Onweerskansen vrijdag 12 april

Topic gezien door 37795 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 11 apr 2013 - 08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stormoutlook

Vrijdag overdag is het wisselend bewolkt en in de loop van de dag vallen er enkele buien. Dat zijn soms pittige buien waarbij onweer en windstoten mogelijk zijn. In de middag ligt de temperatuur rond de 13 graden. De zuidelijke wind is meest matig. (Bron: KNMI)

Opgesteld op donderdag 11 april 2013 om 13.03 uur.

stormoutlook

Citaat van: stormoutlook op do 11 apr 2013 - 14:29
ik heb een flinke tijd in amerika studie gedaan naar tornado´s dus de kans is er wel. da´s mijn mening!
ik bedoelde niet om te roeptoeteren!  maaar bij elk onweer hangt een risico! en met torndado´s bedoel ik eigenlijk windhozen!

stormoutlook

Citaat van: Jan van Ooijen op do 11 apr 2013 - 14:37
Aan de hand van 1 kaartje roepen is not done! Zijn tal van factoren die erin meespelen en alles moet precies kloppen en dat is nu niet het geval! Maar zie graag jou verhaal over de kansen daarop....
dat het gaat onweren is goed mogelijk! maar ik kan pas precies iets zeggen hierover als het daadwerkelijk zo is. dus ik denk dat de kans er is maar hij is inderdaad klein! ik kan niet zeggen of het ook echt gaat gebeuren.

zorba

Citaat van: stormoutlook op do 11 apr 2013 - 15:00

ik bedoelde niet om te roeptoeteren!  maaar bij elk onweer hangt een risico! en met torndado´s bedoel ik eigenlijk windhozen!

Mag jij me uitleggen wat het verschil is tussen tornado's en windhozen, want bij mijn weten is dat hetzelfde.....
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marcel1976

Maandag ook een kans maar heb kaartjes in 't verkeerde topic gegooid.

Edit,   ik zie dat 't al verwijderd is daar.   Maar maandag kan ook interessant worden dus. ;)

stormoutlook

Citaat van: zorba op do 11 apr 2013 - 15:08
Mag jij me uitleggen wat het verschil is tussen tornado's en windhozen, want bij mijn weten is dat hetzelfde.....
nu je het zegt.......

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marcel1976


Graphicnizor

Gewoon zeggen wat je weet en je niet belangrijker voor doen, als je een studie gevolgt hebt en niet weet dat een tornado en windhoos t zelfde is.. Dan is die discussie niet meer nodig. Ik denk dat het voor morgen wel leuk word om te fotograferen. mooie run met potentiele kans, lichte onstabiliteit met beetje cape, kan toch een flinke cel maken. ik heb de rest van de kaarten nog niet bekeken en ik mis ze hier dan ook, Bedoel dan de DLS LLS Dewpoint en de plot kaarten. Jan aan jou de eer?

Ramon Oost

Citaat van: jones op do 11 apr 2013 - 12:32
Ik heb eig een vraagje ivm de sounding van aanstaande vrijdag (Brussel, 15u) :) Ik zie inderdaad een LI van -2 en CAPE tot 500, maar als je dan kijkt naar de curves van T en Tdauw zie je toch dat ze behoorlijk uit elkaar liggen op enige hoogte. Wilt dat dan ook zeggen dat de buien niet zo heel hoog zullen doorgroeien of hoe moet je dat interpreteren?

(Ja ik ben aan het proberen het gebruik van soundings onder de knie te krijgen bij onweerssituaties, maar het vergt toch wat ervaring :P )

Dat het temperatuur en dauwpunt lijnen verder uit elkaar liggen geeft aan dat de lucht droger is. Hoe verder die twee dus uit elkaar liggen hoe droger de lucht. Ligt de dauwpunt lijn vrijwel gelijk (of ietsje er van af) met de temperatuur lijn is de lucht dus erg vochtig. De maximale top hoogte hangt daar niet vanaf (mits de lucht op enige hoogte TE droog). De buien kunnen theoretisch gezien door groeien tot de cape op houdt. Meestal groeit de wolk nog iets door, door de opgebouwde snelheid.

arjanbruggink

Citaat van: Graphicnizor op do 11 apr 2013 - 15:58
Gewoon zeggen wat je weet en je niet belangrijker voor doen, als je een studie gevolgt hebt en niet weet dat een tornado en windhoos t zelfde is.. Dan is die discussie niet meer nodig. Ik denk dat het voor morgen wel leuk word om te fotograferen. mooie run met potentiele kans, lichte onstabiliteit met beetje cape, kan toch een flinke cel maken. ik heb de rest van de kaarten nog niet bekeken en ik mis ze hier dan ook, Bedoel dan de DLS LLS Dewpoint en de plot kaarten. Jan aan jou de eer?
Bedoel je zoiets Mike??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Ja Jan, het heeft even geduurd. Maar dan uiteindelijk komt het toch zo ver :D. Netjes beschreven, zonder overdrevenheid.

Citaat van: arjanbruggink op do 11 apr 2013 - 12:43

No correction needed ;). Technisch gezien helemaal juist.
In werkelijkheid heeft een luchtpakketje welke vanaf haar LFC tot aan het equilibrium level is gestegen juist bij die laatste de hoogste snelheid bereikt als gevolg van het alsmaar warmer zijn dan de directe omgeving (vrijgekomen condensatiewarmte). Daardoor zal de eigenlijke wolkentop waarschijnlijk hoger zijn dat de maximale hoogte die je uit je sounding haalt (overshooting tops). Maar dat is in principe altijd maar een tijdelijke zaak.

EDIT: Ramon, je was me net voor ;). Mooi verwoord in ieder geval :D.
Citaat van: stormoutlook op do 11 apr 2013 - 15:00
ik bedoelde niet om te roeptoeteren!  maaar bij elk onweer hangt een risico! en met torndado´s bedoel ik eigenlijk windhozen!

Ja, en dan kun je vanaf morgen de komende maanden dus bij elke buiensituatie een kansje op tornado's op gaan nemen.....
Dat gaat dus niet opschieten én biedt totaal geen meerwaarde.

Je zegt dat je een studie naar tornado's hebt gedaan. Dan zou je beter moeten weten.
Je moet goed voor ogen houden dat kansrijke situaties met intense roterende updrafts met dito randverschijnselen in Nederland per jaar op één hand te tellen zijn.
Morgen is dus niet zo'n dag.
Onweersbuien zullen vooral tijdens de middag en het begin van de avond het actiefst en 'diurnally enhanced' zijn in een omgeving waar niet of nauwelijks significante heliciteit te vinden is (zie unidirectionele windprofielen).
Natuurlijk is er altijd wel enige shear en SRH maar de kans op mesocyloon-gerelateerde tornado's is morgen bijzonder klein.
Hoe verder naar het zuiden des te meer wind er op hoogte staat. Maar dan nog vrij marginaal allemaal. Progtemps laten ook geen van allen een sterke ruiming en toename in de onderste 3000ft zien.

Gewoon een dag met verspreid over de dag enkele buien waarvan enkelen vooral tijdens de middag en vroege avond gepaard gaan met onweer, hagel en windstoten zonder dat het uit de hand loopt.
Ik vermoed dat estofex maximaal een marginale LVL1 gaat geven.

Sommigen laten zich weer te makkelijk véél te gek maken......

Dennis

Links op Sat Beeld  - onstabiele lucht wordt ingezet


arjanbruggink

Citaat van: Marsel op do 11 apr 2013 - 16:12
Ja Jan, het heeft even geduurd. Maar dan uiteindelijk komt het toch zo ver :D. Netjes beschreven, zonder overdrevenheid.

No correction needed ;). Technisch gezien helemaal juist.

Toch nog wat opgestoken in de loop der jaren  :P
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weerfreak 1337

Citaat van: Graphicnizor op do 11 apr 2013 - 15:58
Gewoon zeggen wat je weet en je niet belangrijker voor doen, als je een studie gevolgt hebt en niet weet dat een tornado en windhoos t zelfde is.. Dan is die discussie niet meer nodig.

Vind ik een beetje kort door de bocht. Aangezien het algemeen word aangeleerd (in Nederland dan) dat tornado's de sterkere zijn en wind/waterhozen de minder sterkere, vind ik het dus niet gek dat hij zegt dat ie windhozen bedoelde.

Even los van hierboven:
Ikzelf weet ook dat een windhoos en een tornado in principe op hetzelfde neerkomen. Naar mijn eigen mening maakt het verder ook niet uit hoe je het spreekt, of je nou zegt F2 windhoos of F2 tornado, de vertaling van tornado naar het Nederlands is immers windhoos :P Zelf zeg ik ook vaak gewoon tornado  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op do 11 apr 2013 - 16:22
**Zelf zeg ik ook vaak gewoon tornado  ;D**

Klinkt ook veel stoerder, in het makke Nederlandse klimaat mag dat soms ook wel ;). Maakt het voor het gevoel dan nog een beetje spannend.

Marcel1976

Citaat van: Weerfreak op do 11 apr 2013 - 16:22
Vind ik een beetje kort door de bocht. Aangezien het algemeen word aangeleerd (in Nederland dan) dat tornado's de sterkere zijn en wind/waterhozen de minder sterkere, vind ik het dus niet gek dat hij zegt dat ie windhozen bedoelde.

Even los van hierboven:
Ikzelf weet ook dat een windhoos en een tornado in principe op hetzelfde neerkomen. Naar mijn eigen mening maakt het verder ook niet uit hoe je het spreekt, of je nou zegt F2 windhoos of F2 tornado, de vertaling van tornado naar het Nederlands is immers windhoos :P Zelf zeg ik ook vaak gewoon tornado  ;D

Tornado en windhoos is eigenlijk gewoon echt 't zelfde.  Maar tornado klinkt gewoon een stuk heftiger, vandaar dat ikzelf die term ook niet zo vaak durf te gebruiken. :)
Edit:  M'n naamgenoot was me al voor,  whaha

Wilfred Janssen

Het model WRF laat, in tegenstelling tot onder andere HIRLAM en EC, wel losse buien verspreid over het land zien in plaats van de clustering op de plaats waar de trog op dat moment passeert. Op onderstaande kaart is duidelijk te zien dat het om losse buien gaat die toch voor een groot deel van het aantal fel kunnen uitpakken.

Deze kaarten van WRF vind ik (na vele situaties vorig jaar) erg bruikbaar en geven een goede indicatie over het type buien, clustering en intensiteit. Let wel op: dit is geen verwacht radarbeeld, dus hecht er niet te veel waarde aan (locatiegericht)!
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Leon Eikenaar

1 ding is zeker! Het wordt een mooie dag om mooie foto's te schieten van de buien en van het onweer :)
Camera vanavond aan de lader gooien  ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

arjanbruggink

Citaat van: Wilfred Janssen op do 11 apr 2013 - 16:41
Het model WRF laat, in tegenstelling tot onder andere HIRLAM en EC, wel losse buien verspreid over het land zien in plaats van de clustering op de plaats waar de trog op dat moment passeert. Op onderstaande kaart is duidelijk te zien dat het om losse buien gaat die toch voor een groot deel van het aantal fel kunnen uitpakken.

Deze kaarten van WRF vind ik (na vele situaties vorig jaar) erg bruikbaar en geven een goede indicatie over het type buien, clustering en intensiteit. Let wel op: dit is geen verwacht radarbeeld, dus hecht er niet te veel waarde aan (locatiegericht)!
Strakke kaarten Wilfred, heb ze eigenlijks nog nooit eerder gezien.
We gaan het zien of WRF het bij het rechte eind heeft.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal