Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 262504 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Romigo

Citaat van: René op za 09 feb 2013 - 11:40
de Noren geven hem ook mooi weer weer ;)

http://www.yr.no/kart/#lat=52.6425&lon=5.05972&zoom=6&laga=nedb%C3%B8rskyer&proj=3575

Alleen het westen en noorden komen er goed vanaf. Ben weer eens blij gemaakt met een dooie mus.. >:(

4seasons

Citaat van: Thunderfreak op za 09 feb 2013 - 11:41
Die link laat niets zien? Alleen een grijze pagina,en een beetje tekst bovenin.
Bij mij doet de link het wel.

Even op de knop drukken bij Lordag.

weerinkatwijk

Ik zit in Katwijk aan zee dus een keer op de eerste rang. Alleen het gras is hier wit (geweest),

Bacci


Dennis

KNMI Guidance :

Boven land nog wat sneeuwval boven NH en het midden van het land. Dit wordt door de modellen niet goed weergegeven, signaal in alle modellen te zwak. Zal de komende uren nog doorgaan, samenhangend met het hoogtetrogje. Boven zee de occlusie, die in alle modellen terugkomt en vanavond aan land moet komen. Harmonie laat de eerste neerslag in de middag het land opkomen, Hirlam is vergelijkbaar, EC is iets later. Neerslag volgens Neso (Hirlam) eerst regen/natte sneeuw, vanaf 21 UTC sneeuw, Harmonie laat een soortelijk beeld zien. Hirlam komt nu met een gebied met rond 5 over ZH, Flevoland en Utrecht, NH 5-10 mm. Harmonie is wat rustiger. We gaan voorlopig uit van 2-5 cm voor ZH, NH en 1-3 cm Utrecht, Flevoland en Friesland. Hirlam11 is rustiger en heeft het zwaartepunt zuidelijker en oostelijker. Gezien de actualiteit (de neerslag boven de Noordzee begint te stagneren vanuit een zuidwaartse beweging) lijkt een koers over NH, ZH op dit moment reeeler. Norlamkansen op meer dan 2,5 mm neerslag per 6 uur zijn klein. Zwaartepunt in NorlamEPS over NH en ZH. Ook in de neerslag van zondag op maandag verschillen in beschrijving. Harmonie geeft vanaf 23 UTC neerslag in het ZW, Hirlam is wat later en EC houdt het tot in de nacht droog. Neerslaghoeveelheden in Harmonie het hoogst 0-1 mm/uur, kortstondig 1-3 mm/uur. Hirlam en EC geven alleen lichte neerslag. Neerslag valt als sneeuw, wordt bevestigd door Neso en progtemps. Wel wordt de neerslag in de opeenvolgende modelruns steeds verder afgebouwd.

winter

Dat sneeuwgebied dat nu voor de Nederlandse kust ligt is dat het gebied dat vanavond voor sneeuw gaat zorgen volgens hirlam?

Thunderfreak

Sneeuw is behoorlijk snel weggedooid nu bij bijna 4 graden.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

4seasons

Plaatselijk verschillend, ook in de provincie zelf:

Culemborg:
http://www.gelderland.nl/?id=21407

Zaltbommel:
http://www.gelderland.nl/?id=21441

En in andere plaatsen in Gelderland weer niets:
http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/21/337.html

pietjelol

Citaat van: Thunderfreak op za 09 feb 2013 - 11:56
Sneeuw is behoorlijk snel weggedooid nu bij bijna 4 graden.
toch appart hier ligt nog 2 cm bij -0.4 graden. Is trouwens ook nog niet boven nul geweest

winter

Citaat van: Bacci op za 09 feb 2013 - 11:54
Dus dit lijkt te gaan gebeuren:

Opvallend dat je je de pijl naar boven nagenoeg naar je woonplaats tekent.  :P
Het lijkt op het neerslaggebied wat meer naar ZO-Nederland lijkt te trekken we zien zowel gebiedje zal over 1 a 2 uur gedeeltelijk het land binnen getrokken zien en dan kunnen we de trekrichting volgen Hirlam is wel standvastig laat meerdere keren het gebiedje nagenoeg het zelfde trekken. Ten minste bijna heel Nederland lijkt sneeuw te krijgen maar ja dit zijn lastige gebieden die zomaar kunnen oplossen of kunnen blijven stagneren boven een plek.

Joep


emil

Guidance rept niet over sneeuw in Groningen, vooral het westen van de provincie aardig kansrijk voor een sneeuwdekje tot 3cm. Vind ik vreemd.

Jan van Ooijen

Citaat van: emil op za 09 feb 2013 - 12:10
Guidance rept niet over sneeuw in Groningen, vooral het westen van de provincie aardig kansrijk voor een sneeuwdekje tot 3cm. Vind ik vreemd.

Hirlam komt nu met een gebied met rond 5 over ZH, Flevoland en Utrecht, NH 5-10 mm
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jeffrey83

Hmmm.. lijkt er op dat zeeland naast de sneeuw plast deze keer.. jammer, laat het dan maar zomer worden :)

Dennis

Citaat van: emil op za 09 feb 2013 - 12:10
Guidance rept niet over sneeuw in Groningen, vooral het westen van de provincie aardig kansrijk voor een sneeuwdekje tot 3cm. Vind ik vreemd.

Ja klopt alleen de koers van zulke Laagjes als deze zijn zeer onberekenbaar (schrijven is op basis van de modellen van nu) dus laat je verrassen  :D

Weatherboy

Nou geef mij die 12 cm maar van Hirlam hoor, dan hoeft die sneeuw maandag niet meer te komen ;D We lijken zo een beetje het beste te zitten voor vanavond en vannacht. Afgelopen nacht trouwens ook hier aangesuikerd, maar nu weer weg uiteraard.

gilleeesss

Voor ik alles lees. ik moet ezggen. Donderdagnacht, rond uurtje of 5-6 (wnr weet ik niet precies (100dagen gevierd) ; maar er lag een pap laagje. Waar nu in schaduw ng maar mm's van overblijft. Lag zeker een 1-2cm paplaagje vrijdagochtend.

bliksems

12 cm,het zou toch wat wezen he.
ik ben benieuwd.straks lekker snowcasten.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Citaat van: jeffrey83 op za 09 feb 2013 - 12:11
Hmmm.. lijkt er op dat zeeland naast de sneeuw plast deze keer.. jammer, laat het dan maar zomer worden :)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jeffrey83

ah, dankje Jan :) ik had alleen de zaterdag/zondag sneeuw bekeken ;)

Powered by EzPortal