Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 267977 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 09 jan 2013 - 23:37
Eerst pluim maar eens zien voordat er hier dalijk weer 3 pagina's aan depri antwoorden komen ;) Maar goed, ga gifje maken

Nuja, ik bedoelde het positief. Hij komt tot vrijdag met winterweer nu.. Daarna is brol ;) .. Belangrijk dat KT (evt MT) goed zijn ;) en oke ben benieuwd ;) De friesjes gaan bijna elfstedenkoorts krijgen xD

MaikelNL

Citaat van: gilleeesss op wo 09 jan 2013 - 23:39
Nuja, ik bedoelde het positief. Hij komt tot vrijdag met winterweer nu.. Daarna is brol ;) .. Belangrijk dat KT (evt MT) goed zijn ;) en oke ben benieuwd ;) De friesjes gaan bijna elfstedenkoorts krijgen xD

Niet alleen de Friezen!

gilleeesss

Citaat van: MaikelNL op wo 09 jan 2013 - 23:43
Niet alleen de Friezen!

De hollanders ,) en sommige belgen ;). Maargoed. Vanaf vrijdag word het dag per dag weer kijken enzo voor dat ijs ;)

glenn

Het lijkt er sterk op dat de oper alweer volledig de foute kant op gaat in termijn tegenover de andere moddelen bestaat de mogelijkheid niet dat er ergens een fout in de amerikaanse weercomputer zit ? en dat de bereking van aanhet begin afwijken ?
in 2009 is dit ook een keer het geval geweest met een deppressie die te noord over nederland werd berekend en aangezien de amerikaanse weerdiensten dit laten weten .

Aldus de meteorologen van de Amerikaanse weerdienst. Het model (gebaseerd op de 06z) is inconsistent met de overige modellen (oa EC00 ).

THE LARGEST CONSTITUENTS OF THE MANUAL BLEND WERE TODAY'S 00Z ECMWF ENSEMBLE
MEAN AND TODAY'S 06Z GFS ENSEMBLE MEAN. TODAY'S OPERATIONAL 06Z GFS RUN WAS
INCONSISTENT WITH THE OTHER MODELS OVER CONUS, AND WAS EXCLUDED FROM TODAY'S
BLEND.

En:
FORECAST CONFIDENCE FOR THE 6-10 DAY PERIOD: AVERAGE, 3 OUT OF 5, DUE TO ONLY
FAIR MODEL AGREEMENT ON THE EXPECTED UPPER LEVEL CIRCULATION PATTERN, AND
INCONSISTENT TELECONNECTION WITH THE GREENLAND BLOCKING HIGH.

[edit] FORECAST CONFIDENCE FOR THE 8-14 DAY PERIOD IS: BELOW AVERAGE, 2 OUT OF 5, DUE
TO ONLY FAIR MODEL AGREEMENT AND INCONSISTENT TELECONNECTION WITH THE GREENLAND
BLOCKING HIGH.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: glenn op wo 09 jan 2013 - 23:44
Het lijkt er sterk op dat de oper alweer volledig de foute kant op gaat in termijn tegenover de andere moddelen bestaat de mogelijkheid niet dat er ergens een fout in de amerikaanse weercomputer zit ? en dat de bereking van aanhet begin afwijken ?
in 2009 is dit ook een keer het geval geweest met een deppressie die te noord over nederland werd berekend en aangezien de amerikaanse weerdiensten dit laten weten .

Aldus de meteorologen van de Amerikaanse weerdienst. Het model (gebaseerd op de 06z) is inconsistent met de overige modellen (oa EC00 ).

THE LARGEST CONSTITUENTS OF THE MANUAL BLEND WERE TODAY'S 00Z ECMWF ENSEMBLE
MEAN AND TODAY'S 06Z GFS ENSEMBLE MEAN. TODAY'S OPERATIONAL 06Z GFS RUN WAS
INCONSISTENT WITH THE OTHER MODELS OVER CONUS, AND WAS EXCLUDED FROM TODAY'S
BLEND.

En:
FORECAST CONFIDENCE FOR THE 6-10 DAY PERIOD: AVERAGE, 3 OUT OF 5, DUE TO ONLY
FAIR MODEL AGREEMENT ON THE EXPECTED UPPER LEVEL CIRCULATION PATTERN, AND
INCONSISTENT TELECONNECTION WITH THE GREENLAND BLOCKING HIGH.

[edit] FORECAST CONFIDENCE FOR THE 8-14 DAY PERIOD IS: BELOW AVERAGE, 2 OUT OF 5, DUE
TO ONLY FAIR MODEL AGREEMENT AND INCONSISTENT TELECONNECTION WITH THE GREENLAND
BLOCKING HIGH.

Kon eigenlijk ook niet anders. Het probleem ligt hem in het feit dat het Groenlandhoog compleet weg is uit de berekening. Dit verklaarde ook waarom en belachelijk sterke laagjes vanmiddag te zien waren van maarliefst 945 hPa, dat zijn bijna orkaan toestanden. En wat ik al zei, dat het Groenlandhoog ineens was weggedrukt, erg onrealistisch.

Gelukkig lijkt me ;)

gilleeesss


glenn

Citaat van: Weatherboy op wo 09 jan 2013 - 23:49
Kon eigenlijk ook niet anders. Het probleem ligt hem in het feit dat het Groenlandhoog compleet weg is uit de berekening. Dit verklaarde ook waarom en belachelijk sterke laagjes vanmiddag te zien waren van maarliefst 945 hPa, dat zijn bijna orkaan toestanden. En wat ik al zei, dat het Groenlandhoog ineens was weggedrukt, erg onrealistisch.

Gelukkig lijkt me ;)

We kunnen er dus van uitgaan dat we momenteel niet mogen vertrouwen op de oper run van gfs ?

gilleeesss

Citaat van: glenn op wo 09 jan 2013 - 23:51
We kunnen er dus van uitgaan dat we momenteel niet mogen vertrouwen op de oper run van gfs ?

Enkel de eerste dagen wel denkik/daarna komt hij met totaal iets anders dan ecmwf bijv.. Maar zien we straks in de pluim wel denkik.

Ramon Oost

Minimum en maximum temperatuur pluimen op basis van ECMWF12 run





winter

jaja en de eerste vorst is binnen.
In het zuiden van Zeeland.
Aan de grond -0,9
bron. weerplaza

winter

Als je nouw geen koorts krijgt weet ik het ook niet meer.

Weatherboy

Citaat van: glenn op wo 09 jan 2013 - 23:51
We kunnen er dus van uitgaan dat we momenteel niet mogen vertrouwen op de oper run van gfs ?

Klopt volledig wat je zegt! Eventueel alleen de eerste dagen, maar je kan hem beter gewoon ff nergeren ;)

Lucas

Ik ben toch erg benieuwd naar Hirlam morgenavond. Dat sneeuwfrontje heb ik liever nog wat noordelijker zitten. Alles aan water ligt dan toch nog open dus dat maakt geen verschil.

Aanhoudende sneeuwval

winter

Ramon Oost
probeer je ons gek te maken, zeer stevige matige vorst in de nachten zie dat er zelfs 30% kans is op strenge vorst, en zelfs 20% kans op matige vorst overdag en ook nog goede sneeuwkansen!!!!!

Jan van Ooijen

Weatherboy... Dit valt me toch wel enigszins tegen van je, plaats ik een gifje met kansjes op wat sneeuw voor jou regio en dan reageer je niet :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

stratocumulus

Zozo, het lijkt er op of het een en ander zich heerlijk gaat manifesten, die split PV. Dit heeft postentie om nog wel even aan te houden, mogelijk ook nog kouder op termijn. Een Polar Vortex split is op zich geen zeldzaamheid, maar dit is wel een sterke split, geloof ik, is het zeldzaam dat de split zo extreem is?

jones

Citaat van: glenn op wo 09 jan 2013 - 23:44
Het lijkt er sterk op dat de oper alweer volledig de foute kant op gaat in termijn tegenover de andere moddelen bestaat de mogelijkheid niet dat er ergens een fout in de amerikaanse weercomputer zit ?

THE LARGEST CONSTITUENTS OF THE MANUAL BLEND WERE TODAY'S 00Z ECMWF ENSEMBLE
MEAN AND TODAY'S 06Z GFS ENSEMBLE MEAN. TODAY'S OPERATIONAL 06Z GFS RUN WAS
INCONSISTENT WITH THE OTHER MODELS OVER CONUS, AND WAS EXCLUDED FROM TODAY'S
BLEND.

En:
FORECAST CONFIDENCE FOR THE 6-10 DAY PERIOD: AVERAGE, 3 OUT OF 5, DUE TO ONLY
FAIR MODEL AGREEMENT ON THE EXPECTED UPPER LEVEL CIRCULATION PATTERN, AND
INCONSISTENT TELECONNECTION WITH THE GREENLAND BLOCKING HIGH.

[edit] FORECAST CONFIDENCE FOR THE 8-14 DAY PERIOD IS: BELOW AVERAGE, 2 OUT OF 5, DUE
TO ONLY FAIR MODEL AGREEMENT AND INCONSISTENT TELECONNECTION WITH THE GREENLAND
BLOCKING HIGH.

Is dat stukje nu over 2009 of van vandaag?

winter

Jan of Johann.
Kunnen jullie misschien een prachtige samenvatting maken voor ons.
Wat aankomende week ons te wachten staat qua temp. en de kans op een elfstedentocht (al is deze wat lastiger door neerslag)??

gilleeesss

@ koning winter xD

Alsjeblieft blijf eventjes in ons land ;) .. Ik moet mijn eer als weerman in mijn vriendenkring/familie groot houden. Heb gezegt dat ik DENK dat er KANS is op 3weken winterweer met paar dipjes. En af en toe sneeuw ;)

Powered by EzPortal