Onweerskansen 2013

Topic gezien door 252882 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: LeMisérable op di 30 jul 2013 - 22:50
Vrijdag beste kaartjes, lifted -10, cape rond de 2000, maar heb begrepen dat er ook een beste CIN op zit, dus het is afwachten...
Haha die zit er zeker op, luchtmassa is in princpe flink gecapped. Is ook niet gek als je de enorme WAA op enige hoogte ziet (T850 vrijdag lokaal 22-23 graden!).
Ik houd de vrijdagavond en de nacht naar zaterdag al enige tijd in de gaten.
Wat mij run na run opvalt is dat de warme massa oost van het KF enorm droog is in de onderste 3km, overigens ook hogerop. Vreemd overigens niet aangezien de luchtmassa afkomstig is uit noord Afrika en de schroeiend hete binnenlanden van Spanje.
Progtemps laten dan ook karakteristiek een EML-achtige opbouw zien hetgeen dus in ieder geval garant staat voor genoeg onstabiliteit. Jan haalde het al even aan hierboven, de vraag is kunnen we er gebruik van maken.

Vanaf de grond zullen we naar tenminste de 38-39 graden moeten of een zeer sterke bron van optilling moeten hebben (conv. line). En dan nog, mocht je een luchtpakketje tot het LFC krijgen lijkt de luchtmassa gewoon niet in staat om onweersbuien te onderhouden ivm vochttekorten. Voor het KF loopt ook weer volgens de boekjes een conv. line mee, maar sterk genoeg lijkt deze niet te zijn. Vanaf de grond wordt dus lastig. Er wordt dan ook nauwelijks neerslag gegenereerd op de windsprong in zowel EC als GFS.

Triggers bovenin lijken in eerste instantie ook niet overtuigend, hoogtetrog west van het Europese vaste land doet op vrijdag in ieder geval nog niet veel (wederom een vrij neutraal bovenlucht patroon).

We moeten dus de westkant van de warme wig in de gaten houden, daar waar het KF ligt en waar de hoogtetrog langzaam invloed begint uit te oefenen. Beide systemen staan garant voor enige optilling en nabij het KF is vocht aanwezig.
Karakteristiek voor dergelijke settings is de mogelijkheid tot elevated onweersbuien. Deze zullen met hoge basis en -inflow nauwelijks in staat zijn om het lokaal gunstige scheringsplaatje te gebruiken.
Buien zitten al wel enige tijd in de output, zoals gezegd, aan de westkant van de EML. De hoogtetrog komt zaterdagnacht immers langzaam in beweging, zo ook het KF. Onweerskansen nemen dan als eerste toe in het westen. Uiteraard allemaal op hoogte.

Het is nog wat te vroeg verdere details in locatie, organisatiegraad en eventuele risico's te geven, die volgen de komende dagen. Maar zo op het eerste gezicht lijkt het, op een paar mogelijk pittige nachtelijke onweersbuien voor het westen en midden na, allemaal mee te vallen.
De situatie doet me denken aan het warmste weekend van vorig jaar. Ik meen rond de 19e augustus. Ook toen een duidelijke EML met hoge latente onstabiliteit (toen een echte CAPE-bom) maar door chronisch vochttekort en gebrek aan forcering slechts lokaal een regen- of onweersbui.

Arend

Citaat van: Marsel op wo 31 jul 2013 - 10:50
*Toelichting*

Duidelijk verhaal Marsel, denk dat je helemaal gelijk krijgt. Kans groot dat de hitte hier in het oosten geruisloos wordt verdreven. De pluim van vandaag biedt nog een sprankje hoop.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Edwin

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 31 jul 2013 - 10:03
Zoals het er nu voorstaat zal er weinig gebruik van worden gemaakt van de onstabiliteit die er aanwezig is. Wel is een convergentielijn ingetekend op de Hirlam/ECMWF kaart op vrijdagmiddag, daarop zullen eventuele onweersbuien kunnen gaan ontstaan. Timing koufront is echt beroerd

En zaterdag? temperatuur, neerslag en onstabiliteit tussen 12 en 18 en 18 en 01 uur? Bvd...
Never Stop Exploring

jens

maar marcel is het niet mogelijkdat die 38-39 gehaald word met 850hpa temp van 22-23 graden en maximale opwarming zou dit plaatselijk toch kunnen lukken? ???
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jones

Inderdaad wel flinke cap. LFC zit pas rond 700 hPa volgens deze progtemp (Brussel). Je kan de EML-achtige structuur ook zien die Marsel aanhaalde :)

jens

ik zie toch geen cap hoor op deze progtemps ???
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

LeMisérable

Zijn aankomende Vrijdag en Zaterdag waard om een topic-je over te maken? Dinsdag (a.s.) staat ook nog een kans(je) trouwens...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Marsel

Citaat van: Arend op wo 31 jul 2013 - 11:32
Duidelijk verhaal Marsel, denk dat je helemaal gelijk krijgt. Kans groot dat de hitte hier in het oosten geruisloos wordt verdreven. De pluim van vandaag biedt nog een sprankje hoop.
Ach, voor wat betreft het prikken van locaties is het wellicht nog te vroeg. Het ging me voor de nachtperiode vooral om het westen en midden. In principe kan langs en net voor het KF over gehele linie een elevated onweer losbarsten. Dus in een later stadium ook het oosten. We houden het in de gaten ;).
Overigens zie ik op basis van de runs van vandaag nog geen rede om af te wijken van voorgaande bevindingen.

Citaat van: jens op wo 31 jul 2013 - 12:54
maar marcel is het niet mogelijkdat die 38-39 gehaald word met 850hpa temp van 22-23 graden en maximale opwarming zou dit plaatselijk toch kunnen lukken? ???
Stel dat we het in het binnenland zouden halen. Dan is de luchtmassa nog steeds zodanig droog dat natte convectie (dus vorming van Cu/Cb) een bijzonder grote uitdaging heeft om zich in die gedaante te handhaven, immers er treedt ten alle tijden entrainment (inmengen van drogere lucht) op.

Citaat van: jens op wo 31 jul 2013 - 14:52
ik zie toch geen cap hoor op deze progtemps ???
Knikje ter hoogte van 850hPa ongeveer. Je moet die er eerst helemaal uit krijgen wil je daadwerkelijk surface based buien kunnen krijgen.
Door gebrek aan verticale resolutie dienen deze progtemps overigens louter indicatief gebruikt te worden, net als veel DMO trouwens. Immers, mogelijk missen we daardoor een enkele subtiele inversie waardoor de vorming van buien nog moeilijker wordt dan het al is.

jones

Citaat van: Marsel op wo 31 jul 2013 - 21:51
Door gebrek aan verticale resolutie dienen deze progtemps overigens louter indicatief gebruikt te worden, net als veel DMO trouwens. Immers, mogelijk missen we daardoor een enkele subtiele inversie waardoor de vorming van buien nog moeilijker wordt dan het al is.
Marsel, mag ik dan even vragen welke progtemps jij gebruikt? :) deze site is de enige waarvan ik weet dat ze 'deftige' forecasted progtemps geven. Andere sites geven enkel maar actuele of archived soundings weer!

EAJ

Citaat van: jones op wo 31 jul 2013 - 22:21
Marsel, mag ik dan even vragen welke progtemps jij gebruikt? :) deze site is de enige waarvan ik weet dat ze 'deftige' forecasted progtemps geven. Andere sites geven enkel maar actuele of archived soundings weer!

Ook op deze site zijn na het invoeren van de lat/long progtemps op basis van GFS te produceren. Als je in het startveld de lokatie hebt ingevoerd en doorgaat naar het volgende veld kun je daar een sounding in de toekomst genereren.

http://ready.arl.noaa.gov/READYcmet.php

Marsel

Citaat van: jones op wo 31 jul 2013 - 22:21
Marsel, mag ik dan even vragen welke progtemps jij gebruikt? :) deze site is de enige waarvan ik weet dat ze 'deftige' forecasted progtemps geven. Andere sites geven enkel maar actuele of archived soundings weer!
Ik heb via mn werk toegang tot Hirlam en Harmonie progtemps. Erg fijnmazig uiteraard maar alleen verkrijgbaar voor hen die er of flink voor betalen of voor intern gebruik bij het KNMI of Klu. Ik zal/mag ze hier dan ook niet posten. Wel zal ik ze in woorden beschrijven indien nodig, dat wil nog wel s verhelderend werken.
Voor de termijn > 48h zijn de progtemps die jij en EAJ lieten zien afdoende om een grof idee van de opbouw te krijgen. Meer is er niet op internet, als je gedetailleerdere data wilt kost dat geld >:(.
In Amerika daarentegen is er voor zover ik weet vrijheid van data. Daar zouden wij ook naartoe moeten vind ik.

