Onweerskansen 2013

Topic gezien door 252891 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 04 aug 2013 - 09:28
*verhaaltje*

Nou, dat word weer jaloers toekijken op de radar voor ons... :P Hopelijk loopt het iets anders. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

NitroGenetics

Citaat van: Weerfreak op zo 04 aug 2013 - 12:17
Nou, dat word weer jaloers toekijken op de radar voor ons... :P Hopelijk loopt het iets anders. :)
gelukkig woon ik in het oosten/noordoosten :p maar ik zal me medeleiden betuigen haha :p

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 04 aug 2013 - 12:17
Nou, dat word weer jaloers toekijken op de radar voor ons... :P Hopelijk loopt het iets anders. :)
Dat hoop ik ook, ware het niet dat de rekenbreinen ook in de 12z runs de situatie ongewijzigd laten. Noodzaak om af te wijken van eerder geschreven scenario is er dus niet. Dat betekent dus grootste onweerskans over het zuidoosten en oosten van de benelux en W-DU. Knmi onderschrijft dit overigens ook. Gfs is uiteraard weer erg enthousiast, ook hirlam laat een onweer toe terwijl EC het opvallend stil houdt.

Ik heb me bij morgen voor onze regio al niets voorgesteld weerfreak...

Arend

Citaat van: Marsel op zo 04 aug 2013 - 21:11
Dat hoop ik ook, ware het niet dat de rekenbreinen ook in de 12z runs de situatie ongewijzigd laten. Noodzaak om af te wijken van eerder geschreven scenario is er dus niet. Dat betekent dus grootste onweerskans over het zuidoosten en oosten van de benelux en W-DU. Knmi onderschrijft dit overigens ook. Gfs is uiteraard weer erg enthousiast, ook hirlam laat een onweer toe terwijl EC het opvallend stil houdt.

Ik heb me bij morgen voor onze regio al niets voorgesteld weerfreak...

Moet het morgen ook nog maar zien, zoals je aangeeft is EC opvallend stil en dat is voor hier meestal geen goed teken. KNMI guidance geeft het ook aan:

MODELBEOORDELING:
Modellen zijn synoptisch behoorlijk consistent. Maandagavond wordt buien berekend door Hirlam en Harmonie, EC houdt het rustiger. Convectie wordt steeds met wisselende intensiteiten berekend, ook in de opeenvolgende runs van Harmonie. Ook de locatie t.o.v. een kleine jet streak is morgenavond tussen Hirlam en Ec in detail verschillend. Door een positie min of meer onder de rechter-uitgang wordt de activiteit in HIRLAM12 boven ons land sterk onderdrukt. Net boven Duitsland, wat verder van de jet verwijderd wel forse onweersbuien. Op termijn van 24 uur vooruit nog niet te regionaliseren. Hirlam berekent verder iets meer gradiënt rondom het laagje.

NEERSLAG:
Maandag pas tegen de avond, met name in het zuidoosten een toenemende kans op een stevige, zomerse onweersbui. Harmonie12 geeft lokaal stevig onweer te zien in het zuidoosten en oosten, al is het weer minder dan vorige run. INDECS kwam vorige run met conditionele kans op meer dan 50 ontladingen van 30-50%, nu nog minder. Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat één van de predictoren EC convectieve neerslagsom nu bijna nihil is. Kans op lokaal een stevig onweer lijkt op voorhand het grootst voor het oosten en zuidoosten: Thetaw850 > 16, hoogste CAPE, ruim 1000 J/kg en windschering 30-40 kn. Verder naar het westen zit er veel minder energie in de atmosfeer.

Uitgifte: 04/08/2013 19.38 uur LT
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Eric

Mag ik hieruit opmaken dat wij (zuid-limburg) een goede kans maken op een leuke onweersbui morgenavond ??

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 04 aug 2013 - 21:11
Dat hoop ik ook, ware het niet dat de rekenbreinen ook in de 12z runs de situatie ongewijzigd laten. Noodzaak om af te wijken van eerder geschreven scenario is er dus niet. Dat betekent dus grootste onweerskans over het zuidoosten en oosten van de benelux en W-DU. Knmi onderschrijft dit overigens ook. Gfs is uiteraard weer erg enthousiast, ook hirlam laat een onweer toe terwijl EC het opvallend stil houdt.

Ik heb me bij morgen voor onze regio al niets voorgesteld weerfreak...

Ach, al met al een rotjaar. Hopelijk levert het behoorlijk warme kustwater straks later in de maand en de herfst nog wat troost. Kga me daar maar op richten als laatste hoop. :P Het eerste jaar in mijn leven tot nu toe dat er geen enkele onweersbui precies over mijn regio is gekomen, op 4 dagen wat geflits gezien en gerommel gehoord in de verte. En van dat onweer werd ik nou ook niet koud of warm, want veel was het niet :P
Afgelopen week was ik in Frankrijk, waar ik gelukkig nog 2 onweersdagen mocht verwelkomen :D Daaruit één bliksemfoto kunnen maken (was niet zeer actief). Hier nog even de link naar de foto voor de nieuwsgierigen: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4413.0.html

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ries



A level 1 was issued for northern France, Benelux,and north-western Germany mainly for severe wind gusts, large hail and tornadoes.

http://estofex.org/

ron12

Ziet er leuk uit,nu de uitvoering nog  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

mauriceb

Ze geven geloof ik tegenwoordig overal een level 1 voor geloof ik.

studio dewolf

Wat is gele R op die kaart?

arjanbruggink

Citaat van: studio dewolf op ma 05 aug 2013 - 15:44
Wat is gele R op die kaart?
Dat is het tekentje van onweer.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3


jornonweer

meerdere modelen laten een neerslagbom toe boven belgie en nl volgende nacht/morgenvroeg, volgens het kmi kan het stevig onweren op dat systeem, mcs of niet?
Danger is real, fear is a choice.

jens

dat zou wel eens kunnen beginnen nu ook al wat onweersbuien te ontstaan in zuidwest frankrijk
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

EAJ

Ook een fors complex wat vanuit Frankrijk Duitsland in is getrokken. Plaatje van 16.23LT NOAA18

Unknown-user1778

Wat een onweer daar in frankrijk en duitsland. Ik ga verhuizen hoor... :o

jones

Opvallend weinig te lezen op het forum ivm morgen :) hier alvast hirlam:


EAJ

KNMI geeft wel onweerwaarschuwing af voor de oostelijke provincies maar in de Guidance wordt geen aandacht besteedt aan hoeveelheid ontladingen etc. Wel dat er verscholen CB's kunnen voorkomen.

Channiej

Omdat er een zeer kleine kans is op onweer volgens mij. Wel krijgen de plantjes veel water ????

hj32

Moeten we morgen alweer op chase?  :-X
Pffff...ik moet nog beeldmateriaal van 2 week geleden verwerken...  :P

Powered by EzPortal