Mijn allereerste bliksemfoto!! (7-juni-2011)

Topic gezien door 5209 bezoekers
Gestart door Muisje1988, zo 31 mrt 2013 - 21:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muisje1988

Haaai allemaal!!

na lang zoeken mijn allereerste echte bliksemfoto + nog een mooie foto van augustus 2011 teruggevonden, sommige van jullie zullen hem wel op een ander forum zien staan, maar ook hier wil ik hem even delen!!!
Onbewerkt maar ook de bewerkte versie!

Op naar een knallend seizoen!

Groetjes!


studio dewolf


alaind86


Muisje1988


Ramon Oost

Mooie plaatjes :) jammer dat de eerste foto bewogen is.. had je de camera niet op een statief?

Muisje1988

Dankjewel Ramon!
Nee was net begonnen met het geinteresseerd raken in onweer, is uit de losse hand genomen, tegenwoordig pak ik het professioneler aan haha.

Ramon Oost

Citaat van: Muisje1988 op ma 01 apr 2013 - 17:23
Dankjewel Ramon!
Nee was net begonnen met het geinteresseerd raken in onweer, is uit de losse hand genomen, tegenwoordig pak ik het professioneler aan haha.

Graag gedaan, Foto's worden nog mooier met statief en misschien is het een idee om onder een viaduct te gaan staan met een mooi uitzicht als er een onweersbui komt. Is je laatste foto toevallig een screenshot van een filmpje?

Muisje1988

Kan je dan ook een statiefje krijgen voor een simpele digitale camera?
Laatste foto is inderdaad een screenshot uit een filmpje.

Ramon Oost

Citaat van: Muisje1988 op ma 01 apr 2013 - 19:09
Kan je dan ook een statiefje krijgen voor een simpele digitale camera?
Laatste foto is inderdaad een screenshot uit een filmpje.

Ja natuurlijk. Er zijn heel veel verschillende statieven, voor kleine tot grote camera's. Kijk maar eens rond op bijvoorbeeld http://www.cameranu.nl/ of http://www.kamera-express.nl/ ;)

Muisje1988

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 apr 2013 - 19:23
Ja natuurlijk. Er zijn heel veel verschillende statieven, voor kleine tot grote camera's. Kijk maar eens rond op bijvoorbeeld http://www.cameranu.nl/ of http://www.kamera-express.nl/ ;)

Dankjewel voor de tip!!
Ga meteen even snuffelen!

studio dewolf

Bij mij filmde ik ook met losse handen bij het begin. Daarna op de statief zetten maar als de onweer komt te dichtbij zodat er kan bliksems voorkomen in beide kanten dus ik film met losse handen maar de camera heeft auto-stabilisatie zodat minder schokkend. En ik maak ook de foto's via de filmpjes.

Muisje1988

Citaat van: studio dewolf op ma 01 apr 2013 - 19:43
Bij mij filmde ik ook met losse handen bij het begin. Daarna op de statief zetten maar als de onweer komt te dichtbij zodat er kan bliksems voorkomen in beide kanten dus ik film met losse handen maar de camera heeft auto-stabilisatie zodat minder schokkend. En ik maak ook de foto's via de filmpjes.

Ja ik heb ook allerlei instellingen op de camera zitten maar heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept, ik film zowel met camera als telefoon, dankjewel ook voor jou tip!
Vind het ideaal om te filmen en dan screenshots eruit te halen zoals deze bijv :

25-5-2012

Ramon Oost

Citaat van: Muisje1988 op ma 01 apr 2013 - 20:27
Vind het ideaal om te filmen en dan screenshots eruit te halen zoals deze bijv :

25-5-2012

Het is wel makkelijk maar als je fotografeert krijg je betere resultaten..

Muisje1988

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 apr 2013 - 21:45
Het is wel makkelijk maar als je fotografeert krijg je betere resultaten..

Dan toch maar eens zo proberen, en met instellingen van de camera knoeien! Dankjewel Ramon!
Nu afwachten wanneer het echt weer eens loos gaat hier!

Marcel (Enschede)

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 apr 2013 - 18:16
Graag gedaan, Foto's worden nog mooier met statief en misschien is het een idee om onder een viaduct te gaan staan met een mooi uitzicht als er een onweersbui komt. Is je laatste foto toevallig een screenshot van een filmpje?

Welk viaduct bedoel je? Die bij Echteld zeker :) Laat maar komen die heftige shelfs en bliksems in de vorm van een 4. Bij ons een stukje verderop had die inslag trouwens een hele andere vorm!

Gr. Marcel

P.s. Muisje: Ramon heeft meer dan gelijk over dat statief! Er zit natuurlijk wel veel verschil in maar voor 25 euro heb je al een statief van Hama, alleen moet je bij harde wind wel bij je camera blijven staan omdat ie anders omwaait :) Ook kun je eens kijken naar een leuke (goedkope) spiegelreflex met standaard lens. Deze foto is ook gemaakt met een canon 550d met standaard kitlens.


Ramon Oost

Citaat van: Marcel (Enschede) op ma 01 apr 2013 - 23:28
Welk viaduct bedoel je? Die bij Echteld zeker :) Laat maar komen die heftige shelfs en bliksems in de vorm van een 4. Bij ons een stukje verderop had die inslag trouwens een hele andere vorm!

Gr. Marcel

haha ja bijvoorbeeld. Van mij mag het ook wel weer, winter heeft lang genoeg geduurt. Was een erg aparte bliksem vanuit onze positie http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1893.0.html had het filmpje vanuit jullie positie gezien, daar was het "gewoon" een boog.


Citaat van: Marcel (Enschede) op ma 01 apr 2013 - 23:28
P.s. Muisje: Ramon heeft meer dan gelijk over dat statief! Er zit natuurlijk wel veel verschil in maar voor 25 euro heb je al een statief van Hama, alleen moet je bij harde wind wel bij je camera blijven staan omdat ie anders omwaait :) Ook kun je eens kijken naar een leuke (goedkope) spiegelreflex met standaard lens. Deze foto is ook gemaakt met een canon 550d met standaard kitlens.

Een klein goedkoop statief doet inderdaad al wonderen. Het liefst ook nog een draadontspanner dan heb je helemaal geen beweging meer in de foto (mits het hard waait). Zonder draadontspanner kan ook prima hoor (heb er zelf ook geen) dus is alleen maar een extra'tje. Voor bliksem fotografie is een statief op de camera na een van de belangrijkste dingen.

Marcel (Enschede)

ja een boog die eerst naar beneden ging, daarna met een boog omhoog om daarna knetterhard in te slaan. Was gaaf man. Je kon echt zien aan de vorm dat die bliksem echt aan het zoeken was hoe en waar in te slaan! Trouwens, ik juichte net zo hard als jullie, maar kon jullie ook nog horen een halve kilometer verderop haha. Maar wel jammer dat er zoveel neerslag op zat! Was echt een HP supercell.

Marcel (Enschede)

Citaat van: Ramon Oost op ma 01 apr 2013 - 23:35
Een klein goedkoop statief doet inderdaad al wonderen. Het liefst ook nog een draadontspanner dan heb je helemaal geen beweging meer in de foto (mits het hard waait). Zonder draadontspanner kan ook prima hoor (heb er zelf ook geen) dus is alleen maar een extra'tje. Voor bliksem fotografie is een statief op de camera na een van de belangrijkste dingen.

Als je een canon camera hebt is een draadontspanner bijna niet meer nodig! Installeer Magic Lantern op je camera als je camera tenminste in de lijst staat op hun site: http://www.magiclantern.fm/

Ramon Oost

Citaat van: Marcel (Enschede) op ma 01 apr 2013 - 23:53
Als je een canon camera hebt is een draadontspanner bijna niet meer nodig! Installeer Magic Lantern op je camera als je camera tenminste in de lijst staat op hun site: http://www.magiclantern.fm/

Ik ken het programma.. maar hoef het niet (mijn camera staat wel in de lijst) zie er het voordeel niet echt van in en weet niet of het echt goed is voor de camera :P

Muisje1988

Dankjulliewel heren voor de tips!!!
Alleen is een spiegelreflex niet haalbaar voor mij (veel te duur helaas)

@ Marcel(enschede), een prachtige bliksemfoto, mijn complimenten!!!

Powered by EzPortal