat die buien ongeveer deze regio bereiken? ik ben nieuw hier en heb er nog niet echt veel verstand van..

Zal aan de hand van de recente modellen aan het einde van de middag moeten komen, echter garantie heb je nooit
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wilfred Janssen

Citaat van: Tjitske op ma 06 mei 2013 - 16:31
hallo, ik woon in Veenhuizen en ga naar school in groningen..nu zie ik dus voor morgen dat ik precies in die buienlijn zit...is het mogelijk dat er tijd bij gegeven van hoelaat die buien ongeveer deze regio bereiken? ik ben nieuw hier en heb er nog niet echt veel verstand van..

Hallo Tjitske,

Allereerst welkom hier! Op de kaarten is een tijd gegeven waarop deze 'geldig zijn', of in elk geval voor welke tijd de berekening is. Rechtsbovenin is vrijwel altijd een tijd te zien met bijvoorbeeld 18z of 18UTC. Dit is een universele tijd die ieder weermodel wel gebruikt (london time). Voor Nederland betekend dit dat je in de zomerperiode 2 uur bij deze tijd moet tellen en 1 uur in de winterperiode.

Voor de situatie die het WRF-model aangeeft voor morgen betekend het dus dat de buien rond 18Z de buien richting Groningen gaan, dus rond 20 uur. Daarnaast is het nog belangrijk om te weten dat de modelweergaven van de 'radarbeelden' (maximale reflectiviteit) puur indicatief zijn, dus geen verwachting! Met behulp van deze kaarten kun je dus gemakkelijk inschatten of het dus om losse cellen of juist om geclusterde systemen gaat.
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Gerard1995

Haha, ik herinner me de uitspraak van @Tyshane vorige week ergens nog.. met hoe snel het kan veranderen op de kaarten en tadáááá :D een toch vrij serieuze onweerskans voor morgen in de planner :P
Ik heb er zin in en ik heb leuke ervaringen met dat östgewitter dus laat maar komen!
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jornonweer

voor belgie niets dus blijkbaar, jammer
Danger is real, fear is a choice.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Tjitske

Dank jullie wel voor het reageren! ik hou morgen gewoon goed buienradar in de gaten..

Marsel

Citaat van: zorba op ma 06 mei 2013 - 18:13
**Plaatjes**

Tja, wederom een andere uitkomst in GFS12Z.
Hoogtetrog (alweer) een iets andere vorm, zo ook het laagje aan de grond (minder diep als in de 00Z en 06Z) en dus de positie van de theta-E/theta-W tong. Het is juist die zone waar klassiek de grootste buienactiviteit mag worden verwacht.
In dit geval volgens de oper dus juist tijdens de middag en avond over het midden en later het ONO van Nederland.
Het positioneren van dergelijke laagjes en de daarbij behorende buiige neerslag is zoals verwacht inderdaad wat springerig.
Nowcasten morgen dus.
Citaat van: Dennis op ma 06 mei 2013 - 14:36
ik denk dat de cape/li waardes daar flink kunnen oplopen (ONO)
Mja redelijk matig allemaal hoor. In de theta-E tong kwam HiRLAM06Z met MUCAPE van 500-1000J/KG. Waarbij convectie uiteraard op enige hoogte geïnitieerd werd.

EDIT: Hirlam12Z lijkt vergelijkbaar. Zwaartepunt in de middag in theta-E/theta-W tong over centraal en ONO Nederland, langzaam westwaarts uitbreidend.

Weatherman

Ik weet dat het niet met zekerheid te zeggen is voor morgen, maar wat is ongeveer de tijd voor onweer. Ik werk zeker tot 15.00 buiten.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

zorba

Citaat van: Weatherman op ma 06 mei 2013 - 18:37
Ik weet dat het niet met zekerheid te zeggen is voor morgen, maar wat is ongeveer de tijd voor onweer. Ik werk zeker tot 15.00 buiten.

Scroll even naar boven en je hebt je antwoord.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op ma 06 mei 2013 - 16:13
Conclusie aan de hand van het model WRF: De buien zullen vooral in geclusterde vorm over het land gaan trekken. Mogelijk dat er lijnvorming plaatsvindt, maar zaken zoals zware windstoten (>75km/h) zullen hoogstwaarschijnlijk uitblijven. Achter het thermisch laag, met name aan de zuidwestkant, laat het model ook nog een signaal zien voor enkele losse buien. Gezien de 6-uurlijkse neerslagkaarten van het model zullen de zwaarste exemplaren in het noordoosten van het land gaan vallen (zie kaarten hieronder).

Ja daar lijkt het inderdaad wel op neer te komen. Wat verder opvalt, en dat is vanmorgen al even aangehaald, is dat in het gebied met maximale PVA het neerslagsignaal niet zuiver convectief lijkt te zijn.
Later op de dag gaat dat wel toenemen uiteraard. Progtemps laten ook vrij veel dikke restbewolking zien. Voor een deel embedded buien dus.
Onstabiliteit is dan wel diep (>10km) maar ook vrij 'dun'. De vrij kleine CAPE wordt uitgespreid over een diepe laag. Dat verhinderd dan weer de vorming van zware onweersbuien met hoge bliksemfrequentie. Ik vraag me dan ook af of het daadwerkelijk uitloopt op een lijnvormig geheel zoals WRF schetst.
Op de theta-E/-W tong onder begeleiding van vrij intense PVA een zone met buiige neerslag lokaal met een pittig onweer lijkt mij het meest waarschijnlijke.

Arend

Als het morgen maar regent, mocht het onweren dan is dat mooi meegenomen  :). Echt een droompluimpje wat GFS in de 06 liet zien voor het oosten wat betreft de neerslagverwachting. GFS kennende hoop ik dat het deze keer niet bij een droom blijft.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherman

Knmi heeft zeker nog geen update gedaan, die zeggen kans op een onweersbui.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Weatherman op ma 06 mei 2013 - 20:26
Knmi heeft zeker nog geen update gedaan, die zeggen kans op een onweersbui.

Dat klopt toch?  ;)

jornonweer

verwacht er niet veel van, maar kans is kans, zolang er al wat regen valt ben ik blij  :P
Danger is real, fear is a choice.

Weatherboy

Citaat van: Marsel op ma 06 mei 2013 - 19:28
Ik vraag me dan ook af of het daadwerkelijk uitloopt op een lijnvormig geheel zoals WRF schetst.
Op de theta-E/-W tong onder begeleiding van vrij intense PVA een zone met buiige neerslag lokaal met een pittig onweer lijkt mij het meest waarschijnlijke.

WRF baseert de lijnvorming op de windsprong. De doortocht van het Lagedrukgebied heeft een duidelijke windsprong. Ten noorden oost en ten zuiden westen wind. Daar zit dan ook de Theta-e/-w tong en de hoogste buiactiviteit. De ervaring leert alleen dat de meeste buien een eindje ten noorden van de windspring onstaan

jones

Je kan de onstabiliteit van morgen ook mooi zien op onderstaande sounding voor Brussel. Inderdaad zwak negatieve LI, maar de CAPE gaat wel door tot een km of 7. En wat wind shear rond 3 km :P

Bron: Regional Atmospheric Soaring Prediction

hj32

Morgen maar ff de grens over dus

Marco_Goes


Powered by EzPortal