Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254131 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GekkeLeo

WRF laat dit aan Cape zien:



En niks aan neerslag:


Kres


Koen-IJM

Archiefmateriaal. Wat een kaart. WOW!

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op vr 14 jun 2013 - 19:06
Ik zit hier best in het zuid-westen :D

Inderdaad Sven! :D Nou moet het alleen nog in realiteit gebeuren, haha :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

frankaloe

ik zuidoost brabant,,beetje rechstboven die 12
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Marsel

Citaat van: Weerfreak op vr 14 jun 2013 - 14:44
Het valt me op als er dynamiek etc. aanwezig is in de atmosfeer, dat de boel dan vaak niet vanaf de grond word gevoed helaas. Volgens mij gebeurd dat sowiezo zelden in NL, of zie ik dat verkeerd? Vaak geforceerd door conv. lijn, front of iets dergelijks.
Edit: Ah Wilfred, inderdaad, zit nu ook na te denken over conv. lijn nu ik je post zag, dan is dat "grondgevoed" lijkt me ook idd.
Klopt, vaak gaat forse WAA gepaard met stabiele opbouw in de grenslaag en kunnen winden onderin (zeker op nadering van thermische laagjes of -vores) nogal eens fors krimpen en/of afnemen met flinke heliciteit en shear tot gevolg.
Dat is vervelend aan de ene kant omdat buien niet vanaf de grond gevoed worden. Aan andere kant levert sterke WAA enorme CAPE op, echter wel gecapped (dat is iets typisch voor EML's).
De enige manier om dan buien te krijgen is óf boven de cap of forcering van onderaf door een front of convergentielijn.

Citaat van: Wilfred Janssen op vr 14 jun 2013 - 14:44
Op de GFS 10m windkaarten zie ik wel een duidelijke convergentielijn liggen. Worden op deze plek de buien dan niet vanaf de grond gevoedt? Of heeft de dynamiek aleen zin als er cellen voor het front uit ontstaan?
Die vraag blijft altijd lastig.
In de onderstaande progtemp voor prikpunt Eindhoven (ma 21Z) is duidelijk de warme massa in de onderste 10.000ft (of 3km) zichtbaar. Let ook even op de sterke ruiming in een zeer dunne laag nabij het aardoppervlak. Zouden we de boel écht vanaf de grond los willen laten hebben we meer dan 30 graden nodig...dat zit er niet in.
Je kunt met convergentie nabij het aardoppervlak luchtpakketjes over een relatief diepe laag optillen, uiteraard afhankelijk van de sterkte van de convergentie. Je zult ze, of de bovenliggende lagen, op moeten tillen tot hun LFC zodat vanaf daar het vrijkomen van condensatiewarmte de rest doet (via de natadiabaat omhoog). Of er voor zorgen dat door optilling inversies door adiabatische afkoeling verdwijnen.
In de onderstaande temp kun je goed zien hoe ver je de boel op moet tillen, fors dus. De warme luchtmassa is dan ook vrij droog onderin.
En als je dan al het LFC bereikt zal dat hoogst waarschijnlijk pas boven 850hPa gebeuren, elevated convectie boven een stabiele/neutrale grenslaag dus. Op die hoogte is het scheringsplaatje ineens niet zo interessant meer ;).

In dit geval lijkt convectieve activiteit zich volgens zowel EC als GFS vooral voor te doen nabij het frontvlak van het WF (wederom een vorm van geforeceerde optilling, bovendien vocht aanwezig). Bovendien heeft het advecteren van warme lucht (WAA) ook de eigenschap om stijgende bewegingen te forceren.
GFS is wel duidelijk overtuigender terwijl EC zich nogal op de vlakte houdt.

Toch moeten we voor details over het initieren van de buien gewoon nog even afwachten. Er zijn namelijk ook enkele mechanismen die tegen werken: een anticyclonaal bovenlucht patroon en de RU van de jet bijvoorbeeld.
Leuke situatie dit :).

jens

toch denk ik dat dat gaat lukken,ik heb er voor het eerst sinds het baggerjaar 2012 een goed gevoel bij
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Vortex

Ik heb gekeken naar de prog temp voor Maastricht, voor woensdag om 14u:



De rode lijn is de temperatuur van de lucht, de groene lijn is de temperatuur van een pakketje dat opstijgt.

