Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247284 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Hoor ik daar een noordstroming? ik droom van een noordelijke stroming.
*droom modus weer uit*

gilleeesss

Citaat van: Bacci op do 24 jan 2013 - 23:53
Hoor ik daar een noordstroming? ik droom van een noordelijke stroming.
*droom modus weer uit*

Je hoort het niet. Het spijt me.

Maar je leest het ;) .

Henk1976

Citaat van: gilleeesss op do 24 jan 2013 - 23:50
Tot nu toe is 2012-2013 een normale winter neem ik aan? 15dagen vorstperiode en sneeuw gehad :) . +/- he. En nog heel wat kansen in februari op een 'vuile' noordstroming ;)

Ja het is inmiddels een normale winter. En we hebben idd nog februari en maart voor de boeg. Kan mij verschillende situaties herinneren dat er zich iets uitzonderlijks winters voor deed in maart. Zware sneeuwval(2005), strenge vorst(ook 2005), ijzel(ik geloof 1985). Genoeg te beleven dus.

zwoof

Citaat van: Henk1976 op do 24 jan 2013 - 23:57
Ja het is inmiddels een normale winter. En we hebben idd nog februari en maart voor de boeg. Kan mij verschillende situaties herinneren dat er zich iets uitzonderlijks winters voor deed in maart. Zware sneeuwval(2005), strenge vorst(ook 2005), ijzel(ik geloof 1985). Genoeg te beleven dus.
Sterker nog.. Een Elfstedentocht valt niet uit te sluiten! Hoewel, "realisten" onder ons zullen hun bedenkingen daarbij hebben. Ook dat is terecht! Zoals de wind waait, zal ons jasje waaien!  Alleen dat is een feit. De winter kan nog lang duren, maar ook al afgelopen zijn..  We zijn niet afhankelijk van Peter Timofeef, ene Helga van Leur of zelfs Jan of Johan.. Maar van suffe weermodellen als het gaat om "wat het wordt". De natuur bepaald nog altijd zelf.... niets meer en minder. We kunnen hooguit inschattingen maken aan de hand van de modellen die de mens op basis van verleden weer heeft ingevoerd. 8)

jones

Nieuwe WSI seizoensvoorspelling:

Weather Services International: After Early January Thaw, Much of Northern Europe to Experience Deep Freeze in February

"The very volatile European winter continues, with a recent transition back to a colder regime after a brief thaw during the first half of January. Going forward, all of the objective evidence suggests a very cold remainder of winter across the Nordic regions and northwestern Russia as atmospheric blocking re-emerges and allows for very cold Arctic high pressure and dry weather to persist over these areas, including the Scandinavia hydro basins. The easterly flow to the south of this high-pressure area will push transport the very cold air westward into parts of northern mainland Europe and perhaps the UK. To the south of this, a very active storm track will result in very wet and windy conditions across the hydro basins and wind-generation regions of southern Europe," said Dr. Todd Crawford, WSI Chief Meteorologist. "We expect the lingering impacts of the atmospheric blocking to persist into at least March, with cold temperatures persisting across the Nordic regions. By April, more widespread above-normal temperatures are likely as the pattern relaxes."

In February, WSI forecasts:
Nordic Region* – Much colder than normal
UK* – Colder than normal
Northern Mainland* – Warmer than normal
Southern Mainland* – Warmer than normal, except Iberia

In March, WSI forecasts:
Nordic Region – Colder than normal, except Finland
UK – Warmer than normal
Northern Mainland – Warmer than normal
Southern Mainland – Warmer than normal

PS. Met Northern Mainland wordt bedoeld:


Is ook een beetje reflectie van wat deze kaart zegt:

xzaz

Koning winter laat altijd nog 1 keer van zicht horen, danwel in Feb danwel in Maart.

Dit is wel geniaal trouwens, BAM:

De winter is nog niet eens begonnen!

Henk1976


bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

vossejongk

Die storm gaan wij niet zo veel last van hebben, hoogstens een bak water. Gaat boven Schotland langs?
Heb 't ook voor mekaar gekregen om een gifje in mekaar te flansen met druk, neerslag en wind


Thunderfreak

Mogguh,

Aan de koffie met buiten een temperatuur van -11.8!

Laagste temperaturen on het Westen en Zuid-Westen en allerlaagste opnieuw in zeeuws vlaanderen. En niet zoals gezegt het Noord Oosten

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

JPP78

Citaat van: Thunderfreak op vr 25 jan 2013 - 05:56
Mogguh,

Aan de koffie met buiten een temperatuur van -11.8!

Laagste temperaturen on het Westen en Zuid-Westen en allerlaagste opnieuw in zeeuws vlaanderen. En niet zoals gezegt het Noord Oosten

hier -7 (-8,7 geweest). De winter wil niet in het noorden, in ieder geval niet in Fryslân. Zijn we niet gewend hier en dat steekt toch wel hoor, kan ik je zeggen. In Fryslân hoort het te vriezen en niet in Zeeland! Maar goed, zo zal dit wintertje ook de boeken in gaan denk ik: "de winter die Fryslân meed" en "de winter zonder zon" komt ook in aanmerking.

Maar goed het was/is weer een wintertje en dat is leuk!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Thunderfreak

Uitzonderlijk voor de regio waarin ik woon. 11 dagen een sneeuwdek en erg koud. Ik ben de winter dankbaar voor wat hij gebracht heeft. Op naar het voorjaar,want het karpervissen kriebelt al heeft het een flinke klap gekregen nu in nederland.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

TaL

Ik snap hun tekst niet als je het kaartje erbij neemt

In de tekst zegt het dat het kouder wordt maar op het kaartje staat er voor

Northern Mainland: warmer

We zien wel  ::)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

yookin

hier in stavoren nog steeds dalende temp... heerlijk! eindelijk!
Stavoren

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

DE BILT onder de -10 nu,zo nog een nachtje -10 en lager,dan hebben we een echte koudegolf te pakken.Hier in nijmegen is het -7.2
nu
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Opmerkelijk zijn er meer jaren geweest dat zuidwest Nederland kouder was,Dan het noordoosten van Nederland,Wie weet dat toevallig????Moet toch vaker voor gekomen zijn.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Belangrijkste aandachtspunt is de neerslagactiviteit van de occlusie. EC komt zaterdag voor het westen en zuidwesten met 1-2, lokaal rond 3 cm in Zeeland. Hirlam00 komt nu in dezelfde orde als EC18. Neerslagsoort op basis van de progtemps overwegend sneeuw, maar bij kleinere intensiteiten en aan de achterkant van de occlusie is ook wat onderkoelde regen op voorhand niet helemaal uit te sluiten. Timing komt nu redelijk overeen. EC18 komt wat sneller en Hirlam wat trager, Harmonie komt nu ook al in de ochtend met sneeuw. We gaan uit van eind van de nacht/begin ochtend in Zeeland de eerste sneeuw. Naar het oosten en noordoosten toe lijkt de activiteit wat af te nemen. Echter daar kan opglijding er mogelijk voor zorgen dat de afname van de activiteit niet optreedt. Aan de achterkant van de sneeuwzone is er een kleine kans op lichte onderkoelde motregen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal