Onweerskansen 2013

Topic gezien door 251983 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Wederom komt de 12Z oper van GFS (in mindere mate ook EC) aanstaande dinsdag met de mogelijkheid op enkele koudbloedige onweersachtige buien zuid van de grote rivieren.

Gedurende de middag en vroege avond wordt aan de zuidzijde van een geoccludeerd frontensysteem onder invloed van een laag west van de Benelux voor het eerste sinds lange tijd weer eens maritiem polaire lucht aangevoerd welke door dagelijkse gang boven land onstabiel van karakter wordt.
Bovenluchten zullen relatief koud zijn met vooral boven BE en zuidelijk NL T500 van tussen -25 á -28. Met temperaturen aan de grond rond of iets boven de 10 graden zuid van de frontale zone loopt de latente onstabiliteit daar op naar enkele honderden J/KG en vormen zich hoogst waarschijnlijk enkele onweersachtige luchtsoortbuien. Shear lijkt voorlopig voor NL en BE geen belangrijke vormen aan te nemen (karakteristiek voor luchtsoortconvectie).
Grootste buienkans lijkt nu voor het zuiden, zuidoosten en zuidwesten van NL weggelegd te zijn (is wel wat springerig in de laatste runs). Verder naar het zuiden (België) zit men wat dieper in de onstabiele luchtmassa met aldaar gemakkelijker de vorming van enkele (onweers)buien. Toch zijn bijzondere verschijnselen niet meteen te verwachten.

Even in de gaten houden die dinsdagmiddag dus, elke onweerskans is er eentje in deze magere tijden :D.
Positie van de occlusie bepaalt hoe ver we in Nederland in de onstabiele polaire luchtmassa terecht komen. Zoals gezegd, het zuiden heeft de grootste kans zoals het nu lijkt (gebaseerd op EC en GFS).

Sven

Kijk mooi, de eerste kans direct goed voor hier. Laat het nu maar verder zo ontwikkelen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

DSDLimburg

Ook het midden van het land kans op onweer?
seizoen 2018/2019

Pascal Soomers

Citaat van: DSDLimurg op zo 07 apr 2013 - 10:25
Ook het midden van het land kans op onweer?

Je weet toch wel dat je niet alleen naar cape + lifted moet gebruiken?
Je kunt +3000 cape en -14 lifted hebben, en er gebeurd niets mee.

In dit geval kan de onstabiliteit wel gebruikt worden. Ben benieuwd tot  hoeverre de situatie zich ontwikkeld.
Zoals Marsel hierboven al aangaf liggen voor NL de beste kansen nog steeds in het zuidwesten, zuiden en het zuidoosten.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Sven

Citaat van: Pascal Soomers op zo 07 apr 2013 - 12:36
Je weet toch wel dat je niet alleen naar cape + lifted moet gebruiken?
Je kunt +3000 cape en -14 lifted hebben, en er gebeurd niets mee.

In dit geval kan de onstabiliteit wel gebruikt worden. Ben benieuwd tot  hoeverre de situatie zich ontwikkeld.
Zoals Marsel hierboven al aangaf liggen voor NL de beste kansen nog steeds in het zuidwesten, zuiden en het zuidoosten.

Vergeet niet dat niet iedereen zo ver gevorderd is als ons. En ja het eerste waar je mee start is juist naar die cape kaarten kijken, vandaar ook zijn vraag. Maar verder over je antwoord heb je wel gelijk. Maar laten we hopen dat dit jaar wel alle aanwezige cape boven ons land nuttig wordt gebruikt. En niet zoals de laatste 2 jaren, het niet ontploft en weer verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

DSDLimburg

Ik begin het langzaam aan steeds meer te snappen ;) corrigeer me maar als ik het niet goed heb daar leren we weer van :)
seizoen 2018/2019

Weerfreak 1337

Citaat van: Pascal Soomers op zo 07 apr 2013 - 12:36
Je weet toch wel dat je niet alleen naar cape + lifted moet gebruiken?
Je kunt +3000 cape en -14 lifted hebben, en er gebeurd niets mee.

In dit geval kan de onstabiliteit wel gebruikt worden. Ben benieuwd tot  hoeverre de situatie zich ontwikkeld.
Zoals Marsel hierboven al aangaf liggen voor NL de beste kansen nog steeds in het zuidwesten, zuiden en het zuidoosten.

Het blijft altijd een eerste indicatie van hoe onstabiel de lucht is. Onstabiele lucht is nodig voor onweer. Het midden van het land heeft dan volgens deze run inderdaad een verhoogde kans op onweer, of dat ook gebeurt, dat is altijd afwachten. Buien zijn eigenwijze dingen ;) :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Pascal Soomers

Citaat van: Weerfreak op zo 07 apr 2013 - 13:43
Het blijft altijd een eerste indicatie van hoe onstabiel de lucht is. Onstabiele lucht is nodig voor onweer. Het midden van het land heeft dan volgens deze run inderdaad een verhoogde kans op onweer, of dat ook gebeurt, dat is altijd afwachten. Buien zijn eigenwijze dingen ;) :P

Dat snap ik. Ik geef eerlijk toe. Zelf pak ik altijd als eerste deze standaard kaartjes, omdat ze vrijwel simpel zijn.
Daarna ga ik wat meer dynamische aspecten bekijken etc.

Ik wou deze jongen alleen er even op wijzen dat er meer is dan cape + lifted ;-).
Verder niets.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Weerfreak 1337

Citaat van: Pascal Soomers op zo 07 apr 2013 - 23:34
Dat snap ik. Ik geef eerlijk toe. Zelf pak ik altijd als eerste deze standaard kaartjes, omdat ze vrijwel simpel zijn.
Daarna ga ik wat meer dynamische aspecten bekijken etc.

Ik wou deze jongen alleen er even op wijzen dat er meer is dan cape + lifted ;-).
Verder niets.

Dat vatte ik al :P
Laat dat zomerse onweer maar snel komen  8) Ik ben er klaar voor! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Voor morgen binnen de Nederlandse grenzen een wat zwak beeld vwb een eventueel lokaal onweertje. Meest diep onstabiele luchtmassa blijft de laatste runs in tegenstelling tot eerdere uitdraaien van EC en GFS steeds zuid van Nederland.
Passage van het geocludeerde frontale systeem neemt de gehele middag in beslag. Opbouw oogt op het systeem niet bijzonder onstabiel temeer door de aanwezigheid van lagen frontale bewolking, zie eerste progtemp.
Echter, een paar verscholen buien zijn vooral gedurende de middag wel mogelijk. Onweerskans blijft voorlopig gering.

In een zone zuid van het front (N-FR en Z-BE) worden in de verschillende modellen lokale opklaringen berekend met daar juist de koudste bovenluchten. T500 daar gemakkelijk naar waarden rond -28. Onstabiliteit reikt daar, onder begeleiding van een krappe 200-300J/KG aan SBCAPE, dieper. Lokaal tot rond of iets boven FL200 hetgeen diep genoeg is voor geïsoleerde onweersactiviteit. Zie onderste progtemp (grenslaag is echter wel wat te vochtig). Verder ook daar geen bijzondere omstandigheden.

Voorlopig dus nog even niets om opgewonden van te raken.

Dennis


Sven

Citaat van: Dennis op ma 08 apr 2013 - 22:19
Kansen a.s Vrijdag

Kijk dat zien we graag, kan ook al niet wachten op de eerste level 1 van estofex. Wordt echt hoogtijd voor wat geknetter!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Dennis

ja de onweer liefhebbers worden ook weer wakker  :)

jorentje1997

Ik heb er ook weer vollop zin in. Morgen de eerste kansjes en de komende maanden krijgen we hopelijk weer wat schitterend geflits. Ik ben zeker geen kenner van onweer dus hoop ik in dit topic zeer veel bij te leren. Maar aan de vorige berichten te zien zal dat zeker geen probleem zijn (bedankt hiervoor)  ;)

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

arjanbruggink

Citaat van: Sven op ma 08 apr 2013 - 22:30
Kijk dat zien we graag, kan ook al niet wachten op de eerste level 1 van estofex. Wordt echt hoogtijd voor wat geknetter!
Ah joh, gelijk voor de volle pont gaan. Level 2-3  :P 8) ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Kres

Citaat van: Dennis op ma 08 apr 2013 - 22:37
ja de onweer liefhebbers worden ook weer wakker  :)
Dat heb je mooi goed...

Marlieke

Citaat van: arjanbruggink op di 09 apr 2013 - 07:25
Ah joh, gelijk voor de volle pont gaan. Level 2-3  :P 8) ;D

Hey pas op he? Ik wil nog wel graag de 37 halen... Kreeg een hartverzakking van blijdschap en dan...tja....juli 2010... pffff  >:( ;) ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

weershots

Citaat van: Kres op di 09 apr 2013 - 07:47
Dat heb je mooi goed...

Sorry? Heb ik iets gemist de afgelopen maanden? Heb een winterslaap gehouden.
April mag het wel weer losgaan. Dat gebeurde de afgelopen jaren ook.
De vooruitzichten zijn in ieder geval weer gunstig: snelle opwarming vanaf het weekeinde. Dichtbijgelegen depressies. Ja, het mag weer gauw sodeknetteren.
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

Marcel

een esto lvl 3, minder dan dat hoef ik niet   ;)
Maar dan moet ook wel echt iets gebeurenhe, dit wordt het jaar ZONDER dichte dekseltjes :D
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Powered by EzPortal