GekkeLeo

Citaat van: Marsel op do 01 aug 2013 - 09:11
Ik heb via mn werk toegang tot Hirlam en Harmonie progtemps. Erg fijnmazig uiteraard maar alleen verkrijgbaar voor hen die er of flink voor betalen of voor intern gebruik bij het KNMI of Klu. Ik zal/mag ze hier dan ook niet posten. Wel zal ik ze in woorden beschrijven indien nodig, dat wil nog wel s verhelderend werken.
Voor de termijn > 48h zijn de progtemps die jij en EAJ lieten zien afdoende om een grof idee van de opbouw te krijgen. Meer is er niet op internet, als je gedetailleerdere data wilt kost dat geld >:(.
In Amerika daarentegen is er voor zover ik weet vrijheid van data. Daar zouden wij ook naartoe moeten vind ik.
Ja belachelijk eigenlijk dat we er hier voor moeten betalen. Ik denk dat er hier heel wat amateur weermannen en vrouwen daar veel gebruik van kunnen maken, en ook voor de veiligheid is het misschien wel handiger, dan kunnen hun indien mogelijk de buurt of omgeving waarschuwen.

Arend

Citaat van: jones op wo 31 jul 2013 - 22:21
Marsel, mag ik dan even vragen welke progtemps jij gebruikt? :) deze site is de enige waarvan ik weet dat ze 'deftige' forecasted progtemps geven. Andere sites geven enkel maar actuele of archived soundings weer!

Op welke site kun je deze progtemps vinden? Ken alleen die EAJ aangeeft (je kunt daar overigens nog andere output genereren bijv. meteogram) en op weatheronline, alleen heb ik wel eens twijfels bij de juistheid van de progtemps op deze laatste site. Jammer dat alleen maar GFS-data vrij beschikbaar is.

Citaat van: Marsel op do 01 aug 2013 - 09:11
In Amerika daarentegen is er voor zover ik weet vrijheid van data. Daar zouden wij ook naartoe moeten vind ik.

Het zal wel bij een droom blijven dat alle data eens vrij beschikbaar komt. Je ziet juist meer een trend naar het nog meer beperken van de vrije beschikbaarheid (bijv. Hirlam van Aemet).  :(

Ontopic:

Uit de KNMI guidance (Uitgifte: 01/08/2013 07.28 uur LT.)

NEERSLAG:
Neerslag op koufront bereikt ons pas zaterdag. Vore daar vooruit lijkt vrijdag nog geen neerslag te zitten. Aandacht moet uitgaan naar convectie die vrijdagavond boven ZW-Frankrijk ontstaat en in een gunstige omgeving (lees: veel snelheidsschering) in stand kan blijven en in de loop van zaterdagnacht ons land kan gaan bereiken. De komende runs moeten we dit goed in de gaten gaan houden.

Meerdere modellen lijken nu met een MCS te komen voor zaterdagnacht?

Hieronder Hirlam.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jones

Citaat van: Arend op do 01 aug 2013 - 10:07
Op welke site kun je deze progtemps vinden? Ken alleen die EAJ aangeeft (je kunt daar overigens nog andere output genereren bijv. meteogram) en op weatheronline, alleen heb ik wel eens twijfels bij de juistheid van de progtemps op deze laatste site. Jammer dat alleen maar GFS-data vrij beschikbaar is.
deze komen van http://rasp.kzc.nl/ Bij Temps en locaties kan je tijdstip en plaats kiezen :)

jones

Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

++ ER IS EEN WAARSCHUWINGEN VAN KRACHT VOOR VRIJDAGAVOND/NACHT ++
Een hoogtetrog ten westen van het continent nadert onze streken maar tot vrijdagavond blijven we uit zijn invloedssfeer. Tot dan zorgt een rug van hogedruk over West Europa voor een stabiel weertype. Aan de flank van de ver naar het zuiden doorgezakte hoogtetrog wordt in snel tempo warme lucht aangevoerd naar onze streken waarbij de 20° isotherm over ons land komt te liggen later vandaag. Deze isotherm verlaat pas vrijdagavond de Lage Landen opnieuw.

Aan de voorzijde van de trog is ook sprake van een TE850 tong / Spaanse pluim al zijn de waarden niet zo hoog als tijdens afgelopen weekend. Ook de PW waarden halen met moeite 40 mm. Daaraan gekoppeld blijft ook de latente onstabiliteit binnen de perken met waarden tot zo'n 1500 J/kg. reden daartoe is het uit fase zijn van dagelijkse gang en binnendringen koelere lucht op 500 hPa door de naderende trog. M.a.w, het koufront, horende bij de trog, komt op het verkeerde moment voor maximale onweersactiviteit en bovendien is de tijd waarin de latente onstabiliteit zich kan opbouwen, kort (anderhalve dag slechts).

We zien dit ook in de voorspelde peilingen welke droog blijven tot vrijdagavond. De CIN blijft tot laat 's avonds te hoog voor convectie. Wat de triggering betreft van het onweer zal het wachten zijn op 1 of 2 rimpels op de langgolvige trog welke voor mesoschaal versterkt PVA maxima zullen zorgen. Deze komen pas laat vrijdagavond/nacht binnen. Ook een vrij krachtige jetstreak nadert het gebied stroomopwaarts met ontwikkeling schijnbaar van een krachtige rechter ingang over W-FR/BE vrijdagnacht.

Het is de verwachting dat pas bij deze maxima onweercomplexen zullen ontstaan. Ik mis tenslotte ook een duidelijke prefrontale thermische trog, laat staan  thermisch laag, welke zou zorgen voor hoge SRH waarden. Een vore is evenwel aanwezig maar lijkt te ver voor te zijn voor de triggerzone wat inhoudt dat de grondwind al snel westelijk wordt voor de onweercomplexen uit. Zeker in het westen valt de westenwind reeds in de namiddag in.

Concreet: tot vrijdagavond voorzie ik geen onweer wegens te veel CIN/droge lucht. Laat vrijdagavond mogelijk advectie van complex/MCS vanuit W-FR (daar ontstaan ze al vrijdagavond). Erg uitgesproken MCSs voorzie ik niet wegens zwakke WAA tegen die tijd. Vrijdagnacht doortocht van 1 of meerdere onweercomplexen, vrij snel doortrekkend door accelererende short wave trough (negatief kantelend). Lokaal zal het onweer wel stevig zijn doch de kans op extreme toestanden acht ik niet al te groot. Tegen zaterdagochtend lijkt het onweer reeds over Duitsland te zitten.


Mike25

Citaat van: jones op do 01 aug 2013 - 10:41
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be/


Je was me net voor ;D wou hem net plaatsen ;) ideaal dat forum bij plaatsen nog een tussen bericht doet dat voor komt dit dubbelpost :)

EAJ

Bij het sounding model van GFS NOAA kun je ook nog opbouw tot 400 hpa laten zien waarbij er iets meer detail is van de onderste laag. Deze is voor Heerenveen voor morgenmiddag

Marsel

Citaat van: Arend op do 01 aug 2013 - 10:07
Meerdere modellen lijken nu met een MCS te komen voor zaterdagnacht?
Viel mij ook op vanmorgen.
Zowel EC, Hirlam als GFS laten inmiddels redelijke buiigheid toe aan westkant van de EML. Op de vore hebben we nog steeds het eerder aangehaalde vochttekort dus daar hoeven we eigenlijk niet meer naar te kijken.

Invloed van de hoogtetrog is de laatste runs vooral gedurende zaterdagnacht steeds duidelijker. Uiteraard werkt dit in ons voordeel. Immers zo vlak voor het KF uit is er in principe aan onstabiliteit geen gebrek (1-2KJ/Kg) en icm met een dynamische trigger kan dat tot enkele geclusterde elevated onweersbuien leiden.
Basis erg hoog hoor, waarschijnlijk pas boven 7000ft is er iets mogelijk. Door het vrij strakke windregime nabij het frontvlak (over de convectiediepte 40kts unidirectionele schering, over 0-6km lokaal 60kts) kun je áls buiigheid zich daadwerkelijk weet te clusteren interne oplijning verwachten. In dat geval zal klassiek de wind nabij deze buien het grootste aandachtspunt zijn.

Overigens laten de grote rekenbreinen het zwaaretpunt inmiddels weer wat oostelijker vallen waardoor het midden en oosten nu de grootste kans op een mogelijk pittig elevated onweer hebben.
Even in de gaten houden. Immers, zoals aangegeven kan langs de gehele linie een elevated onweer losbarsten. Echt uitzonderlijke omstandigheden met meerdere onweersgolven lijken mij niet meteen aannemelijk.


SniperEye

Citaat van: Marsel op do 01 aug 2013 - 09:11
Ik heb via mn werk toegang tot Hirlam en Harmonie progtemps. Erg fijnmazig uiteraard maar alleen verkrijgbaar voor hen die er of flink voor betalen of voor intern gebruik bij het KNMI of Klu. Ik zal/mag ze hier dan ook niet posten. Wel zal ik ze in woorden beschrijven indien nodig, dat wil nog wel s verhelderend werken.
Voor de termijn > 48h zijn de progtemps die jij en EAJ lieten zien afdoende om een grof idee van de opbouw te krijgen. Meer is er niet op internet, als je gedetailleerdere data wilt kost dat geld >:(.
In Amerika daarentegen is er voor zover ik weet vrijheid van data. Daar zouden wij ook naartoe moeten vind ik.

KNMI = overheid. Volgens mij zou je dan de kaarten kunnen WOB'ben (Wet Openbaarheid Bestuur).


Dennis

stay tuned - onweer on his way morgen - maar details nog absoluut onzeker (kaartjes ogen niet verkeerd)


KNMI GUIDANCE In grote lijnen komen de modellen voor de ontwikkelingen vanaf vrijdagavond aardig goed overeen. Alle modellen laten boven ZW Frankrijk een onweerscomplex ontstaan en dat in NNO richting trekken. Daarbij trekt dit in de loop van de nacht en eerste helft van zaterdagochtend over het land. Onzekerheid zit er natuurlijk nog wel in de precieze timing en koers (komt het in Zeeland binnen of in Noord-Brabant. Feit is wel dat het complex de onder de rechter-ingang van een jet streak ontwikkelt en in een gebied met veel schering zit.

In het onweerscomplex zijn er duidelijk signalen voor (zware) windstoten. Scherpe kantjes lijken er in de loop van de nacht af te gaan, maar in potentie is het wel een gevaarlijke situatie.

Neerslag op koufront bereikt ons pas zaterdag. Vore daar vooruit lijkt vrijdag nog geen neerslag te zitten. Aandacht moet uitgaan naar convectie die vrijdagavond boven ZW-Frankrijk ontstaat en in een gunstige omgeving (lees: veel snelheidsschering van 40-55 kn tussen 2 en 6 km en nog redelijk wat CAPE) in stand kan blijven en in de loop van zaterdagnacht ons land kan gaan bereiken in een ZW-lijke hoogtestroming. In het gebied vindt vanaf nu tot en met morgenavond steeds meer vochtconvergentie plaats, zowel vanaf de oceaan als de Middellandse Zee. De laatste runs laten het onweerscomplex zaterdagnacht Noord-Brabant binnenlopen en noordoostwaarts trekken. Het heeft de neiging in de loop van de nacht en vroege ochtend aan intensiteit in te boeten, ook het aantal ontladingen. Echter, omdat het systeem ook dan nog behoorlijk forcering ondervindt blijft waakzaamheid geboden. Daar vooruit is aan het einde van de avond een geïsoleerde bui ook niet helemaal uit te sluiten, maar vanaf de grond gebeurt het dan niet meer.



Powered by EzPortal