Ligt de groen lijn rechts van de rode lijn, dan is de stijgende lucht warmer dan de omgeving en stijgt hij van zelf verder, zoals Marsel ook al aangaf. Het grote vlak tussen de groene en de rode lijn, dat is de CAPE. En die is hier enorm.

Het temperatuursverschil tussen de rode en de groene lijn bij het getal 500... dat is de Lifted Index. (Rood - Groen, dus hoe lager de LI, het warmer de stijgende lucht is, hoe sneller en verder hij door zal stijgen, hoe harder de bui explodeert)

Er zit echter onder de CAPE een vlakje waar de groene lijn links van de rode lijn zit, hier daalt de lucht. Om hem door dit gebiedje te krijgen moet hij dus op een andere manier opgetild worden. Er is een trigger nodig: convergentie, koufront, ...

Het oppervlakte van dat kleine vlakje, dat is de CINH, het grootste temperatuur verschil tussen de rode en de groene lijn in het stukje CINH... dat is de Cap (het deksel).

In dit plaatje is de CAPE zo'n 3200 J/Kg, de LI -11, de CINH -60 en de Cap sterkte is 1 graad. Een zeer explosieve situatie. De Cap houdt de energie gevangen en een Cap van 1 graad is goed te doorbreken. Als dat gebeurt komt er zeer veel energie in een keer vrij en kunnen er buien ontstaan met zeeer grote hagel.


Maar... is dit het hele verhaal? Kijk eens naar het blauwe lijntje. Aan de grond zit die bij 22.5 graden, of te wel een dauwpunt van 22.5 graad. In Nederland. Ik denk dat er de komende week best hoge dauwpunten voorbij kunnen komen, maar veel boven de 20 verwacht ik niet.

Het is daarom beter om te kijken naar de gemiddelde temperatuur en dauwpunten uit de onderste lagen en deze te gebruiken om de Cape en dergelijke te bepalen.

Dan krijg je dit:



Er is nogsteeds zeer veel CAPE (2000 J/Kg), maar het negatieve stukje onder de CAPE is veel groter geworden. De CINH is -250 en de Cap sterkte 3 graden. En dat zijn allebei waarden waarbij het uiterst dubieus is of er uberhaubt buien kunnen ontstaan vanaf de grond. En daarboven... het blauwe lijntje loopt sterk naar links, of te wel wat hoger zit veel minder vocht en dat blijft het belangrijkste voedsel voor onweersbuien.

Dit is een situatie die je in Tornado Alley vaak ziet bij de Dry Line, erg veel CAPE, maar ook een sterke Cap. Met als gevolg dat SPC moet gaan waarschuwen voor zeer zware buien, terwijl het net zo goed helemaal droog kan blijven.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Jelte

Citaat van: Marsel op vr 14 jun 2013 - 20:06
Uitleg

Leerzaam stukje weer Marsel!
Zit me hier af te vragen hoeveel zwart landbouwplastic je nodig zou hebben om lokaal een dusdanig hoge temperatuur te kweken dat voeding vanaf de grond ontstaat... ;)

Vraag trouwens... misschien weet jij dat. Deze sounding vertelt natuurlijk hoe het temperatuurprofiel op die specifieke plek eruit ziet. Je zei al in je verhaal dat lokaal door triggers het profiel kan veranderen waardoor de Cap wordt doorbroken en lokaal een voor convectie gunstige situatie kan ontstaan. Ik zie dit voor me als een lokaal gat in de laag die die cap vormt. Op die plek zou opeens rap een bui kunnen ontstaan. Maar als de bui aan het bewegen slaat (wat buien onvermijdelijk doen) is dat gat in de cap dan zelfdichtend waardoor de bui blijvend geremd wordt door de omstandigheden, of lijkt het meer op een gat in de dijk wat als het eenmaal doorbroken is steeds groter wordt?
Of is dit voor elke situatie verschillend?
Of slaat mijn beeld van een gat in de luchtlaag die de cap vormt uberhaupt nergens op...  ;)

Sowieso is zo'n zoals op deze sounding al dikke pret omdat het extreem nowcasten blijft. Je kunt eindeloos turen terwijl er niets gebeurt, maar als er dan opeens iets ontstaat dan kan het ook best hard gaan. Dat gevoel dat het elk moment los kan gaan blijft leuk. Zelfs als er niets gebeurt.


TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

studio dewolf

Oh, lala. Het zal opnieuw druk worden voor mij  ;D

Marsel

Citaat van: Jelte op vr 14 jun 2013 - 21:02
*knip*
Je zou het wellicht als een gat kunnen zien. Maar dat dichtsmeren is mij ook even de vraag.
Buien laten een hoop water achter en laten dus lokaal de temperatuur zakken. In dat opzicht zou de stabiele situatie na afloop van de bui dus weer hersteld worden (je ziet vaak dat de wind ook meteen wegvalt in de hernieuwde stabiele situatie na een wolkbreuk).
Vaak zullen die eerste ploffers genoeg energie boven de inversie vandaan halen om te blijven bestaan, ook wanneer het spul aan de wandel gaat. Immers, wanneer de cap doorbroken is heeft een bui vrij spel.
Soms kunnen nieuwe cellen zich in de buurt vormen als gevolg van de verstoorde opbouw nabij de bui of door geforceerde optilling nabij de outflow boundary. In een enkel geval kunnen die buien dan zelfs een lagere inflow hebben en spontaan dynamische trekken krijgen...
Wanneer sterke inversies met enorme CAPE erboven doorbroken worden treedt in onze contreien dan ook vaak meteen clustering op.

Het blijven delicate processen, zeker wanneer de cap niet gek sterk is. Dan is het, zoals je zelf al aangaf, simpelweg nowcasten. En dat geldt net zo goed voor meteorologen ;).

@ Vortex, mooi beschreven! Inderdaad een mooie brok virtueel geweld. Nu de uitvoering nog ;).

Marsel

Lekkere 12z oper van EC! Warm onweersachtig weer ma t/m do.
GFS12 was ook al vrij goed :). Wat een gezwabber de laatste dagen.
Maar weer even de pluimen afwachten.

Mikal

Eerst even een bedankje voor Marsel en Vortex van mij uit, wat een informatie.. Hoewel ik niet elk woord snap maar wel zeer interessant om te lezen. Thanks! Hopelijk leer ik hier veel van, vooral die Soundings vind ik altijd interessant om te zien maar echt er iets van snappen doe ik niet. Nu wel redelijk opzicht na het uitleg.

Ben pas sinds het eind van vorig seizoen echt bezig met het kaarten uitlezen etc. dus verwacht nog niet veel van mijn vragen en sommige kunnen redelijk voor de hand liggen.

Is er sowieso een site waar alle aspecten van onweer worden besproken ? Zoals lcl, die soorten CAPE die ik langs zie komen laatste pagina's.

Daarnaast vraag ik me af hoe je op de 10m wind kaarten kan zien wat er ligt, zoals lijntjes, in het algemeen: een trigger. Het lijkt me dat dit plaatje duidelijk een lijn aangeeft of kijk ik hierbij helemaal verkeerd?


Nu even vragen over de eerste sounding van Vortex zijn uitleg; Wat geeft dat vierkantje rechtsboven aan? Is dat een soort van motion hoe de lucht is of hoe moet ik dat zien? En wat zijn die groene cijfers onderin de sounding?

En nu nog even een bijlage van 12 UTC STP.

TaL

Citaat van: Marsel op vr 14 jun 2013 - 22:15
Lekkere 12z oper van EC! Warm onweersachtig weer ma t/m do.
GFS12 was ook al vrij goed :). Wat een gezwabber de laatste dagen.
Maar weer even de pluimen afwachten.

GFS pluim zie http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4020.msg60972.html#new , prikpunt Limburg

Zal dadelijk de EC pluim plaatsen daar
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jornonweer

alles van woensdag en donderdag weg in de 18z run van gfs  >:(
Danger is real, fear is a choice.

Pascal Soomers

Komt wel weer terug.. Het wisselt nogal wat.. Maandag en dinsdag zijn bepalend voor wat er woensdag en donderdag eventueel kan gebeuren. Trouwens, laten we ons nu maar eerst eens richting op aanstaande maandag, want dat ziet er nog steeds lekker uit :-D! Daarna kijken we wel weer verder.
When a supercell arrives, you must be prepared.

jens

maandag ziet er nog steeds goed uit,stp nog steeds  4 cape van een 2000
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

hj32

Hoe zit het met de kansjes voor vandaag?

Powered by EzPortal