Onweerskansen vrijdag 12 april

Topic gezien door 37892 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 11 apr 2013 - 08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marcel1976

Er komt vanuit België een toch wel activerend buienlijntje deze kant op.

StormCell

Citaat van: Tjitske op vr 12 apr 2013 - 10:07
Hallo,

Ik ben nieuw hier maar groot fan van onweer, heb geen flauw idee wat al die termen betekenen. Ga het wel leren, maar ik woon in Veenhuizen (drenthe) en krijgen wij hier ook onweer of gaat het weer net langs ons zoals meestal?

Hallo Tjitske, een zekerheid heb je natuurlijk nooit, dat is net het leuke aan het weer.  Maar als ik de weermodellen even bekijk voor jouw regio zie ik wel dat er genoeg onstabiliteit aanwezig is voor op zijn minst toch al stevige buien.  Een onweerkansje zit er wel in, maar leg de hoop niet te hoog, want zo vroeg op het jaar blijft het meestal toch maar bij lichte tot matige onweders.  Ik zie trouwens dat het beste moment bij jou tegen de avond pas zal vallen.  Het nadeel is dat wanneer de zon onder is, de luchtlagen zich weer zullen stabiliseren, dus het wordt geduldig afwachten voor jou.  Beloven dat het gebeurt kunnen we niet, helaas :)

StormCell

Citaat van: Marcel1976 op vr 12 apr 2013 - 10:15
Er komt vanuit België een toch wel activerend buienlijntje deze kant op.

Maar het beste deel ervan gaat onder Maastricht door naar Duitsland :)

Tjitske

Okee dus het is gewoon afwachten! Had ook al niet verwacht dat het stevig onweer zou zijn maar een leuk klein buitje is ook al meegenomen haha! Hartstikke bedankt voor je antwoord in ieder geval!

StormCell

Citaat van: Tjitske op vr 12 apr 2013 - 10:19
Okee dus het is gewoon afwachten! Had ook al niet verwacht dat het stevig onweer zou zijn maar een leuk klein buitje is ook al meegenomen haha! Hartstikke bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Graag gedaan, en als je vragen hebt omtrent bepaalde termen dan kan Wikipedia wel al eens wonderen verrichten (of je kan ze me ook via PM vragen)

@Marcel1976 ik denk dat we het eerder moeten hebben van de buien die zich nu boven Normandië en Bretagne vormen... Die gaan aan het rotsnelheid richting het noordoosten.

stormoutlook

Citaat van: Tjitske op vr 12 apr 2013 - 10:07
Hallo,

Ik ben nieuw hier maar groot fan van onweer, heb geen flauw idee wat al die termen betekenen. Ga het wel leren, maar ik woon in Veenhuizen (drenthe) en krijgen wij hier ook onweer of gaat het weer net langs ons zoals meestal?
welkom! waarschijnlijk krijg je wel onweer, maar we wete het niet zeker. veel plezier op dit forum!

Pascal Soomers

Goedemorgen! Hebben we er een beetje zin in vandaag ;-)? Ik in ieder geval wel! We gaan het jaar positief in!

Ik denk dat de buien toch meer de zuidoost/oost grens van Nederland gaan opzoeken. Daar meer vocht in de lucht en ook een ietwat warmere sector. De modellen berekenen inderdaad alles west en noord, maar goed.. Ik ga voor zuidoost en oost.. Iemand die met mij meegaat? Dit wordt tevens ook ondersteund door Estofex.
When a supercell arrives, you must be prepared.


Marcel1976

Citaat van: StormCell op vr 12 apr 2013 - 10:21

@Marcel1976 ik denk dat we het eerder moeten hebben van de buien die zich nu boven Normandië en Bretagne vormen... Die gaan aan het rotsnelheid richting het noordoosten.

Ja dat denk ik ook,  daar zal 't vandaan moeten komen.  Maar toch denk ik dat bovengenoemde buienlijn mij wel gaat bereiken,  al is de timing verkeerd om er al onweer in te laten ontstaan.  Grootste onstabiliteit moet vanuit Frankrijk komen he, met dan wel kans op een klapje.   :)

stormoutlook

het is de dag des oordeels. kijken wat er gebeurt!!  ;D

Tyshane

Citaat van: stormoutlook op vr 12 apr 2013 - 09:50
ik ben live op mijn ustream page, als je me volgt op twitter dan kan ik je de link geven! ik geloof dat dat hier niet mag ofzo!  :-\

Ok, goeie tip van Arjan, zet hem in je handtekening!

Tyshane

Citaat van: StormCell op vr 12 apr 2013 - 09:56
De hoogtetrog die vanuit het westen oostwaarts ons land zal kruisen, zorgt ervoor dat er iets wat koelere lucht naar ons toe komt in de middelste luchtlagen.  Tegelijkertijd krijgen we lagere dauwpuntdepressies door de zuidwestelijke lage windflow.  Dit alles zorgt er voor dat we een onstabiele luchtlaag krijgen met, volgens WRF, MLCape waarden tot zo'n 500 J/Kg.   GFS doet daar nog een schepje bovenop met 600 J/Kg, al ziet het Europese model ECMWF het wat minder met slechts een honderdtal Joules per kilogram.  Ook de lifted indices zien er matig goed uit met waarden tussen 0 en -2.  Toch blijft ons land voornamelijk binnen de LI van 0 hangen terwijl de Franse Champagne Ardennes het net weer wat beter doen.

*knip*

De beste kansen op onweer zullen zich voordoen tussen 11u en 19u lokale tijd, want kort na zonsondergang, wanneer de luchtlagen zich vrij snel opnieuw stabiliseren, is het grootste gevaar reeds geweken.

Goed verhaal met een uitgebreide onderbouwing!

Marsel

Citaat van: StormCell op vr 12 apr 2013 - 09:56

**De eerste convectieve bewolking komt van over Frankrijk ons land binnendrijven vanaf 11u deze ochtend.  Ook Nederland krijgt dan al convectieve **

**MCS**

**Het is voorlopig Nederland die met de meeste neerslag gaat lopen volgens GFS, gemiddeld met zo'n liter per vierkante meter per uur.  **Uit

Stormcell, je bent enthausiast dat is duidelijk.
Maar een MCS verwachten gaat me echt te ver in deze synoptische setting. Zeer onwaarschijnlijk gezien de minimale onstabiliteit en het ontbreken van forse low level WAA. Nee, het herkennen van synoptische patronen waarin MCSen ontstaan zijn duidelijk anders dan deze. Bovendien komen MCSen alleen maar voor aan de warme kant het van het polaire front!

Dan verder. De eerste convectieve bewolking trok vannacht en vanmorgen al via BE naar NL, geforceerd op enige hoogte en enigszins embedded nabij een eerste troggetje. Vanaf de grond begint het onstabiel worden met vorming van Cu/Cb het komende uur pas goed op gang te komen.

De jet ligt overigens zo ver zuidelijke (via midden en zuid FR richting N-IT) dat we daar geen invloed van hoeven te verwachten. Jij beschrijft deze ten onrechte.

Verder, boven land  vanmiddag de grootste convectieve component, het is niet zo dat convectiviteit zich vanaf zee het land op manifesteerd, het geheel ontstaat juist voornamelijk boven land door opwarming. Iets anders dan jij beschrijft. Die paar buien boven zee zijn minder indrukwekkend en alleen maar bestaan door enige forcering (hoogtetrog met PVA max.).
Tenslotte moet je in buien situaties nooit neerslag output letterlijk nemen, niet in locatie maar ook niet in hoeveelheid. Je weet dat in intense exemplaren er vanmiddag in korte tijd meer kan vallen dan DMO suggereert. Sowieso moet je ten alle tijden DMO met een korrel zout nemen. Ik merk dat je de output erg letterlijk neemt. Dan kom je nogal eens voor verrassingen te staan.

Dit is geen kritiek om je af te branden. Zie het als opbouwende kritiek. Je kunt er je voordeel mee doen.
Overigens bedankt voor de PB. Ik laat dit even aan Jan over.

Dennis

zo wordt even rap donker nu bij mij ZuidOost FRL -eerste "trogje"

jorentje1997

Vanmiddag met de fiets van Oostende naar Sluis en terug. Ben eens benieuwd of ik het droog kan houden  ;D

Tyshane

Citaat van: Dennis op vr 12 apr 2013 - 10:46
zo wordt even rap donker nu bij mij ZuidOost FRL -eerste "trogje"

Mooi & spannend! Hier is deze alweer een tijdje voorbij, zonnetje komt door. Op naar trog twee! (Het betere werk?!) ;)


Citaat van: jorentje1997 op vr 12 apr 2013 - 10:46
Vanmiddag met de fiets van Oostende naar Sluis en terug. Ben eens benieuwd of ik het droog kan houden  ;D

Even een atb-ritje?

Dennis

Citaat van: Tyshane op vr 12 apr 2013 - 10:48
Mooi & spannend! Hier is deze alweer een tijdje voorbij, zonnetje komt door. Op naar trog twee! (Het betere werk?!) ;)



Stephanie

Hmm ik moet zo gaan en ben verder de rest van de dag niet thuis. Toch een beetje jammer om het zonder jullie te moeten stellen op zo'n dag ;)
Veel plezier allemaal!

Marsel

Citaat van: Tyshane op vr 12 apr 2013 - 10:48
Mooi & spannend! Hier is deze alweer een tijdje voorbij, zonnetje komt door. Op naar trog twee! (Het betere werk?!) ;)


Even een atb-ritje?

ATB? Say what? ;).

Ik krijg toch sterk het vermoeden(Hirlam bevestigd dit ook) dat juist zuid van deze twee lijntjes de meeste interessante en meest intense buien ontstaan de komende uren. Die zullen, zoals gisteren beschreven, een wat meer geisoleerd karakter hebben: beter zichtbaar en dus leuke plaatjes.

Overigens, zojuist hier te Woensdrecht de eerste buien gehad. Niets bijzonders: grijze hemel en even intense neerslag. Het wat betere convectieve werk ligt volgt vanmiddag.

stormoutlook

er komen al donkere wolken mijn kant op. maar geen onweer!

Powered by EzPortal