Reisverslag Kaapverdië

Topic gezien door 5390 bezoekers
Gestart door Weatherboy, di 12 feb 2013 - 17:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Het was weer eens zover, we gingen weer een verre reis maken. Na het overweldigende avontuur op Sri Lanka (loopt al een topic over), dit keer maar eens naar de Kaapverdië. Voor de eerste keer dat ik eens de Afrikaanse kant van de aardbol bekeek.

De reistijd was van 18 t/m 26 december 2012. Heerlijk warm, met standaard 28°C, wolkeloos en een aangenaam windje was het buitengewoon goed vertoeven. Het was een All inclusieve resort. Nou ben ikzelf niet gecharmeerd van die All in ellende, maar ik zal je zeggen; het is verdomde makkelijk.

Maar.... ondanks de All-in formule ga ik zeker van het complex af om eens te zien hoe het dagelijks leven er daar uitziet. En we gaan natuurlijk géén tour doen met het Arke reisbureau maar regelen er 1 met een lokale inwoner. Ten 1e goedkoper, vele malen leuker, en je ziet dan het echt leven i.p.v. de toeristen dingen.

Nu even over het land zelf. We zijn op het eiland Sal geweest. Een bijzonder eiland, er groeit nagenoeg helemaal niks! :P Behalve kunstmatig aangelegde palmen bij het resort, is het 1 grote woestijn van zand en stenen. Het lijkt een beetje een andere planeet. De mensen zijn erg gemixt. Blanke mensen zul je buiten het resort eigenlijk niet tegen komen. De bevolking bestaat daar uit de zwarte Afrikaan en de gemixte Afrikaan. Kaapverdië was vroeger een kolonie van Portugal, en na het mixen van het volk zijn er een aantal mensen dus vele malen lichter dan je zou verwachten. Het bijzonder aan dat is dus, dat je Blonde negers heb met kroes haar, of een zwarte afrikaan met knal blauwe ogen. Heel merkwaardig, maar erg mooi! :)

Uiteraard zit je in Afrika dus is het armoe troef. Na een zwaar armoedig Sri Lanka, was het hier nog vele malen erger. De foto's zijn dus niet voor de gevoelige kijkers! Ik persoonlijk ben niet snel vatbaar voor armoede, maar hier moest zelfs ik een traantje wegpinken. Ze hebben geen water, geen stroom en ook geen eten. Door de lokale gids werd gevraagd of we dus wat eten mee wilde nemen om uit te delen. Absoluut geen geld, want dan werd het knokken. Meer beschrijvingen bij de foto's:

GekkeLeo

Mooi verslag (mis de foto's)

Ik ga 28 juni richting Afrika, ook via Kaapverdië, ben wel heel erg benieuwd. De armoede laat ik wel op me afkomen, we nemen van ons zelf kleding en kleine dingentjes mee om uit tedelen daar.

Weatherboy

Citaat van: GekkeLeo op di 12 feb 2013 - 17:42
Mooi verslag (mis de foto's)

Ik ga 28 juni richting Afrika, ook via Kaapverdië, ben wel heel erg benieuwd. De armoede laat ik wel op me afkomen, we nemen van ons zelf kleding en kleine dingentjes mee om uit tedelen daar.

Ja dank je :) Nu staan er al wat foto's bij, straks 2e deel

Weatherboy

En nog wat foto's. Het is van oorsprong een vulkanisch eiland dus er was ineens een gigantische krater, waar inmiddels zout wordt gewonnen. Echt Heel groot!

De paar laatste foto's nog van de sloppenwijk en me zus die eten aan het uitdelen aan de kinderen op 1e kerstdag. En de allerlaatste foto, Africa by night, hotel in nacht sfeer.

SniperEye


Johann

Mooi reisverslag en foto`. Thx !

Lightning_Glenn

Dat er armoede is dat geloof ik echt wel, maar ik zie ook weer een aantal dames met aardig overgewicht problemen.
Mooie foto's en een leuk verslag.

Roan

leuk verslag! En idd leuke foto's!

Harry de Hond

Ervaring rijker hoor, gok ik. Leuk verslag.
Juist.

Weatherboy

Citaat van: Harry de Hond op di 12 feb 2013 - 19:51
Ervaring rijker hoor, gok ik. Leuk verslag.

Dat weer wel. Het was weer bijzonder!

Citaat van: Lightning_Glenn op di 12 feb 2013 - 19:26
Dat er armoede is dat geloof ik echt wel, maar ik zie ook weer een aantal dames met aardig overgewicht problemen.
Mooie foto's en een leuk verslag.

Nu inderdaad, ik had daar ook zo men bedenkingen bij moet ik je zeggen. Terwijl de kinderen dik waren van ondervoeding, leek het bij mama eerder overvoeding. Maarja je weet nooit hoe het precies zit natuurlijk ;)

GekkeLeo

Met welke maatschappij vloog je (en welk type toestel)?

Reutel

Ik krijg er toch altijd een dubbel gevoel bij als ik zie dat de lokale bevolking in een doos woont terwijl de toeristen zich volvreten in de resorts...  :)

Leon Eikenaar

Mooi verslag en Prachtige foto's! :)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Weatherboy

Citaat van: Reutel op di 12 feb 2013 - 20:10
Ik krijg er toch altijd een dubbel gevoel bij als ik zie dat de lokale bevolking in een doos woont terwijl de toeristen zich volvreten in de resorts...  :)

Dat gevoel is terecht. De vreetzucht van ons is echt belachelijk. Als je ziet wat er wordt verspild dan krab je echt achter je oren. Zeker omdat wij helemaal niet dat soort mensen zijn. En dan te bedenken dat al die mensen niet eens weten dat het bestaat, want dat armoedige dorp ligt heel ver weg uit het zicht van toeristen, en ook met transfer is dit allemaal niet zichtbaar. Ken je na gaan wat er allemaal verzwegen wordt!

De foto's van al die mooiere gebouwen, die worden momenteel opgeknapt speciaal voor de toeristen. De rest wordt dus gewoon verborgen gehouden. Maar daarom gaan wij ook altijd met de lokale mensen, dan zie je tenminste hoe het werkelijk is. En ik vind, dat als je dat soort landen bezoekt moet je gewoon niet bang zijn voor de waarheid, anders ben je hypocriet.

Citaat van: GekkeLeo op di 12 feb 2013 - 20:04
Met welke maatschappij vloog je (en welk type toestel)?

AkreFly, boeing 737. Relatief klein toestel. Het is 6 uur vliegen

Ramon Oost


Roan

Citaat van: Weatherboy op di 12 feb 2013 - 20:57
En dan te bedenken dat al die mensen niet eens weten dat het bestaat, want dat armoedige dorp ligt heel ver weg uit het zicht van toeristen, en ook met transfer is dit allemaal niet zichtbaar.

Wat je niet weet, kun je ook niet missen ;)

Fanatic

mooi foto verslag!

ik wil daar ook nog een x heen.. alleen dan naar het eiland die juist wel groen is... (keertje wat van gezien op tv)

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Powered by EzPortal