Onweerskansen 2013

Topic gezien door 251483 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stratocumulus

Yes! Laat het gerommel maar komen (koop wel een koptelefoon voor de hond, die is nogal bang..).. Heerlijk, slapeloze nachten bij nachtelijk onweer, of ineens aandedonker midden op de dag :)

Deze mag ook even langs komen :) http://25.media.tumblr.com/tumblr_lmv1yv87GC1qhyeq1o1_1280.jpg

Marlieke

Bombederbom... Hooooladiejee-hee!  8) ;D Onweerskansen komen dichterbij! Hoe meer hoe liever!

p.s. onweer mag ook tussen 6 juli en 22 juli (ongeveer) ook veelvuldig boven de doktorsee in Duitsland losbarsten!
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Diem

Natuurlijk hebben we er weer zin in!
Met een beetje geluk hebben we volgende maand al de eerste serieuze buien te pakken 8)

Wertha

Mooi. Weg met die kou. Op naar de mooie lentedagen, langere dagen (licht) en spannende onweersdagen!
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

StormCell

'k wacht vol ongeduld op de weermodellen vanaf 30 maart tot 06 april... vooral dan voor regio zuid frankrijk... :p  auto en caravan staan al klaar :)

hj32

Vandaag een onweerskansje volgens estofex...we wachten af  :)

Jan van Ooijen

Stukje uit de KNMI Guidance

Enkele sneeuwbuien op de frontale trog, verder landinwaarts lichte sneeuw (opglijding). Overigens wordt de neerslag door opglijding onderschat door de modellen. Daarachter wat dagelijkse gang, geholpen door de hoogtetrog enkele (nattte)sneeuwbuien. Hirlam en in mindere mate Harmonie onderschatten de hoeveelheid (lichte) buien. Wat opvalt is dat o.i.v. de hoogtetrog de activiteit er vanavond niet gelijk helemaal uit gaat. Kans op onweer wordt zelfs wat groter gezien de progtemps met wolkentop-temperatuur tot -25/-30 graden. Ook voor de nacht naar donderdag enkele sneeuwbuien, meeste activiteit in de kustprovincies. Later op de dag afnemend door nadering van een rug.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

'T is maar een klein kansje, ach.. Elk kansje is er een ;-)! Verwacht er niet veel van, alleen in de kust mogelijk een enkele klap denk ik. Veel zal het echt niet worden  :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

jorentje1997

Daar heb ik wel zin in  ;)




Leon Eikenaar

Donders!! Daar heb ik ook best wel zin in ;)

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Sven

Citaat van: AOT op vr 15 mrt 2013 - 18:15
Donders!! Daar heb ik ook best wel zin in ;)

Lol, geloof 75% van het forum wel. Kijk er in ieder geval naar uit, lang geleden alweer.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

zorba

Inderdaad, 5 februari laatste keer goed onweer gehad. Wordt nu wel weer eens tijd voor een stevige lente onweer ;-)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

dondertje127

Sja, onweer... Dat zal wel even duren nog steeds.

ron12

Stja,vroeger had je nog maartse buien,waar zijn die gebleven?????. Van die gitzwarte luchten,waar de zon zo mooi tegen aanscheen.Ook al verdwenen uit Nederland :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Citaat van: ron12 op vr 15 mrt 2013 - 23:02
Stja,vroeger had je nog maartse buien,waar zijn die gebleven?????. Van die gitzwarte luchten,waar de zon zo mooi tegen aanscheen.Ook al verdwenen uit Nederland :(
Ik dacht dat maartse buien de buien met nog een winters kantje waren. Maar ik kan ook fout zijn  ;)

dondertje127

CiteerStja,vroeger had je nog maartse buien,waar zijn die gebleven??. Van die gitzwarte luchten,waar de zon zo mooi tegen aanscheen.Ook al verdwenen uit Nederland

Inderdaad, die zijn verdwenen.

Citaat van: jorentje1997 op vr 15 mrt 2013 - 23:17
Ik dacht dat maartse buien de buien met nog een winters kantje waren. Maar ik kan ook fout zijn  ;)

Dat is ook zo, maar op een andere manier dan nu gebeurd. Maartse buien zijn losse winterse buien, en nu hebben we te maken met telkens storingen met langdurig bewolkt weer. Dat is het verschil, er zijn geen mooie buienwolken meer zichtbaar met aambeeld, daar waar geregeld ook hagel en onweer in die buien mogelijk was ;)

Marsel

Citaat van: Sven op vr 15 mrt 2013 - 19:04
Lol, geloof 75% van het forum wel. Kijk er in ieder geval naar uit, lang geleden alweer.

Zeker Sven, sluit ik me bij aan.
Maar zouden het zoveel leden zijn die warmte en onweer verkiezen boven winterweer? Ik krijg de laatste weken nog steeds de indruk dat juist een meerderheid die kou en sneeuw allemaal maar fantastisch vind en het liefst tot eind april een dergelijk weerbeeld vast lijkt te willen houden.
Lekker hoor jongens, tot diep in maart met vorst opgescheept zitten. En, nou ja, weer een wintertopic! Echt gaaf, we gaan maar door! :P  ;). Haha. Ik kan een glimlach soms niet onderdrukken.

*Klaagmodus uit* ;).

Maar goed, iedereen heeft zo z'n voorkeur voor een bepaald weertype. Dat moeten we gewoon maar respecteren. Het mooie van ons klimaat is dat iedereen zijn of haar deel krijgt.

Weerfreak 1337

Inderdaad Marsel,
Ikzelf vind de winter ook wel een leuk seizoen, maar het liefst gewoon in de maanden waarin het hoort.
Vanaf half februari / maart krijg ik alweer onweerskriebels en nu ben ik toe aan een lekker zonnetje, 20-30 graden, onder het genot van een lekker biertje :D Maar dat zal nog wel even duren denk ik :P
In ieder geval, ben helemaal klaar met die kou, ik heb zin om weer buiten in T-shirt te lopen. :)
Hopen dat het gauw warmer word..

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op za 16 mrt 2013 - 12:33
Ikzelf vind de winter ook wel een leuk seizoen, maar het liefst gewoon in de maanden waarin het hoort.

Dat dus, waar ik ook zo over denk.

arjanbruggink

Stukkie uit KNMI guidance voor morgen:

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een complex lagedrukgebied ten westen van Ierland heeft meerdere kernen. Een golvend koufront boven de Britse Eilanden trekt vanaf vanavond laat van zuidwest naar noordoost over het land. Morgenavond volgt van het zuidwesten uit een trog, die oorspronkelijk een occlusie was.

MODELBEOORDELING:
Er zijn relatief kleine timingsverschillen en intensiteitsverschillen tussen de modellen voor zowel het koufront en de trog, maar belangrijker is de neerslagsoort. Hirlam en Harmonie zijn in de onderste 2000 voet kouder dan EC, wat vooral gevolgen zal hebben voor het zicht (slechter in SNRA dan in RASN).

BEWOLKING:
Vandaag voornamelijk hoge bewolking en boven het noorden en het Noordzee Sc die verder noordwaarts advecteert. Nabij koufront St, al lijkt de basis in Harmonie hier en daar te laag (al is het ook niet uit te sluiten in langduriger sneeuwval). Morgen in de middag vorming van cumuliforme bewolking, waarbij ook enkele Cb's tot FL220 kunnen ontstaan. Op de trog geclusterde Cb's met toppen die dan tot FL270 kunnen gaan.

NEERSLAG:

Aanvankelijk lokaal af en toe lichte (mot)regen. Op het koufront wederom regen, vooral in het noordoosten ook (natte) sneeuw. Wel zijn er zoals hierboven gemeld verschillen tussen Hirlam enerzijds en Harmonie en EC anderzijds. In Hirlam en Harmonie daalt de temperatuur in de gehele kolom a.g.v. doorvallende neerslag, waardoor het FZL fors zakt. In EC is dit effect een stuk minder groot en ligt het FZL rond 2000 voet. Ook in EC is (natte) sneeuw zeker mogelijk, maar de verhouding vast vs vloeibaar is kleiner dan in Hirlam en Harmonie. Naar het zuidwesten en zuiden toe wordt dit effect wel minder, dus we houden het erop dat de kans op sneeuw in het noordoosten het grootst is en naar het zuidwesten toe afneemt. Overigens zal de sneeuw hoogstens kortdurend blijven liggen, aangezien de wegdektemperaturen boven nul blijven. Morgen overdag ontstaan enkele buien en vooral op de trog is er een kans op onweer (zie bijvoorbeeld Harmonie-ontladingen).

TEMPERATUUR:
Vandaag Tx van zo'n 7-8 graden. Komende nacht van 1 graad in het noordoosten tot 5 in het zuidwesten. Morgen Tx rond 10 graden. Tx morgen is relevant voor de convectiediepte.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal