Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 296389 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderfreak

Citaat van: Weatherman op vr 18 jan 2013 - 14:30
Hoelang voor het zuiden ? staat geen tijd bij de kaarten.

Kijk even in het andere topic,en Jan heeft niet voor niets kaartjes geplaatst hier bovenaan,daar staat tijd en datum bij.

Zondag tot Maandag/Dinsdag blijven er kansen.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weatherboy

Citaat van: Johann op vr 18 jan 2013 - 14:27
Het vriest gewoon hoor in Enschede, het smelten heeft alles te maken met de ondergrond (absorptie straling, albedo effect).

Toch slaat het nergens op. Of het nou instraalt, smelt, absorbeert of wat dan ook. Het sneeuw wordt gewoon water en verdwijnt, dus smelt het. Momenteel hier ook, zelfs met temperaturen van onder 0 verdwijnt de sneeuw gewoon. Gelukkig staat er zondag sneeuw in de verwachting want anders wordt deze periode snel sneeuwloos op deze tour. Verwonderlijk vind ik wel de kracht va de instraling. Het lijkt alsof die hoger is dan vorig jaar.

Weatherman

Citaat van: Thunderfreak op vr 18 jan 2013 - 14:31
Kijk even in het andere topic,en Jan heeft niet voor niets kaartjes geplaatst hier bovenaan,daar staat tijd en datum bij.

Zondag tot Maandag/Dinsdag blijven er kansen.
De vraag is van toepassing op de kaarten die pas geplaatst zijn waarbij staat van 07.00 tot 22.00 sneeuw.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Zei ik net nog dat we een heerlijk zonnetje hadden, is ie nu ook meteen weer verdwenen.  ;D
seizoen 2018/2019

grizzrh

Citaat van: Weatherboy op vr 18 jan 2013 - 14:34
Toch slaat het nergens op. Of het nou instraalt, smelt, absorbeert of wat dan ook. Het sneeuw wordt gewoon water en verdwijnt, dus smelt het. Momenteel hier ook, zelfs met temperaturen van onder 0 verdwijnt de sneeuw gewoon. Gelukkig staat er zondag sneeuw in de verwachting want anders wordt deze periode snel sneeuwloos op deze tour. Verwonderlijk vind ik wel de kracht va de instraling. Het lijkt alsof die hoger is dan vorig jaar.

laat maar beetje smelten, kan het straks lekker bevriezen en dan hebben we een mooie ondergrond voor het nieuwe pak sneeuw :P
Doenrade, Limburg

Chase-Stormer

Hier begint noujuist de zon eindelijk wat door te breken, warmt de boel ook meteen weer op
Het is de hele dag hier grijs en bewolkt geweest

Johann

Citaat van: Weatherboy op vr 18 jan 2013 - 14:34
Toch slaat het nergens op. Of het nou instraalt, smelt, absorbeert of wat dan ook. Het sneeuw wordt gewoon water en verdwijnt, dus smelt het. Momenteel hier ook, zelfs met temperaturen van onder 0 verdwijnt de sneeuw gewoon. Gelukkig staat er zondag sneeuw in de verwachting want anders wordt deze periode snel sneeuwloos op deze tour. Verwonderlijk vind ik wel de kracht va de instraling. Het lijkt alsof die hoger is dan vorig jaar.

Idd, wat jij zegt slaat nergens op. Immers je schreef "In Enschede dooit het flink"
Welnu:

//Dooi houdt de toestand in wanneer de luchttemperatuur - vlak na een vorstperiode - boven nul komt. Het begrip wordt alleen gebruikt tot ongeveer één etmaal na het einde van de vorst. Eventueel wordt de dag daarna nog gesproken van aanhoudende- of doorzettende dooi. Loopt de temperatuur niet verder op dan 4°C boven het vriespunt, dan wordt dat lichte dooi genoemd.//


Nogmaals, het vriest gewoon in Enschede.


grizzrh

Citaat van: Johann op vr 18 jan 2013 - 14:38
Idd, wat jij zegt slaat nerens op. Immer je spreekt van "flinke dooi

//Dooi houdt de toestand in wanneer de luchttemperatuur - vlak na een vorstperiode - boven nul komt. Het begrip wordt alleen gebruikt tot ongeveer één etmaal na het einde van de vorst. Eventueel wordt de dag daarna nog gesproken van aanhoudende- of doorzettende dooi. Loopt de temperatuur niet verder op dan 4°C boven het vriespunt, dan wordt dat lichte dooi genoemd.//


Nogmaals, het vriest gewoon in Enschede.

Hier is net wat op mn vensterbank en voor t huis ligt weggedooid, maar dat zal wel de warmte straling vanuit mn huis zijn!
Rest ligt er nog mooi bij :D
Wordt wel tijd dat er wat nieuws bij komt, sneeuw begint wel wat smerig te worden
Doenrade, Limburg

maarten89

Hier vriest ook al de hele dag. Niet zo koud als verwacht. Maar ach het vriest. Volspanning kijk uit naar weekend. Moet zondag middag/ avond werken en Maandag heb weer avond dienst. Dus kijk met argusogen de kaarten. Please geen ijzel. Moet 110 km rijden per dag!

Groetjes,

Maarten

Roland


PatrickM


MaikelNL

Citaat van: Johann op vr 18 jan 2013 - 14:27
Het vriest gewoon hoor in Enschede, het smelten heeft alles te maken met de ondergrond (absorptie straling, albedo effect).

In Borculo (30 KM van Enschede) is hetzelfde. Hier geeft onze meet-apparatuur aan dat het +0.3 is, terwijl buienradar het kouder aangeeft met -1.1

SniperEye

Weatherboy is wel heel offensief  :-[

Never mind, ik schreef in het vorige deel al dat ik smelplekken kan waarnemen waar de zon schijnt. Van echte dooi kan ik ook nog niet zo 1 2 3 iets waarnemen, zeker omdat de temperatuur nog onder het vriespunt ligt.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Johann op vr 18 jan 2013 - 14:38
Idd, wat jij zegt slaat nergens op. Immers je schreef "In Enschede dooit het flink"
Welnu:

//Dooi houdt de toestand in wanneer de luchttemperatuur - vlak na een vorstperiode - boven nul komt. Het begrip wordt alleen gebruikt tot ongeveer één etmaal na het einde van de vorst. Eventueel wordt de dag daarna nog gesproken van aanhoudende- of doorzettende dooi. Loopt de temperatuur niet verder op dan 4°C boven het vriespunt, dan wordt dat lichte dooi genoemd.//


Nogmaals, het vriest gewoon in Enschede.

Ik schreef niet dat het dooide in Enschede ;) Wel opletten hoor. Ik typte dit omdat ik dat gezeur over instraling, smelt of wat dan ook van de sneeuw een beetje vervelend vond.

Roland


Lucas

Temps gaan vanaf nu weer dalen .... Druppelen wordt hier ook minder
Aanhoudende sneeuwval

grizzrh

Citaat van: Weatherboy op vr 18 jan 2013 - 14:50
Ik schreef niet dat het dooide in Enschede ;) Wel opletten hoor. Ik typte dit omdat ik dat gezeur over instraling, smelt of wat dan ook van de sneeuw een beetje vervelend vond.

Ja je kan zeggen wat je wilt :P het dooit nergens dusja.. en straling e.d. is nu eenmaal een feit als de zon tevoorschijn komt dat sneeuw Smelt!
Doenrade, Limburg

Roland

Nu is natuurlijk de vraag: gelden voor een koudegolf alleen de 10-minuten waarnemingen of was het ergens rond 14.30 uur toch netaan 0 graden? Wie weet het antwoord? ???

Weatherboy

Citaat van: grizzrh op vr 18 jan 2013 - 14:53
Ja je kan zeggen wat je wilt :P het dooit nergens dusja.. en straling e.d. is nu eenmaal een feit als de zon tevoorschijn komt!

Ik heb het gewoon nooit over dooi gehad. Dus zeur nou niet ;) Ik constateer het verdwijnen van sneeuw. De reden waarom is instraling, weet ik ook wel. Maar feitelijk gezien veranderd sneeuw in water, en als vaste vorm in water veranderd sublimeert het oftewel smelt. En met een temperatuur van zéér krap onder 0 wordt dat effect heel goed merkbaar.

Powered by EzPortal