Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 206770 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn

Zal de sneeuw gelijk blijven liggen?

Marco_Goes

Citaat van: Dennis op wo 13 feb 2013 - 14:50
ja idd - of er daarna weer sneeuw gaat vallen moet blijken :)

Ik vrees voor nog meer ijzel/ijsregen...

Dennis

Citaat van: Henk1976 op wo 13 feb 2013 - 14:53
Wie heeft dat getwitterd?? Niet dat ik het erg vind hoor... ;D Als dat werkelijkheid wordt dan is het feest in de avondspits...

hier moet je voorzichtig mee zijn  - hangt af of het front een snelopruimer wordt of dat er de hele nacht nog (in NO)  koudere lucht blijft hangen

Dennis


Ramon Oost

Citaat van: martijn op wo 13 feb 2013 - 14:56
Zal de sneeuw gelijk blijven liggen?

Ja, de vorst zit in de grond en ook de temperatuur op 2m ligt veelal rond het vriespunt als het begint met sneeuwen ;)

Hirlam

Dennis


winter

Wat zeggen eigenlijk de kaarten voor na het weekend terug naar de winter, kwakkel, nog kouder dan de periode die we nu achter de rug hebben of geleidelijk stijgende temperaturen?
Want, gisteren hebben gelezen en gezien dat kaarten een mooi scenario in de smiezen hebben nu nog steeds?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Romigo

Citaat van: Dennis op wo 13 feb 2013 - 14:59
hier moet je voorzichtig mee zijn  - hangt af of het front een snelopruimer wordt of dat er de hele nacht nog (in NO)  koudere lucht blijft hangen

Ik had gehoord (Meteo Consult) dat de koude plaklaag pas in de nacht van donderdag op vrijdag wordt verdreven.

Henk1976

Citaat van: Dennis op wo 13 feb 2013 - 14:59
hier moet je voorzichtig mee zijn  - hangt af of het front een snelopruimer wordt of dat er de hele nacht nog (in NO)  koudere lucht blijft hangen

Ja, je moet idd erg voorzichtig zijn als je zegt 15 cm.... Dat is het mooie van het weer, je weet het niet. Ik hoop op een koude plaklaag in NO

Jan van Ooijen

Citaat van: Henk1976 op wo 13 feb 2013 - 15:33
Ja, je moet idd erg voorzichtig zijn als je zegt 15 cm.... Dat is het mooie van het weer, je weet het niet. Ik hoop op een koude plaklaag in NO

Daarom heb ik het ook nog enigszins bescheiden gehouden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: Romigo op wo 13 feb 2013 - 15:26
Ik had gehoord (Meteo Consult) dat de koude plaklaag pas in de nacht van donderdag op vrijdag wordt verdreven.

Klopt dat gaat om de temperatuur het onderste deel van de atmosfeer. Hoger in de lucht kan de temperatuur al wel oplopen waardoor de sneeuw overgaat in regen.

Danny

Als we naar het GFS verwachtingskaartje kijken m.b.t. de neerslag zien we de stijging van de sneeuwgrens pas helemaal achteraan het front. Op basis van GFS kunnen we een behoorlijke tijd sneeuwval verwachten die vanuit het westen tegen de avond over zal gaan in regen.
Gezien de kou die met de sneeuw mee uitzakt kan de sneeuwgrens stijging nog wat verder naar achter opschuiven in het front en dan blijft er niet veel andere neerslag dan sneeuw over. De temperatuur zal wel stijgen en er zal aan het einde van de neerslagzone wat regen vallen maar veel neerslag in de vorm van regen of ijsregen verwacht ik op basis van GFS niet.


TimK21

Hmm. Het is me nog niet helemaal duidelijk.
Ik ben vanaf morgen in de Achterhoek (regio Doetinchem) en voor dat gebied spreken de kaarten en berichten op verschillende sites zich soms wat tegen. Ik lees over zwaartepunten in het midden en westen, maar ik lees bijvoorbeeld dat Piet Paulusma op zijn site ook het oosten als mogelijk zwaartepunt van sneeuwval geeft. Ook de kaarten laten soms toch opmerkelijk grote verschillen voor zo'n korte termijn zien.

Ook kan ik nog niet helemaal duidelijk vinden wanneer het nu precies slecht weer wordt. Vanaf vroeg in de ochtend trekt het neerslaggebied Nederland in. Maar vervolgens verlies ik een beetje het spoor. Aangezien ik rond een uur of 4 morgenmiddag met de trein moet van Nijmegen naar Doetinchem, vraag ik me dus af wat ik rond die uren kan verwachten, en of het misschien dus verstandig is om  eerder te vertrekken. Maar ik kom er niet helemaal uit. Waar zal de voorste linie van sneeuwval zich bevinden rond een uur of 4?
Challenge accepted!

Danny

Citaat van: TimK21 op wo 13 feb 2013 - 16:08
Hmm. Het is me nog niet helemaal duidelijk.
Ik ben vanaf morgen in de Achterhoek (regio Doetinchem) en voor dat gebied spreken de kaarten en berichten op verschillende sites zich soms wat tegen. Ik lees over zwaartepunten in het midden en westen, maar ik lees bijvoorbeeld dat Piet Paulusma op zijn site ook het oosten als mogelijk zwaartepunt van sneeuwval geeft. Ook de kaarten laten soms toch opmerkelijk grote verschillen voor zo'n korte termijn zien.

Ook kan ik nog niet helemaal duidelijk vinden wanneer het nu precies slecht weer wordt. Vanaf vroeg in de ochtend trekt het neerslaggebied Nederland in. Maar vervolgens verlies ik een beetje het spoor. Aangezien ik rond een uur of 4 morgenmiddag met de trein moet van Nijmegen naar Doetinchem, vraag ik me dus af wat ik rond die uren kan verwachten, en of het misschien dus verstandig is om  eerder te vertrekken. Maar ik kom er niet helemaal uit. Waar zal de voorste linie van sneeuwval zich bevinden rond een uur of 4?

Een echt duidelijk antwoord is gewoon lastig. Het blijft bij zulke storingen echt nowcasten. Morgen overdag goed de berichten en radar bekijken geeft pas echt antwoord op de vragen waar gaat het zwaartepunt komen te liggen etc.
Toch verwachten de meeste modellen vanaf het begin van de ochtend, pak hem beet op tussen 7 en 9 uur de eerst sneeuwval in het westen van NL. Langzaam trekt de zone naar het oosten met zeker gedurende de daguren veelal sneeuw. Als je om 4 uur in de middag met de trein moet zou ik zeggen hou maar rekening met vertraging. Ik verwacht zoiezo een aangepaste dienstregeling bij de NS morgen gezien de verwachtingen.

Danny

Misschien klinkt het gek maar als er morgen echt een behoorlijke laag sneeuw gaat vallen (5-10cm.) die er in de avond als het langzaam droog wordt nog ligt of in ieder geval een behoorlijk deel. Zou het dan niet zo kunnen zijn dan als het opklaard de modellen veel te hoog zitten met de temp.
Zo warm is de lucht achter het front nou ook weer niet. Op 850 hPa blijft het gewoon vriezen ook na de passage.

Ik hoor graag jullie mening over deze insteek......

Dennis

Citaat van: Danny op wo 13 feb 2013 - 16:20

Zo warm is de lucht achter het front nou ook weer niet. Op 850 hPa blijft het gewoon vriezen ook na de passage.

Ik hoor graag jullie mening over deze insteek......

dat viel me ook op - 850 blijft op -3/-4 hangen

winter

Citaat van: Danny op wo 13 feb 2013 - 16:20
Misschien klinkt het gek maar als er morgen echt een behoorlijke laag sneeuw gaat vallen (5-10cm.) die er in de avond als het langzaam droog wordt nog ligt of in ieder geval een behoorlijk deel. Zou het dan niet zo kunnen zijn dan als het opklaard de modellen veel te hoog zitten met de temp.
Zo warm is de lucht achter het front nou ook weer niet. Op 850 hPa blijft het gewoon vriezen ook na de passage.

Ik hoor graag jullie mening over deze insteek......

Ja als het onbewolkt is is er een kans op lichte vorst (misschien zelfs matige vorst) geven ook een paar leden in de pluim aan van de ECMWF. GFS laat de temperatuur in de nacht verder stijgen naar zo'n 5 graden.
Hopen dat ECMWF gelijk heeft dan hebben we zowel donderdag als vrijdag een mooi sneeuwdag. (Oosten meeste kans als maxima niet boven 2 graden uitkomen op vrijdag zal daar een mooi sneeuwdek blijven aangezien het vrijdagnacht waarschijnlijk matige zal vriezen langs oostengrens). Maar we moeten wachten wat en hoeveel sneeuw er gaat vallen.

Weatherboy

Citaat van: Danny op wo 13 feb 2013 - 16:20
Misschien klinkt het gek maar als er morgen echt een behoorlijke laag sneeuw gaat vallen (5-10cm.) die er in de avond als het langzaam droog wordt nog ligt of in ieder geval een behoorlijk deel. Zou het dan niet zo kunnen zijn dan als het opklaard de modellen veel te hoog zitten met de temp.
Zo warm is de lucht achter het front nou ook weer niet. Op 850 hPa blijft het gewoon vriezen ook na de passage.

Ik hoor graag jullie mening over deze insteek......

Nee dat gebeurd niet, want er komt een doorstaande wind die de afkoeling tegen gaat. Bovendien is de koude plaklaag nĂ¡ het front opgeruimd waardoor een opklaring niet meer zen werk doen. Ook lijkt het vooral bewolkt te blijven met wat motregen en een mistbank. Pas vanaf volgende week komen er weer wat stralingsnachtjes voor onder leiding van het Euro Hoog

winter

Citaat van: Dennis op wo 13 feb 2013 - 16:29
dat viel me ook op - 850 blijft op -3/-4 hangen

Dat zijn zeker lage temperaturen zelfs bijna ideaal voor sneeuw.

Powered by EzPortal