Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268076 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 23:57
Plaatje...

Nou ik vind het eigenlijk helemaal niks zo. Winter zonder sneeuw, dat staat me niet aan. Schaatsen ben ik niet weg van. Sneeuw maakt alles zoveel mooier. Laat dat lagedruk gebied over België trekken, dan krijgen wij ook sneeuw :)

glenn

tegen volgende week woensdag mogelijk 10-17 cm sneeuw plaatselijk in vlaanderen ?

Jan van Ooijen

Citaat van: glenn op wo 09 jan 2013 - 00:00
tegen volgende week woensdag mogelijk 10-17 cm sneeuw plaatselijk in vlaanderen ?

Daar kunnen we nu nog geen uitspraken over doen, het is momenteel nog niet eens zeker wat er van het weekend gaat gebeuren voor België en Nederland. Even nog een paar runs afwachten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Citaat van: Weatherboy op wo 09 jan 2013 - 00:00
Nou ik vind het eigenlijk helemaal niks zo. Winter zonder sneeuw, dat staat me niet aan. Schaatsen ben ik niet weg van. Sneeuw maakt alles zoveel mooier. Laat dat lagedruk gebied over België trekken, dan krijgen wij ook sneeuw :)

Als je even verder kijkt, zie je dinsdag sneeuw vanuit het oosten aankomen en over het hele land trekken :P Ver weg, maar er zijn altijd wel mogelijkheden voor sneeuw. En aangezien de vorst (waarschijnlijk) lang aanhoudt valt er nog genoeg te gebeuren.

Weatherboy

Citaat van: Bacci op wo 09 jan 2013 - 00:05
Als je even verder kijkt, zie je dinsdag sneeuw vanuit het oosten aankomen en over het hele land trekken :P Ver weg, maar er zijn altijd wel mogelijkheden voor sneeuw. En aangezien de vorst (waarschijnlijk) lang aanhoudt valt er nog genoeg te gebeuren.

Sneeuw uit het oosten bereikt ons eigenlijk nooit hier. De enige keer dat er eens sneeuw uit het oosten kwam lag er slechts een laagje suiker >:( Nou ik moet het nog maar zien, maar zonder sneeuw scoort deze winterse periode dán echt zeer magertjes.

just0408

Het zaakje moest toch maar eens wat noordelijker overtrekken verdikke!  ;)
Ik ben ook niet van steen.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op wo 09 jan 2013 - 00:09
Sneeuw uit het oosten bereikt ons eigenlijk nooit hier. De enige keer dat er eens sneeuw uit het oosten kwam lag er slechts een laagje suiker >:( Nou ik moet het nog maar zien, maar zonder sneeuw scoort deze winterse periode dán echt zeer magertjes.

Misschien gaat er volgende week (dinsdag bijvoorbeeld) wel meer vallen dan dat de kaarten nu aangeven ;) Neerslag is op dat termijn gewoon nog niet te beschrijven. En zelfs voor zaterdag zijn er nog grote onzekerheden waar en hoeveel er precies allemaal gaat vallen. Kleine koersverandering van een laagje kan de hele boel veranderen in goede of slechte zin voor een bepaald gebied. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Erik V

Ik vind de negatieve temps belangrijker om te zien. Zonder deze geen sneeuw natuurlijk.


Onno_D

Lol die GFS 18Z B-I-Z-A-R  ;D

Hopelijk blijft dat frontje zo in de voorspellingen voor zaterdag. Ik zit hier op het randje maar dt ding blijft wel lekker slepen  :)  Eigenlijk is zo'n vorstperiode met zulke kaarten niet goed voor mij tijdens een proefwerkweek  >:(

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 23:57


Wat een lekker neerslag gifje alweer Jan!! ook toch steeds meer naar het noorden, limburg krijgt wel een mooie dump denk ik :P
Doenrade, Limburg

jones

GFS 18z is inderdaad een monsterrun met kaarten (vooral op LT) die enkel werkelijkheid werden in de 'grote' winters. Maar het blijft natuurlijk allemaal afwachten en hopen op een flinke vorstperiode met sneeuw voor iedereen bezuiden Friesland, voor de ijsaangroei daar :P

zorba

KNMI Guidance Lange Termijn

Synoptische ontwikkeling
Vrijdag ontwikkelt zich in het hoogtepatroon boven de Noorse Zee een blokkade die zich later in het weekend en maandag boven het noorden van Scandinavië. Ook aan de grond zien we dan ook een hogedrukgebied boven Scandinavië, alhoewel deze maandag iets afzwakt. Tegelijkertijd zien we een (hoogte)laag in de omgeving van de Baltische Staten, alwaar het zich tot en met zondag handhaaft. Tussen beide druksystemen wordt geleidelijk steeds koudere lucht aangevoerd uit Noordoost-Europa, de voorste begrenzing hiervan vormt een front dat in de nacht naar vrijdag van noord naar zuid over ons land trekt. In het weekeinde zien we tevens een Atlantisch lagedrukgebied zich boven Frankrijk afsnoeren en richting Centraal-Europa bewegen. De stroming aan de grond is dan oost en de aangevoerde lucht is koud. Halverwege volgende week beweegt de blokkade boven Scandinavië westwaarts en wordt in de omgeving van IJsland opgenomen in een veel krachtiger omegablokkade die zich ontwikkelt uit een Atlantische rug. Boven het vasteland van Europa ontstaat dan een omvangrijke hoogtetrog dat van Scandinavië tot aan de Middellandse Zee loop. Een lagedrukgebied dat maandag bij Ierland ligt beweegt via Frankrijk en Italië richting Zuidoost-Europa, alwaar het volgende week vrijdag aankomt. Het gevolg van deze ontwikkeling is dat de stroming in onze omgeving halverwege volgende week noordelijk wordt. De kou wordt onder invloed van de Noordzee getemperd, maar met koude bovenluchten (T 850 hPa -8 tot -10 C) kunnen zich gemakkelijker winterse buien ontwikkelen.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar koud weer in het weekeinde wordt door nagenoeg alle EPS-leden ondersteund, slechts een 1 ?  2 leden laat nog temperaturen van enkele graden boven nul zien. Vanaf zaterdag tot en met in ieder geval dinsdag liggen de minima rond de -5 graden en overdag komen de temperaturen niet of nauwelijks boven het vriespunt. De spreiding in de pluim is gedurende deze periode klein, hetgeen de betrouwbaarheid ten goede komt. De kans op sneeuw ligt deze dagen rond de 20% en zal moeten komen van uitlopers van het lagedrukgebied boven Frankrijk en Centraal Europa. Tot en met begin volgende week wordt de operationele run ondersteund door het merendeel van de EPS-leden, daarna zien we de spreiding in de pluim duidelijk groter worden. Een deel van de leden laat een noordelijke stroming ontstaan met een tempering van de vorst met aanvoer van winterse buien vanaf de Noordzee, de Oper behoort tot deze groep. Daarnaast laat een ander deel de oost tot noordoostelijke aanvoer in stand met aanhoudende vorst. Een klein deel van de leden laat een overgang zien naar een zuidwestelijke stroming onder invloed van een Atlantisch lagedrukgebied.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Harry de Hond

Gfs deze morgen niet standvastig qua winterweer. Misschien net een warme oper. vanaf +180 (LT dus) trekt de winter weer weg uit NL. Kijken wat EC doet straks. Die loopt nu binnen.
Edit: Let wel op, plaatsjes staan qua tijd verkeerd om (en zijn ook LT). Ik vond de temp zo opvallend omhoog gaan, daarom plaats ik ze.




Juist.

TaL

GFS is idd zo goed niet op LT, op KT en middellange termijn uiteraard wel, maar we weten allemaal hoe die is, benieuwd wat EC & GEM doen en naar de pluimen
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Dennis


Harry de Hond

Citaat van: Dennis op wo 09 jan 2013 - 07:03
2m verwachting GFS 0H 9/1/13
Die valt mij mee, gezien de oper. Is idd een "warme" run geweest.
Juist.

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 23:57
Plaatje Jan
Dat zal een hoop Belgen blij maken. Alleen kan alles nog veranderen tegen het weekeind dus we blijven best nog wat reeël

Dennis

Citaat van: jorentje1997 op wo 09 jan 2013 - 07:19
Dat zal een hoop Belgen blij maken. Alleen kan alles nog veranderen tegen het weekeind dus we blijven best nog wat reeël

idd - hangt ook mede af van hoe groot de tegendruk is vanuit Noorden(waar koude lucht vandaan komt door luchtdrukstijgingen) mbt neerslag/koers

Ramon Oost

GFS deze morgen op een wat ietsje minder winterse toer. Maar dat is ook te zien in de pluim, gemiddelde gewoon winter: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3426.msg37222.html#msg37222

Europees weermodel daarintegen nog steeds volop winter, hieronder een kaartje van 15 januari.


Powered by EzPortal