Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 206764 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny

Citaat van: winter op wo 13 feb 2013 - 16:31
Dat zijn zeker lage temperaturen zelfs bijna ideaal voor sneeuw.

Dat is dan ook de reden dat bijv. GFS weinig regen ziet maar veelal sneeuw.

Ramon Oost

Nieuwe run's lopen binnen. Dadelijk gifjes op het forum.


Ramon Oost

Nieuwe Hirlam animatie (12UTC) betreft de sneeuw van morgen.


Romigo

Neerslag verwachting van de run 12z GFS

Joep

Als het gedeelte tussen de ochtend en middag ook no sneeuw zal zijn krijgen we een flink pak :)

winter

Citaat van: Dennis op wo 13 feb 2013 - 16:41
GFS HEFTIG


Kan je uitleggen wat heftig is?
Weet niet zeker maar bedoel je die van het laagdrukgebied boven Noord-Nederland?

Ramon Oost

Hier dan ook de animatie van het weermodel GFS, deze laat de sneeuw eerder over gaan in regen/ijzel.


Bernardo

Volgens mij word het morgenmiddag een hel om in Amsterdam te komen....

weerinkatwijk

Ik denk persoonlijk dat HIRLAM er compleet naast zit met de neerslagsoort, GFS is meer realistisch.

Dennis

Citaat van: winter op wo 13 feb 2013 - 16:57
Kan je uitleggen wat heftig is?
Weet niet zeker maar bedoel je die van het laagdrukgebied boven Noord-Nederland?

MIX van neerslag mogelijk met aardig windveld


wesleylollol

ik heb een vraagje
je ziet het hefstigste stukje sneeuw maar daar staat 10 cm maar per hoeveel uur is dat dan

kees

NS past morgen dienstregeling aan. Bron ns.nl

Ramon Oost

Citaat van: weerinkatwijk op wo 13 feb 2013 - 17:00
Ik denk persoonlijk dat HIRLAM er compleet naast zit met de neerslagsoort, GFS is meer realistisch.

Hirlam laat de temperatuur op 850hPa tijdelijk rond of iets boven 0 uitkomen. GFS houdt de temperaturen net onder 0. Stond ook mooi in de KNMI guidance vanmiddag. "We zien in Hirlam en Harmonie diverse neerslagsoorten. In het sneeuwsignaal komt Hirlam 1-2 uur lang met ijsregen. Dit gebeurt op het moment dat de intensiteiten even wat minder zijn en op hoogte de occlusie doorkomt."

Henk1976

Citaat van: Dennis op wo 13 feb 2013 - 16:41
GFS HEFTIG

*knip

Ik zou het heftig vinden als dat laag net iets zuidelijker trekt.

Natuurlijk mag deze positie er (qua wind) er zeker zijn. Weer genoeg te beleven op weergebied morgen

Jasneker

Ik voorzie al problemen met het ritje van en naar leeuwarden uit sneek morgenavond... laat staan AAmsterdam, blijf de weerberichten maar volgen voor je op stap gaat, kun je het uitstellen zou ik het doen...

StormCell

De sneeuwval ziet er inderdaad beter uit voor Nederland dan voor België, en Amsterdam zal inderdaad een nette sneeuwzone te verwerken krijgen (zie GFS animatie van onze eigen weermodellen), doch toont ons GFS model 'Surface Snow Depth' slechts tot maximaal 2 centimeter sneeuw... mede omdat die sneeuwzone inderdaad overgaat in regen...  Nu is het wel zo dat die snow depth kaarten een schatting geven van hoeveel sneeuw er AL ligt... en dus niet hoeveel er nog moet vallen :)  Maar als ik verder kijk in de modellenreeks dan zie ik daar niet zo veel verandering... de kans is dus groot dat het grootste deel van de sneeuw die morgen valt, vrij snel weer zal oplossen... 


Ramon Oost

Totale neerslagsom. GFS komt met meer neerslag dan Hirlam.

GFS


Hirlam

weerinkatwijk

Citaat van: Ramon Oost op wo 13 feb 2013 - 17:06
Hirlam laat de temperatuur op 850hPa tijdelijk rond of iets boven 0 uitkomen. GFS houdt de temperaturen net onder 0. Stond ook mooi in de KNMI guidance vanmiddag. "We zien in Hirlam en Harmonie diverse neerslagsoorten. In het sneeuwsignaal komt Hirlam 1-2 uur lang met ijsregen. Dit gebeurt op het moment dat de intensiteiten even wat minder zijn en op hoogte de occlusie doorkomt."
Is inderdaad wel mogelijker maar ik acht de kans dat de GFS run uit komt groter. maar het blijft natuurlijk snowcasten.

jones

De nieuwe van Karim (alhoewel ik het zinnetje dat ik schuin heb gezet niet zo goed begrijp :P) http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

++ 13/02 12Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR SNEEUWVAL  ++

Een hogedrukbrug bedekt het westen van Europa, doch een occluderende storing slaagt er morgen donderdag in, om deze brug tijdelijk te doorbreken. Het trippelpunt trekt nabij België over waardoor in de onderste lagen, de luchtmassa moeizaam opwarmt. In de hoogte gaat dit vlotter.

Het is de verwachting dat de neerslagzone enkele mm neerslag brengt, onder de vorm van sleet/regen in het westen, maar iets verder landinwaarts is dit lange tijd sleet of sneeuw. Deze sneeuw zal waarschijnlijk tijdelijk blijven liggen doch geen cumulatie geven, level 2 waardin in de westelijke gebieden. Verder naar het oosten is de temperatuur wat langer negatief en kan de sneeuw net wel het criterium bereiken. De neerslagzone stagneert voorts over de oostelijke gebieden en sneeuwt daar verder uit. Daar, mede ook in oostelijk NL, kan de overlast nog tot de avond duren aangezien het kwik er moeizaam of niet boven het vriespunt komt.

De progtemps tonen duidelijk opwarming in de hoogte, in die mate dat ijzel niet uit te sluiten is. Doch voorlopig acht ik die kans (toch zeker op algemene schaal) beperkt wegens een te kleine ijsdriehoek.

Powered by EzPortal