Onweerskansen 2013

Topic gezien door 252021 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Marlieke op zo 03 nov 2013 - 21:03
Hier een half uurtje geleden ook weer flinke flitsen en knallen gekregen van moeder natuur! Mijn dag kan niet meer stuk...  ;D

Idd ging dr best even af hier.  :)

alfons

Kan iemand verklaren [ Jan , Marssel , of Johann ] waarom er nu ineens 3 windhozen waren en tijdens de zomer , waarin meerdere mensen een chase organiseren er vaak buien al ruim van te voren aangekondigd worden en dan op een teleurstelling uitlopen.Of je leest dat de chase richting Frankrijk of Duitsland gaat . Had trouwens iemand dit weer aan zien komen vandaag?

Koen-IJM

Heerlijke dreunen hier het afgelopen uur! Toch wel grappig.. in de zomer lukt het niet en nu wel. En deze week is, gezien de storm van maandag, toch wel een bijzonder weekje!

Arend

Citaat van: alfons op zo 03 nov 2013 - 22:57
Kan iemand verklaren [ Jan , Marssel , of Johann ] waarom er nu ineens 3 windhozen waren en tijdens de zomer , waarin meerdere mensen een chase organiseren er vaak buien al ruim van te voren aangekondigd worden en dan op een teleurstelling uitlopen.Of je leest dat de chase richting Frankrijk of Duitsland gaat . Had trouwens iemand dit weer aan zien komen vandaag?

Karim heeft inmiddels een nabeschouwing geschreven, misschien dat daarmee een deel van je vragen is beantwoord:

http://weerspinsels.blogspot.nl/2013/11/opnieuw-tornados-in-de-lage-landen.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

alfons

Citaat van: Arend op ma 04 nov 2013 - 00:23
Karim heeft inmiddels een nabeschouwing geschreven, misschien dat daarmee een deel van je vragen is beantwoord:

http://weerspinsels.blogspot.nl/2013/11/opnieuw-tornados-in-de-lage-landen.html

Arend bedankt , het is een heel stuk duidelijker

Marsel

Citaat van: alfons op zo 03 nov 2013 - 22:57
Kan iemand verklaren [ Jan , Marssel , of Johann ] waarom er nu ineens 3 windhozen waren en tijdens de zomer , waarin meerdere mensen een chase organiseren er vaak buien al ruim van te voren aangekondigd worden en dan op een teleurstelling uitlopen.Of je leest dat de chase richting Frankrijk of Duitsland gaat . Had trouwens iemand dit weer aan zien komen vandaag?
Ha Alfons. Een heel terechte en voor de hand liggende vraag naar mijn idee.

De oorzaak moet gezocht worden in de opbouw van de atmosfeer.
Deze is gedurende het koele seizoen uiteraard beduidend anders dan in de zomer, maar juist in die koele periode vaak gunstiger voor tornado's.

Immers, de grenslaag is vaak vele malen vochtiger (dagelijkse gang is minder ingrijpend), en daarmee ligt ook het LFC (Level of Free Convection, oftewel de basis van convectieve bewolking) een stuk lager dan in de zomer.
Met een laag LFC komt vrijwel altijd een nog lager LCL; Lifted Condensation Level, hetgeen het condensatieniveau beschrijft van een geforceerd opgetild pakketje lucht vanaf de grond.
Bovendien is de polaire jet beter ontwikkeld tijdens de herfst en winter waardoor scheringskriteria makkelijker behaald kunnen worden en dynamische forcering nabij de RI en LU sterker zijn.

Bovenstaande factoren zijn uiteraard van groot belang voor het ontstaan van tornado's.
Enige wat eventueel tegen het ontstaan van meso gerelateerde tornado's zou kunnen spreken is de geringere latente onstabiliteit in het koele seizoen.
Echter, het moge duidelijk zijn dat schering in deze situaties veel belangrijker is. Dat is in het verleden al vele malen duidelijk geworden, en gisteren dus wederom.

In de zomer spelen andere processen een rol.
Daar zien we dat convectie vrij vaak niet surface based is (waardoor SRH niet volledig gebruikt kan worden, uitzonderingen daargelaten) of dat door een drogere grenslaag het LFC een stuk hoger ligt waarmee de de kans op tornado's een meteen stuk kleiner wordt.
Daarbij komt vaak dat er onzekerheid is of de onstabiliteit aangesproken kan worden, oftewel zijn de aanwezige triggers sterk genoeg? Dat laatste verklaart ook meteen de 'flops' die zo kenmerkend zijn voor de zomer.

Bovendien worden scheringskriteria voor serieuze outbreaks in de zomer hier maar zelden gehaald, of clusteren buien gemakkelijker tot MCS's waardoor individuele cellen met netjes geordende stromingspatronen (absolute voorwaarde voor tornadogenesis!) al snel verleden tijd zijn.

Anderzijds, en dit moet ook genoemd worden, is de latente onstabiliteit in de zomer uiteraard een stuk groter waardoor ook met mindere scheringswaarden supercellen gevormd kunnen worden. En bovendien is de kans op zwaar weer op iets uitgebreidere schaal dan groter. Echter, ook dan spelen eerder genoemde factoren mee om het risico op een serieuze tornado te beperken.

Dan nog even over gisteren.
Door late diensten en nevenactiviteiten ben ik gisteren niet in staat geweest om op tijd een verwachting te schrijven.
Ik werd eind van de ochtend wel getriggerd door een updraft die toch wel erg ver naar voren hing en met vrij hoge snelheid aan z'n lage basis fractus naar binnen zoog. Via de smartphone kort wat indices bekeken en zag dat de seinen inderdaad op rood stonden. Maarja, toen was het al te kort dag.
Mea culpa.  ;)
Bij nader onderzoek kom ik al snel op de conclusie die Karim heeft getrokken. Immers, radar en dopplerbeelden spreken voor zich. Ook de gister lokaal gunstige SRH,  welke uiteraard aangewakkerd werd door de iets gekrompen grondstroming waarna met de hoogte een ruiming en sterke toename optrad, en de sterk aanwezige diepe- en ondiepe schering spreken boekdelen.

Tyshane

Citaat van: Koen-IJM op zo 03 nov 2013 - 23:16
En deze week is, gezien de storm van maandag, toch wel een bijzonder weekje!

Helemaal mee eens!

alfons

Marsel

heel duidelijk , dank hiervoor

arjanbruggink

Maar de tornados van gisteren, die vallen onder cold air funnels neem ik aan. Zag op de radar geen afwijkend patroon ,lees supercel ( of ik moet wel scheel zijn geweest  :D )
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op ma 04 nov 2013 - 11:41
Maar de tornados van gisteren, die vallen onder cold air funnels neem ik aan. Zag op de radar geen afwijkend patroon ,lees supercel ( of ik moet wel scheel zijn geweest  :D )
Jij doelt op een eventueel sterk naar rechts of links afwijkende beweging neem ik aan? Eerlijk gezegd heb ik die niet kunnen ontwaren, in ieder geval niet heel duidelijk zoals we dat in de zomer zien.

Mijn eerste ingeving was gisteren ook, 'hé dat zijn land-/waterspouts'. Maar die doen het met de verticale opbouw van gisteren niet zo goed over het algemeen :).

Even verder kijkend kunnen we niet ontkennen dat de structuur van sommige buien, zelfs op een grove display zoals buienradar, vooral later op de middag verdachte vormen aan nam. Zij het op kleine schaal.
Opvallend pittige updrafts (sommigen dus roterend) en de daarbij iets vervormende downdrafts, zijn goed zichtbaar. In meer detail displays wordt het des te mooier.
Belangrijk is, naast de diepe schering die er sowieso voldoende was, vooral die onderste 1-3km. Gisteren gemakkelijk 30-35kts in onderste 1-2km met sterkste schering in de eerste km. Dat werkt tornadogenese alleen maar in de hand (horizontale vorticiteit wordt in de verticaal geplaatst door updrafts).
Bovendien levert een dergelijk plaatje al snel een 0-1km SRH van >100 m2/s2 op.

Met cold air funnels of een spout doen we de hozen van gisteren dus iets te kort naar mijn idee.

arjanbruggink

Duidelijk. Weer een mooi weerfenomeen erbij. Blijft toch altijd interessant het weer en dat het je zo kan verrassen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op ma 04 nov 2013 - 12:25
Duidelijk. Weer een mooi weerfenomeen erbij. Blijft toch altijd interessant het weer en dat het je zo kan verrassen.
Mja, ook ik sta te kijken van de verspreiding van de hozen van gisteren. Het zijn er stiekem toch wel relatief veel geweest. Alles is relatief natuurlijk, maar voor Nederlandse begrippen best bijzonder.
Gelukkig niet allemaal tot aan de grond, maar opvallend mag het absoluut genoemd worden.

Het zijn juist die kleine verrassingen die het vak zo bijzonder interessant maken.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 04 nov 2013 - 12:27
Mja, ook ik sta te kijken van de verspreiding van de hozen van gisteren. Het zijn er stiekem toch wel relatief veel geweest. Alles is relatief natuurlijk, maar voor Nederlandse begrippen best bijzonder.
Gelukkig niet allemaal tot aan de grond, maar opvallend mag het absoluut genoemd worden.

Het zijn juist die kleine verrassingen die het vak zo bijzonder interessant maken.

Inderdaad, en dat is ook het spannende en bijzondere aan het weer.
Wat me wel opvalt is dat de laatste jaren steeds vaker sterkere windhozen/tornado's/wervelwinden (<<voor de zeikstralen) voorkomen in Europa. Dit kan natuurlijk ook gewoon de grilligheid van ons Europese klimaat zijn.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

alfons

Ik weet niet of ik deze hier mag plaatsen , maar dit staat in de telegraaf

Tornado trok over Wijk bij Duurstede'

WIJK BIJ DUURSTEDE -
De windhoos die zondag over Wijk bij Duurstede trok mag volgens metereologen de naam 'tornado' dragen. Van een tornado moet worden gesproken wanneer er een directe connectie is met een onweersbui en de windsnelheid hoger is dan 105 km/uur.

Dat meldt weeronline.
De schade die werd aangericht is volgen metereologen van de site vrijwel zeker het werk van een tornado in de categorie F-1. Er zouden windsnelheden van 140 tot 150 kilometer per uur gehaald zijn.
Een windhoos is de zwakke variant van de tornado en die kan ook zonder onweersbui ontstaan. Daarbij valt ook de minste schade.

TaL

Ik had het er zaterdagavond nog over met iemand dat het her en der tot onweer kon komen met een kleine cape en wat windschering, maar dat het zo'n vaart ging lopen had ik wel niet verwacht

Er was idd genoeg srh aanwezig Marcel, heb het kaartje nog  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

Zo en wat een onweer zeg gisteren voor de maand november. We hebben er flink van langs gekregen, vooral in De Steeg (Gemeente Rheden) :D
Zag dat het in Arnhem ook heeft ge-onweert, dus gewoon een twaalfde onweersdag. Ik had hem sowieso wel meegemaakt. Als ik dit eerder had geweten, had ik uiteraard m'n cameraatje meegenomen, ik baal zo vreselijk :(
Maarja, op visite/logé ga ik niet hele tijd buienradar in de gaten houden, en de radio stond vantevoren nog uit. Bovendien hebben ze alleen internet op hun telefoon, en ik heb gewoon een huis tuin en keuken telefoon. Dus helaas.

Volgende keer gewoon maar voor de zekerheid meenemen, want ik had het ook nooit durven denken vantevoren.

zorba

En ik mag er weer een dag bijschrijven. Nummertje 23  8)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

TaL

Citaat van: zorba op ma 04 nov 2013 - 21:40
En ik mag er weer een dag bijschrijven. Nummertje 23  8)

hé jij, join the club  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

zorba

Citaat van: TaL op ma 04 nov 2013 - 21:43
hé jij, join the club  8)

Doen we meteen nummer 24 ook ff. Middernacht, nieuwe dag, ontlading en een klap, wéér een dag erbij.  8)

zoals ik eerder al zei, echt sprokkelweken / dagen :)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

arjanbruggink

En ook weer voor de situatie van 3-11-2013 j.l. is er weer een gifanimatie gemaakt van de buienradar.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal