Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268042 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Pluim is niet slecht (voor winterliefhebbers), gemiddelde nog steeds veelal onder 0. Enige wat je kan aflezen is dat er veel spreiding is en dus onduidelijkheid over de LT.

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 10:51
Niet alleen voor iemand die fanatiek is ;) Als je momenteel mijn dagschema ziet dan schrik je :P
Dat geloof ik best ;) maar nog ffff Jan, en je lacht ons uit ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Farid_A

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 10:51
Niet alleen voor iemand die fanatiek is ;) Als je momenteel mijn dagschema ziet dan schrik je :P

Haha, lekker druk zeker? Ach, ik heb begrepen dat je zondag richting Italiƫ gaat. Dus hou vol!

En als je kan, blijf doorgaan met je updates zodra het even kan ;D

Jeroenve

Citaat van: Aris op do 10 jan 2013 - 10:40
O.a. die wat jij hierboven plaatste.
Die geeft nu nog ong. 14 dagen achter elkaar vrieskou aan. Maar mijn ervaring leert een beetje dat als de pluimen al aankondigen dat we uit de vrieskou duiken, dit in 80% ook doorgaat en meestal iets sneller dan de eerste indicatie aangeeft.

Aris, op korte termijn wordt er door zowat 46-48 van de 50 members temperaturen onder 0 voorspeld, en dat de pluim na zondag 20 januari aangeeft dat het gemiddelde van de 50 members een paar graden hoger komt te liggen, komt deels ook door de grote spreiding op deze lange termijn. Op donderdag 24 januari varieert het van +7 tot -17, met ongeveer 25 members boven 0 en 25 onder 0 zo op het oog, dus om daar nou conclusies aan te verbinden (koude-, dan wel warme) lijkt me ietwat voorbarig.

Zelf kijk ik meestal een dag of 5 vooruit, verder dan dat zegt de pluim mij niet zo heel veel, zeker niet bij zo'n kleine LT trend verandering als de EC pluim van vanochtend.

Edit: Wat wel interessant is mijns inziens, is waarom de control run van GFS al enkele malen achter elkaar zulke rare sprongen maakt, terwijl de rest van de leden ongeveer grotendeels hetzelfde patroon laat zien als de Europese pluim, met alleen een iets warmer gemiddelde. Komt dat doordat de control run van GFS ergens een lage drukgebied vandaan laat komen? Of simpelweg minder circulatie rond het hoge drukgebied, waardoor er geen koude oostelijke stroming onze kant op komt? Voor mij als leek lijkt het me dat er een bepaald cruciaal item is wat die Control run totaal anders laat verlopen vanaf de 17/18 januari dan de rest, niet?

Ps: Wat betreft de wind is de voorspelling ook vrij gunstig, niet? Zie nauwelijks snelheden boven de 5 m/s voorbij komen als ik met een schuin oog naar de verwachting kijk :)


Roan

Citaat van: albalinda op do 10 jan 2013 - 10:55
Dat geloof ik best ;) maar nog ffff Jan, en je lacht ons uit ;D
niet als het daar nog steeds -30 is (zoals eerder was aangegeven), ik weet niet of je dat ooit heb mee gemaakt maar dat is echt geen pretje hoor..

Jan van Ooijen

Citaat van: Roan op do 10 jan 2013 - 11:08
niet als het daar nog steeds -30 is (zoals eerder was aangegeven), ik weet niet of je dat ooit heb mee gemaakt maar dat is echt geen pretje hoor..

ECMWF  met mega sneeuwdump
In de loop van de dinsdag gaan we dan een onzekere fase in het winterweer tegemoet. Wat er precies gaat gebeuren is afhankelijk van een volgende depressie en storingen vanaf de Atlantische Oceaan naar west en centraal Europa gaan koersen. Pakken we het toonaangevende ECMWF model erbij dan zal in de loop van de dinsdag op nadering van een warmte front de bewolking snel gaan toenemen gevolgd door opkomende en zich sterk intensiverende sneeuwval. Vooral de Franse en Zwiterse westerse Alpen (Weststau) mogen dan rekenen op een enorme dump. Schrik niet, het model komt met neerslaghoeveelheden die gaan oplopen tot 120 a 180mm (!), gaan we dat even snel omrekenen naar sneeuw dan zitten we toch snel op 100 tot 150cm Neuschnee.

http://sneeuwhoogte.nl/weerbericht/130/2013-01-10/Start+nieuwe+winterse+fase
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Citaat van: Roan op do 10 jan 2013 - 11:08
niet als het daar nog steeds -30 is (zoals eerder was aangegeven), ik weet niet of je dat ooit heb mee gemaakt maar dat is echt geen pretje hoor..
Heb ik meegemaakt, en is geen pretje (vooral met een btje wind erbij)
Maar zijn werkdruk zal minder zijn :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Roan

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 11:11
gaan we dat even snel omrekenen naar sneeuw dan zitten we toch snel op 100 tot 150cm Neuschnee.
holy guacamole! Dat wordt genoeg voedsel in slaan en in je huisje blijven, want je krijgt de voordeur niet meer open dan ;)

stratocumulus

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 11:11
ECMWF  met mega sneeuwdump
........100 tot 150cm Neuschnee.

Dan komen wij jullie wel uitgraven, Jan  :o goeiedag, zeg..!

Coreupt.nl

Citaat van: albalinda op do 10 jan 2013 - 11:12
Heb ik meegemaakt, en is geen pretje (vooral met een btje wind erbij)
Maar zijn werkdruk zal minder zijn :P
laten we hopen voor Jan dat die zich een beetje warm kan kleden!! ik zou een paar handschoenen meenemen als ik Jan was! 8)
Homo sapiens non urinat in ventum!

Jan van Ooijen

Citaat van: Coreupt.nl op do 10 jan 2013 - 11:17
laten we hopen voor Jan dat die zich een beetje warm kan kleden!! ik zou een paar handschoenen meenemen als ik Jan was! 8)

Gelukkig is dat allemaal keurig geregeld door Topshelf ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM


TaL

Weeral kloterun van GFS, zo'n koppig model zeg

Best dat we beter weten
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

stratocumulus

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 11:23
Gelukkig is dat allemaal keurig geregeld door Topshelf ;)
Mooie foto van jou Jan, op die pagina van Topshelf  :P

Koen-IJM

Zijn er andere modellen naast GFS die op dit moment na woensdag een minder winterse setting voorspellen?

Jan van Ooijen

Wacht nu eerst eens het gemiddelde af en daarna kunnen we gaan klagen of niet. Het heeft geen zin om 3 pagina's vol te hebben met depri reacties als dalijk de pluim gewoon goed is. Het model (gebaseerd op de 06z) is inconsistent met de overige modellen (oa EC00 ).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Koen-IJM op do 10 jan 2013 - 11:26
Zijn er andere modellen naast GFS die op dit moment na woensdag een minder winterse setting voorspellen?

EC niet, GEM niet en UKMO ook niet dacht ik
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Coreupt.nl

Citaat van: stratocumulus op do 10 jan 2013 - 11:26
Mooie foto van jou Jan, op die pagina van Topshelf  :P
voor iemand die nog nooit op de ski's heeft gestaan, doet hij het best aardig. ziet er nog een beetje roestig uit maar verder niets op aan te merken!! :o
Homo sapiens non urinat in ventum!

Oele


stratocumulus

Er was toch ook een fout in het Amerikaanse model geslopen waardoor deze zowieso al onbetrouwbaarder was?

Powered by EzPortal