Hagelbui van 30-12-12 boven Rijssen

Topic gezien door 2208 bezoekers
Gestart door Marlieke, ma 14 jan 2013 - 20:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marlieke

Zoals al eerder beloofd hier dan toch nog de foto's van de hagelbui compleet met onweer op de een-na-laatste dag van het jaar! Was erg bijzonder.

Zoals jullie kunnen zien op de foto's zijn er 'normale' hagelstenen te zien en dan kan je goed zien hoe 'groot' de andere hagelstenen waren...

Ook nog een foto erbij van de lucht die achter de bui hing met ook een stukje buienlucht erbij op.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Ramon Oost

Mooi! lijken wel "zomerse" hagelstenen... 2cm?

studio dewolf

Waauw  :o Hoe dik waren die hagelstenen?

Marlieke

ja apart he? En dat dan op 30 december... Het was natuurlijk ook best warm voor de tijd van het jaar. Sommigen waren idd zo'n 2 cm in doorsnee. De meeste grote stenen waren zo'n 1,5 cm in doorsnee.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Marsel

Dank voor de foto's! Ik zie ze nu pas.
Het was ook een vreemde eend in de bijt. Bui had een bijzonder persistente upfraftzone aan de westflank van het geheel met over grote afstand (tot diep in Duitsland) intense echo's. Algehele setting was in principe geschikt voor een enkele low topped SC. Ik kon 'm op basis van de radarbeelden niet als zodanig herkennen maar dat 'ie op z'n minst verdacht was mag duidelijk zijn.
Heb je toevallig nog foto's van de updraft?

Marlieke

eh... als leek, wat is een updraft? De voorkant van de bui? Zo ja, ik was druk die dag en zag de bui niet aankomen. Hoorde het ineens onweren (diepe doffe dreunen) en daarna begon het dus te hagelen...
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Marsel

Citaat van: Marlieke op di 15 jan 2013 - 10:12
eh... als leek, wat is een updraft? De voorkant van de bui? Zo ja, ik was druk die dag en zag de bui niet aankomen. Hoorde het ineens onweren (diepe doffe dreunen) en daarna begon het dus te hagelen...

Ow haha sorry, aangezien je hier al enige tijd bekend bent was ik er vanuit gegaan dat je al redelijk op de hoogte was ;).
Maar goed, de updraft is de opgaande stroming in een bui. Deze bestaat naast een kenmerkende downdraft. Deze laatste neemt neerslag en kou mee naar het aardoppervlak terwijl de updraftzone gekenmerkt wordt door omhoog gerichte stromingen.
Het zijn van die kenmerkende torens, zie afbeelding hieronder.
Heb je daar toevallig zicht op gehad toen de bui voorbij was?

Marlieke

De 2 andere foto's die ik nog heb van de buienlucht zijn deze (niet echt duidelijke foto's)

Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Powered by EzPortal