Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268040 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Erik V

Pffff, de spanning is te snijden geloof ik.

Romigo

Altijd weer leuk, hoe druk het is als de winter voor de deur staat. Iedereen is zich al "zorgen" aan het maken hoe lang die gaat duren en de ander is al bezig met de elfstedentocht en weer een ander hoeveel sneeuw er gaat vallen de komende dagen. Maar wat men vergeet is, als de winterkou mag komen, dan moet je wel de deur open zetten om hem binnen te laten.  :D Zal ik dan maar de deur open zetten en hem vannacht binnenlaten en hem een warm welkom heten. Dat ie nog lang in onze regionen mag vertoeven.

lans

Citaat van: Romigo op do 10 jan 2013 - 14:46
Altijd weer leuk, hoe druk het is als de winter voor de deur staat. Iedereen is zich al "zorgen" aan het maken hoe lang die gaat duren en de ander is al bezig met de elfstedentocht en weer een ander hoeveel sneeuw er gaat vallen de komende dagen. Maar wat men vergeet is, als de winterkou mag komen, dan moet je wel de deur open zetten om hem binnen te laten.  :D Zal ik dan maar de deur open zetten en hem vannacht binnenlaten en hem een warm welkom heten. Dat ie nog lang in onze regionen mag vertoeven.


Goed Gezegt!
achterhoek

Bacci

Citaat van: Romigo op do 10 jan 2013 - 14:46
Altijd weer leuk, hoe druk het is als de winter voor de deur staat. Iedereen is zich al "zorgen" aan het maken hoe lang die gaat duren en de ander is al bezig met de elfstedentocht en weer een ander hoeveel sneeuw er gaat vallen de komende dagen. Maar wat men vergeet is, als de winterkou mag komen, dan moet je wel de deur open zetten om hem binnen te laten.  :D Zal ik dan maar de deur open zetten en hem vannacht binnenlaten en hem een warm welkom heten. Dat ie nog lang in onze regionen mag vertoeven.

Deur stond bij mij al sinds november open hoor :)

Roland

Citaat van: Romigo op do 10 jan 2013 - 14:46
Altijd weer leuk, hoe druk het is als de winter voor de deur staat. Iedereen is zich al "zorgen" aan het maken hoe lang die gaat duren en de ander is al bezig met de elfstedentocht en weer een ander hoeveel sneeuw er gaat vallen de komende dagen. Maar wat men vergeet is, als de winterkou mag komen, dan moet je wel de deur open zetten om hem binnen te laten.  :D Zal ik dan maar de deur open zetten en hem vannacht binnenlaten en hem een warm welkom heten. Dat ie nog lang in onze regionen mag vertoeven.

Inderdaad, de hele dag de deuren open. En 's nachts heb ik voor Koning W. speciaal een sleutel onder de deurmat (niet verder vertellen hoor...)

Dennis

Johann - graag je visie over onderstaand plaatje -  wat ik zie is een portie zeer koude lucht aan oostkant (groenland) pool-hoog afzakken...






René

? zorgen ?
ach, een beetje hollandse nuchterheid is ook wel op z'n plaats. de winter komt, dat is duidelijk. hoe lang is speculeren.dus ik maak me niet zo snel zorgen. soms vergeten we wel eens dat we een zee klimaat hebben . en in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
laten we vooral een belangrijk iets niet vergeten. en dat is genieten.
Waddinxveen

Joep

Citaat van: Mdelaat97 op do 10 jan 2013 - 14:26
Volgens mij gaat het allemaal wel meevallen ik zie op weer, weerplaza, weeronline dat het vanaf dinsdag/woensdag alweer boven nul overdag wordt.

Ik wordt moe van dit soort berichten  >:(

Dennis

ICY BEL on 850 Hpa a.s maandag met de 2m temps




grizzrh

Citaat van: Joep op do 10 jan 2013 - 15:03
Ik wordt moe van dit soort berichten  >:(

ja inderdaad haha, hmmmm waarom zou knmi maar een 2 daagse verwachting laten zien hmmmm.....
Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

De Chinezen gooien er ook een lekkere winterkaart uit!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vossejongk

Inclusief kromming richting Scandinavië hoppa op en top winter!

Roland

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 15:24
De Chinezen gooien er ook een lekkere winterkaart uit!


Dat wordt hard lopen met je afhaal babi pangang!

Jan, zonder gekheid. Er zijn nu al 2,5 dagen twee kampen: de Amerikanen met de aan hen gelieerde websites (al dan niet met fouten, maar dan duurt het wel verrekte lang) die de lente volgende week laten beginnen en de rest met in meer of mindere mate voortdurend winterweer. Ik ben natuurlijk nog maar een beginner, maar een tweedeling die zo lang duurt. Is dat wel eens eerder voorgekomen?

Johann

Citaat van: Dennis op do 10 jan 2013 - 14:58
Johann - graag je visie over onderstaand plaatje -  wat ik zie is een portie zeer koude lucht aan oostkant (groenland) pool-hoog afzakken...

Inderdaad, op de 30 hPA zie je mooi de split met daartussen gewurmd het poolhoog. Daaronder op e T850hPa kaart een aanduiding van waar de koudepolen liggen, nl boven Rusland-Azië en noorden van Canada. Pak je de GFS 250hPA erbij van diezelfde datum dan zie je dat dat mooi met elkaar correspondeert.

Weerextrem

hier een Gifje van CMA-model (china)
deze drukverdeling loopt vanaf 24h, 00z run

op het einde is er weer 'kantelperiode' (danwel nieuwe koude aanvoer)

850 hPa temperatuurkaart

Let op de 'Vinger'... deze blijft in stand houden, wat zeer belangrijk is.

met grote dank aan Marcel

grizzrh

wordt de 16e dan een vrieskist met sneeuw ?
Doenrade, Limburg

Dennis

Citaat van: Johann op do 10 jan 2013 - 15:40
Inderdaad, op de 30 hPA zie je mooi de split met daartussen gewurmd het poolhoog. Daaronder op e T850hPa kaart een aanduiding van waar de koudepolen liggen, nl boven Rusland-Azië en noorden van Canada. Pak je de GFS 250hPA erbij van diezelfde datum dan zie je dat dat mooi met elkaar correspondeert.

TY Johann - zie wel iets moois verder groeien  :)

MamaAs

Die ( eventuele ) splitsing, en een nieuwe kanteling, wat houdt dat voor 'ons' ( BeNeLux ) in?
Langere koude periode?

Weerextrem

Citaat van: MamaAs op do 10 jan 2013 - 16:05
Die ( eventuele ) splitsing, en een nieuwe kanteling, wat houdt dat voor 'ons' ( BeNeLux ) in?
Langere koude periode?

Jep, nu met een mogelijke poollaag, echter brengt er ook sneeuwkansen mee maar dat is nu niet te zien ;)

MamaAs

Citaat van: Weerextrem op do 10 jan 2013 - 16:09
Jep, nu met een mogelijke poollaag, echter brengt er ook sneeuwkansen mee maar dat is nu niet te zien ;)

Is de koude die er nu aankomt, de koude die wordt veroorzaakt door die kanteling en splitsing? Of zal dat een volgende koude zijn, die eventueel aaneensluit?


Powered by EzPortal