Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268124 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Erik V

Goedemorgen. Nog niks aan de hand zie ik nu wakker ben. Mooi pluimpie!

Ramon Oost

Inderdaad niks aan de hand. Oper een van de warmste leden van de GFS pluim. Meeste leden gaan voor temperaturen onder 0 en het gemiddelde ligt ook mooi rond of onder 0. Volgende run's maar weer afwachten :)

Erik V

Nu ik even terug gelezen heb zie ik dat het toch altijd weer spannend blijft in ons landje. Eigenlijk is dat veel leuker als dat je gegarandeerd winter krijgt.
Even de schaatsen laten slijpen........

jones

Wel vreemd dat er zo uit het niets in eens een warme run tevoorschijn komt  :-\ Laten we hopen dat EC12 en GFS12 de winter opnieuw bevestigen!

Farid_A

EC00 was gewoon weer goed. Dus daar geen twijfel. Het zijn de Amerikanen die een beetje hetze willen schoppen. GFS00 en GFS06 waren een stuk minder. Maar de pluimen waren wel weer goed. Dus ik denk dat die wel bij zal draaien.

Ramon Oost

Europees weermodel heeft maar 2 runs per dag, de 00 en de 12UTC. GFS heeft er 4: de 00, 06, 12 en de 18UTC. Bij GFS is de kans dat er per run iets verschilt dus groter. EC heeft nog geen rare sprongen gemaakt in de afgelopen runs en zal dat vanavond ook niet doen ;)

Farid_A

Citaat van: Ramon Oost op wo 09 jan 2013 - 14:09
Europees weermodel heeft maar 2 runs per dag, de 00 en de 12UTC. GFS heeft er 4: de 00, 06, 12 en de 18UTC. Bij GFS is de kans dat er per run iets verschilt dus groter. EC heeft nog geen rare sprongen gemaakt in de afgelopen runs en zal dat vanavond ook niet doen ;)

Ik denk het ook. En ik had een keer gelezen dat GFS06 en GFS18 minder rekenkracht ter beschikking hadden? En dat GFS00 en GFS12 de meer "betrouwbare" runs zijn. Klopt dat?

Ramon Oost

Citaat van: Farid_A op wo 09 jan 2013 - 14:13
Ik denk het ook. En ik had een keer gelezen dat GFS06 en GFS18 minder rekenkracht ter beschikking hadden? En dat GFS00 en GFS12 de meer "betrouwbare" runs zijn. Klopt dat?

Of ze minder rekenkracht hebben weet ik niet. De 00 en de 12UTC zijn inderdaad de betrouwbaarste.

Reutel

Citaat van: Weatherboy op wo 09 jan 2013 - 13:00
Kijk, me verhaaltje wordt bevestigd. Oper en Control springen totaal heen en weer terwijl de rest op een uitstekend gemiddelde blijft zitten.

Het gemiddelde wordt door die rare sprongen wel iets omhoog getrokken. Pluim De Bilt:

Helemaal niets aan de hand dus, de zwarte lijn (run zoals de kaarten weergeven) is totaal niet representatief ten opzichte van de rest van de leden.

grizzrh

Doenrade, Limburg

MamaAs

Hoe staat het met de windkracht verwachting de aankomende week?
Weinig wind is altijd goed voor de aangroei :D

grizzrh

Citaat van: MamaAs op wo 09 jan 2013 - 14:32
Hoe staat het met de windkracht verwachting de aankomende week?
Weinig wind is altijd goed voor de aangroei :D





Doenrade, Limburg

Marcellang

Gfs 14.00 uur N/O Control krijgt het er warm van   :P
Ok, uploaden lukt niet  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marsel

Citaat van: Ramon Oost op wo 09 jan 2013 - 14:20
Of ze minder rekenkracht hebben weet ik niet. De 00 en de 12UTC zijn geloof ik inderdaad de betrouwbaarste.

Minder waarnemingen om het grid te vullen. Dus starten de 06Z en 18Z runs met minder begindata en zodoende een grotere afwijking tov de werkelijke toestand van de atmosfeer. We weten allemaal dat kleine veranderingen grote uitwerkingen kunnen hebben op langere termijn, dat ga je statistische gezien dus ook wat vaker in de opers van de 06 en 18 runs terug zien tov de 00 en 12 runs. Maar dan nog, een model blijft een modellering van de atmosfeer, de werkelijkheid is in detail op verschillende vlakken toch vaak nét iets anders. Zelfs op korte termijn.

TaL

Jah, GFS zou ik dus niet nemen, ook niet voor de wind, deze run is al een warme uitbijter dus zeker ook niet betrouwbaar voor de wind

Hier de wind van EC , niet veel dus
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

MamaAs


grizzrh

Citaat van: TaL op wo 09 jan 2013 - 14:42
Jah, GFS zou ik dus niet nemen, ook niet voor de wind, deze run is al een warme uitbijter dus zeker ook niet betrouwbaar voor de wind

Hier de wind van EC , niet veel dus

hey Tal, waar kan ik deze beelden vinden ?? alvast bedankt!
Doenrade, Limburg

samverhoeven


TaL

Citaat van: grizzrh op wo 09 jan 2013 - 14:47
hey Tal, waar kan ik deze beelden vinden ?? alvast bedankt!

http://www.weer.nl/weer.html

Maar je moet een account hebben om EC te bekijken en ik geloof dat die betalend is maar dat weet ik niet 100% zeker

Edit, nu is ze gratis, maar een tijdje terug nog betalend, hier heb je dus je antwoord :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: Marsel op wo 09 jan 2013 - 14:41
Minder waarnemingen om het grid te vullen. Dus starten de 06Z en 18Z runs met minder begindata en zodoende een grotere afwijking tov de werkelijke toestand van de atmosfeer. We weten allemaal dat kleine veranderingen grote uitwerkingen kunnen hebben op langere termijn, dat ga je statistische gezien dus ook wat vaker in de opers van de 06 en 18 runs terug zien tov de 00 en 12 runs. Maar dan nog, een model blijft een modellering van de atmosfeer, de werkelijkheid is in detail op verschillende vlakken toch vaak nét iets anders. Zelfs op korte termijn.

Hé, weer even wakker ?  ;D
We hebben het nog niet over CAPE , CIN en spanish plumes hoor, dus snel weer in je "hol" jij  :)

Powered by EzPortal