Nog meer extreme seizoenen op komst

Topic gezien door 3144 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 02 apr 2013 - 11:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Nog meer extreme seizoenen op komst

De klimaatverandering heeft ook effect op het Belgische weer. Volgens wetenschappers mogen we ons de komende jaren alvast opmaken voor meer extreme seizoenen. De komende zomer zal dus veel te warm of veel te koud worden. Volgens de Belgische klimaatexpert Jean-Pascal van Ypersele is de aanhoudende koude in ons land een rechtstreeks gevolg van de klimaatopwarming. 'Het smelten van de ijskappen, een van de meest zichtbare gevolgen van de opwarming van de aarde, heeft een groot effect op de windstromingen,' aldus de topman van het klimaatpanel van de Verenigde Naties. 'Er zijn vandaag bijvoorbeeld veel meer noord-zuidelijke dan west-oostelijke winden. En laat de huidige koude Siberische winden nu net tot hier zijn geraakt via een noord-zuidelijke stroming.'

Lange en koude winter
Want ondanks de term 'opwarming' veroorzaakt de klimaatverandering ook lange en koude winters. Dat besluit de Amerikaanse klimaatwetenschapster Jennifer Francis van het Rutgers Institute of Coastal and Marine Science. 'Door de opwarming van de aarde smelt het ijs op de Noordpool,' zegt Francis. 'De oceanen warmen op en dat keert de straalstroom om.' De straalstroom is een luchtstroom op grote hoogte die het weer regelt. 'Zolang het ijs op de Noordpool blijft smelten, is de kans op extreme winters in Europa bijzonder groot. Dat betekent dat het de winters extreem koud ofwel extreem warm kunnen worden.'

Te warm of te koud?
Hetzelfde geldt voor de zomers en al zeker voor de zomer die er nu aankomt. 'Het wordt ofwel veel warmer ofwel veel kouder dan normaal,' zegt Francis. Net zoals deze winter in de greep is van een weerblokkade, is de kans bijzonder groot dat ook de zomer extreem lang in de ban van hetzelfde weertype zal zijn.'

Nieuwsblad
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Jan van Ooijen op di 02 apr 2013 - 11:29
Volgens de Belgische klimaatexpert Jean-Pascal van Ypersele is de aanhoudende koude in ons land een rechtstreeks gevolg van de klimaatopwarming. 'Het smelten van de ijskappen, een van de meest zichtbare gevolgen van de opwarming van de aarde, heeft een groot effect op de windstromingen,' aldus de topman van het klimaatpanel van de Verenigde Naties.

Altijd al geroepen, opwarming geeft kou
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hoffies

En wat kan je hieruit dan concluderen?
Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

Citaat van: hoffies op di 02 apr 2013 - 12:14
En wat kan je hieruit dan concluderen?

Het kan vriezen en dooien in de winter
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roan

Citaat van: Jan van Ooijen op di 02 apr 2013 - 11:29
"De komende zomer zal dus veel te warm of veel te koud worden."

tja en hun kunnen in de toekomst kijken, met name HET ZAL DUS, vind ik heel heel erg fout!

ik denk een zomer zoals vorig jaar, de temperatuur rond het gemiddelde en natuurlijk wel veel neerslag (in de vorm van stortbuien) en met name het koude zeewater van nu zal deze lente en zomer nog een hoop regen brengen ben ik bang..

TaL

Citaat van: Roan op di 02 apr 2013 - 13:29
tja en hun kunnen in de toekomst kijken, met name HET ZAL DUS, vind ik heel heel erg fout!

ik denk een zomer zoals vorig jaar, de temperatuur rond het gemiddelde en natuurlijk wel veel neerslag (in de vorm van stortbuien) en met name het koude zeewater van nu zal deze lente en zomer nog een hoop regen brengen ben ik bang..

juist niet, warmer zeewater bevat meer vocht in de lucht er rond en koud minder, hoe kouder het zeewater hoe minder groot het verschil tussen de zee en lucht ;) Echter is koud zeewater allesbehalve gunstig voor onweer, dus opwarmen die visbak   >:(
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

studio dewolf

Wanneer was laatste keer extreem warm in de zomer? Ik geloof dat het was in 2003. Kan het?

ron12

Citaat van: studio dewolf op di 02 apr 2013 - 22:51
Wanneer was laatste keer extreem warm in de zomer? Ik geloof dat het was in 2003. Kan het?
yep 2003 alweer bijna tien jaar geleden,in Europa ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal