Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247291 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JPP78

Citaat van: jones op za 02 feb 2013 - 20:13
EC12 mooi winters met ijsdagen en sneeuwkansen ;)

ik vind het nog niet zo stabiel allemaal en erg LT dus nog maar ff afwachten. Het is wél opvallend dat het vast in de verwachtingen  zit en dat het niet iedere run weer totaal anders is. kijken of deze verwachting deze week overleeft.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Remy

Citaat van: NitroGenetics op za 02 feb 2013 - 19:41
ik denk dat we deze winter als 'beter dan de vorige winter' beschouwen en mischien wel 2 of 3 winters, het was iig sneeuwrijk en we hebben kunnen schaatsen ;)
Lokaal zijn er wel wat verschillen in de winterervaring,mijn stekkie heeft niet echt veel sneeuw gekregen en met de vorst viel het voor hier ook erg mee,geen drie sterren vriesweertje voor ons hier iig.
Ik vindt het pas koud als er harde wind staat bij minimaal min zeven,of bij bijna geen wind min twintig.
Dat heeft niet te maken met die relatieve gevoelstemperaturen maar met de warmtevraag van gebouwen en de isolatie weerstand van bijvoorbeeld een dikke winterjas.
Het houdt in dat ik in mijn winterjas meer hout naar de kachel moet dragen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

GFS pluim redelijk goed te noemen is kouder dan zijn voorganger veelal rond 2/3 graden en hoe verder naar het oosten van het land hoe kouder daar veelal +2 of misschien nog kouder.

Erik V

De modellen zijn zeker eensgezind. Al een paar dagen.
Ik ga er in geloven.

Dennis


jorentje1997

Citaat van: Dennis op za 02 feb 2013 - 20:49
Maak er maar iets leuks van  ;D

Temperaturen zullen dan wel dicht tegen de 0°c in Rusland :o

Wel leuk voor onze regio :D

martijn

Ik ben geen expert in het weer maar ben gewoon een winterliefhebber en wat betekent
Dat plaatje eigenlijk ¿
ik hoop dat jullie me serieus nemen

Dennis

Citaat van: martijn op za 02 feb 2013 - 21:15
Ik ben geen expert in het weer maar ben gewoon een winterliefhebber en wat betekent
Dat plaatje eigenlijk ¿
ik hoop dat jullie me serieus nemen

Natuurlijk Martijn : Een Scandinavisch hogedrukgebied , ook wel Scandinavisch hoog genoemd, is een hogedrukgebied boven Scandinavië.
Wanneer zo'n hogedrukgebied ontstaat draait de wind in grote delen van West- en Centraal-Europa naar het oosten. De oostenwind voert continentale lucht aan. Dit geeft meestal droog weer met in de winter vaak koud weer en in de zomer juist warm weer. Dit wordt veroorzaakt doordat relatief warme lucht bij Newfoundland (Canada) door een depressie richting Groenland wordt gestuwd. Daardoor kan de luchtdruk op de (noord) Atlantische oceaan stijgen, waardoor er een luchtdrukblokkade ontstaat die vervolgens de depressieactiviteit tegenhoud. Door de luchtdrukblokkade kan de luchtdruk boven Scandinavië stijgen, waardoor er een Scandinavisch hoog ontstaat. Alleen wanneer er koude lucht vanaf Newfoundland de zee instroomt kan de luchtdrukblokkade doorbroken worden, waardoor het hogedrukgebied wegtrekt en verdwijnt


Op bovenstaand kaartje zie je een Hoog 1040Hpa liggen en op de Atl Oceaan ook een krachtig Hoog -dubbel blok voor een West-Circulatie

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Mijn blijheid is nu wel waar wat weg na de materiaal pech van Kevin Pauwels op het wk veldrijden maar dat is helemaal oftopic.

Ontopic vind ik het er allemaal wel mooi uitzien :)

martijn

Hartelijk bedankt voor de reactie


winter

Jan komt er nog een nieuwe topic met wat we aankomende tijd nog kunnen verwachten.
Want zie dat dinsdag/woensdag heel veel regen gaat vallen bij temp van +5 op de grond, wat zijn de kansen dat het toch als sneeuw gaat vallen vb. temp op 850 hPa en klopt de temperatuur die ik nu vertel???

Bacci

Donderdag ook aardig wat neerslag, moet wel sneeuw zijn hoop ik  ???

Nieuwe pluim, raar geen sneeuwkansen donderdag? toch regen?


jones

Hmm weet niet wat ik van die pluim moet denken... Veel onzekerheid en de hoofdruns lijken bij de koudste oplossingen te zitten  ???

Remy

Citaat van: winter op za 02 feb 2013 - 21:50
Jan komt er nog een nieuwe topic met wat we aankomende tijd nog kunnen verwachten.
Want zie dat dinsdag/woensdag heel veel regen gaat vallen bij temp van +5 op de grond, wat zijn de kansen dat het toch als sneeuw gaat vallen vb. temp op 850 hPa en klopt de temperatuur die ik nu vertel???
Er was al een aankondiging eerder in dit topic dat er een update zou komen,dus wacht tot morgen maar even af :)
Dat nieuwe topic komt er vanzelf wel :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jorentje1997

Citaat van: Bacci op za 02 feb 2013 - 21:55
Donderdag ook aardig wat neerslag, moet wel sneeuw zijn hoop ik  ???

Nieuwe pluim, raar geen sneeuwkansen donderdag? toch regen?
GFS gaf ook regen uit (dacht ik) maar dat verandert nog wel een paar keer :)

Ramon Oost

Flinke winterse buien in de berekening van GFS (18UTC) voor dinsdag.


gilleeesss

Regen nog steeds voor hier berekent. pff wel jammer

hoffies

Lekkere pluim, veel winterse neerslag en naar mate de week vordert best een portie kou. Top
Twitter: @hoffnar2911

Powered by EzPortal