Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268108 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

glenn

Citaat van: jones op do 10 jan 2013 - 00:08
Is dat stukje nu over 2009 of van vandaag?

Dit stukje gaat over NU

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op do 10 jan 2013 - 00:09
Jan of Johann.
Kunnen jullie misschien een prachtige samenvatting maken voor ons.
Wat aankomende week ons te wachten staat qua temp. en de kans op een elfstedentocht (al is deze wat lastiger door neerslag)??

Wij zullen voordat we naar Italië gaan nog wel wat schrijven
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 00:06
Weatherboy... Dit valt me toch wel enigszins tegen van je, plaats ik een gifje met kansjes op wat sneeuw voor jou regio en dan reageer je niet :P

Volgens mij trek je een pakje suiker open voor mijn omgeving ;) Beter dan niks, dat dan weer wel. Ben dol op suiker :)

gilleeesss


stratocumulus

Citaat van: Weatherboy op do 10 jan 2013 - 00:19
Volgens mij trek je een pakje suiker open voor mijn omgeving ;) Beter dan niks, dat dan weer wel. Ben dol op suiker :)

Wel poedersuiker he  :P  :P

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 00:15
Wij zullen voordat we naar Italië gaan nog wel wat schrijven

...en als het mogelijke is (qua tijd) ook nog wel vanuit Italië onze bijdragen !  :)

stratocumulus

Citaat van: Johann op do 10 jan 2013 - 00:32
...en als het mogelijke is (qua tijd) ook nog wel vanuit Italië onze bijdragen !  :)

Kijk, dat is goed nieuws. Ik, en ik weet dat ik lang niet de enige ben, kijk altijd met veel plezier en interesse uit naar jullie bijdragen (en die van anderen). Ze zijn altijd erg leerzaam en duidelijk. :)

gilleeesss

Wanneer vertrekken jullie weer?? En ik hoop inderdaad ook op af en toe iets moois van jullie :D Ik ga nu wel slapen

winter

Alvast bedankt Jan en Johann.
En ook alvast een prettige reis en vakantie gewenst in Italië  ;)

Johann

Citaat van: gilleeesss op do 10 jan 2013 - 00:38
Wanneer vertrekken jullie weer?? En ik hoop inderdaad ook op af en toe iets moois van jullie :D Ik ga nu wel slapen

Jan zondag (komt naar Wallis) Maandag vanuit hier naar Cervinia (Aosta)  :P

Johann

Citaat van: winter op do 10 jan 2013 - 00:39
Alvast bedankt Jan en Johann.
En ook alvast een prettige reis en vakantie gewenst in Italië  ;)

Dat gaat zeker lukken. Eens kijken of we Jan op de ski's krijgen. Onze blogs en foto's zijn overigens te volgen via Sneeuwhoogte.nl
Natuurlijk ook hier "alles" over ons wel en wee vanuit het bella Italia !

Marcel1976

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 00:15
Wij zullen voordat we naar Italië gaan nog wel wat schrijven
Vergeet niet om naast 't vallen en opstaan ook wat nuttigs hier neer te zetten,  of op dat andere medium. Fijne vakantie gewenst voor jullie!

glenn

Volgens mij is er echt een probleem bij gfs weercomputers !
00u run is nog minder dan de vorige ongelofelijk dit zulke weerkaarten nu

zorba

KNMI Guidance Lange Termijn

Synoptische ontwikkeling
In het weekeinde staat er tussen hogedruk boven Scandinavië en lagedruk boven Centraal-Europa een zwakke oostelijke stroming waarmee koude continentaal polaire lucht aangevoerd. Na het weekeinde beweegt een laag bij IJsland zuidoostwaarts en via de Britse Eilanden richting Frankrijk en later Zuidoost-Europa. Doordat het laag ten zuidwesten van ons land zuidoostwaarts trekt en de luchtdruk boven Scandinavië relatief hoog blijft blijven we met een oostelijke stroming in de koude lucht. In de operationele run zien we in de tweede helft van volgende week zien we in het hoogtepatroon een blokkade in de omgeving IJsland/Groenland en een hoogtetrog boven Scandinavië tot over onze omgeving. De hogedruk boven Scandinavië verdwijnt en het Noordzeegebied wordt gevoelig voor de vorming van lagedrukgebieden. De stroming wordt dan meer aanlandig. We komen dan niet direct in een andere luchtsoort terecht, maar in de grenslaag zal deze wel geleidelijk vochtiger en vooral in de kustgebied minder koud worden.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met halverwege de volgende week wordt de operationele run ondersteund door het merendeel van de EPS-leden, daarna zien we de spreiding in de pluim duidelijk groter worden. Een deel van de leden laat net als de Oper meer lagedruk boven de Noordzee ontstaan met daarmee geleidelijk een aanlandige stroming met een tempering van de vorst. Daarnaast laat een ander deel de oost tot noordoostelijke aanvoer in stand met aanhoudende vorst. De kans op sneeuw ligt de gehele verwachtingsperiode rond 30%, waarbij er in een klein deel soms significantie hoeveelheden valt. Een klein deel van de leden laat nog steeds een overgang zien naar een zuidwestelijke stroming onder invloed van een Atlantisch lagedrukgebied. Het ensemble gemiddelde voor de termijn vanaf het weekeinde van 19/20 januari is in vergelijking met de vorige runs omlaag gegaan blijft in de 15-daagse pluim de gehele periode onder nul. Alhoewel het aantal zachtere leden voor de lange termijn is afgenomen blijft de spreiding erg groot.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Donald_Duck__

Heb er zin in jongens! Kan ik mijn Braziliaanse chica  :-* eindelijk eens goed leren schaatsen..want verleden jaar werd ze ingehaald door 3-jarige kids en dat heeft het zelfvertrouwen geen goed gedaan  :)

Glenn: ik weet er nog niet veel vanaf, maar je hebt het over de 00 run van GFS, ik zie bij weerplaza een 15 daagse van GFS van 3.00 als laatste, en die ziet er oke uit. Maar waarschijnlijk begrijp ik je niet?
Aloha-Snowum

glenn

Sorry jongens maar nu begin ik de moed echt te verliezen afgaande op het nieuwste ensemble van gfs lijkt het er op dat de oper het gewoon bij het juiste eind heeft gehad . ik wacht ec straks nog even af en gfs run 06 u maar dit lijkt er op dat ze ons goed hebben beetgenomen die weermoddelen

TaL

GFS blijft idd volharden in een anti-winters weertype, maar goed, eerst korte termijn
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Erik V

Ziet er ook niet best uit nee. Maar goed. LT....   :-\

TaL

pluim

De trend moge duidelijk zijn, het is beter nu gewoon van de KT te genieten :)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal