Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268119 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

jones

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 20:51
Is dit van Ukkel? Dan klopt er vrij weinig van. Hebben ze ook nog wat van de Ardennen? Zie daar -18 op de GFS run, kaartje is voor maandag 18z (19u)

Nee, zo uitgebreid qua het openstellen van actuele, historische en verwachte gegevens is het KMI helemaal niet, daarin is het KNMI 1000x beter. Al hun kaartjes lopen achter (er zijn slechts uurlijkse waarnemingen) en het enige wat we kunnen inkijken zijn belabberde maandoverzichten sinds 2007.  :-\

jorentje1997

Citaat van: Roland op di 08 jan 2013 - 22:11
Zeg, kennen jullie in België ook een Elfstedentocht? Zo niet, gauw eentje organiseren over Limburgs beken zou ik zeggen:

Even het parcours uittekenen :P

Maar ik denk dat zowel België als Nederland blij mag zijn.
Nederland krijgt een dikke laag ijs en België krijgt wat meer sneeuw waardoor het ijs weer wat minder groeit.

Citaat van: jones op di 08 jan 2013 - 22:13
Nee, zo uitgebreid qua het openstellen van actuele, historische en verwachte gegevens is het KMI helemaal niet, daarin is het KNMI 1000x beter. Al hun kaartjes lopen achter (er zijn slechts uurlijkse waarnemingen) en het enige wat we kunnen inkijken zijn belabberde maandoverzichten sinds 2007.  :-\

Helemaal gelijk.. KMI kan nog veel leren van het KNMI

Roland

Kijk er nog even goed naar dames en heren, tot diep in maart zullen we dit niet meer te zien krijgen:

http://www.knmi.nl/actueel/images/tempgmt.png?1357679723742

Of overdrijf ik nu een beetje? Tja, die euforie hè

JPP78

Citaat van: Ramon Oost op di 08 jan 2013 - 22:11
Dat is nog de oude ;) hieronder de nieuwe ijsgroei pluim. (Hierbij wordt geen rekening gehouden met eventuele sneeuw)

Nog steeds een onzekerheid van 0 tot - 14 cm, wanneer laat dat grijze vlak de nullijn nu eens los?

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

gilleeesss

Citaat van: Roland op di 08 jan 2013 - 22:16
Kijk er nog even goed naar dames en heren, tot diep in maart zullen we dit niet meer te zien krijgen:

http://www.knmi.nl/actueel/images/tempgmt.png?1357679723742

Of overdrijf ik nu een beetje? Tja, die euforie hè

Hopelijk heb je gelijk. Gewoon kijken naar dit weekend eerst ;)

gilleeesss

Citaat van: JPP78 op di 08 jan 2013 - 22:17
Nog steeds een onzekerheid van 0 tot - 14 cm, wanneer laat dat grijze vlak de nullijn nu eens los?

nooit denkik

glenn


Nog steeds een onzekerheid van 0 tot - 14 cm, wanneer laat dat grijze vlak de nullijn nu eens los?
[/quote]

Volgens mij is dit een foutje in de tabellen bij weerplaza

Ramon Oost

Citaat van: JPP78 op di 08 jan 2013 - 22:17
Nog steeds een onzekerheid van 0 tot - 14 cm, wanneer laat dat grijze vlak de nullijn nu eens los?

Als alle 50 berekeningen van de pluim onder 0 zijn ;)

Roland

Citaat van: JPP78 op di 08 jan 2013 - 22:17
Nog steeds een onzekerheid van 0 tot - 14 cm, wanneer laat dat grijze vlak de nullijn nu eens los?

Zal wel standaard zijn. Eerst zien dan geloven zal het devies zijn.... :o

Dennis

Wie het weet mag het zeggen: LT kaart met een 1065Hpa near the ARCTIC - aan de oostkant zeer koude lucht op transport naar zuiden - dat kan wat worden......



Ramon Oost

Citaat van: glenn op di 08 jan 2013 - 22:19
Volgens mij is dit een foutje in de tabellen bij weerplaza

Is geen foutje, weerplaza kleurt het hele vlak van de onzekerheid in. Bij de pluimen van het KNMI laten ze alle 50 berekeningen gewoon zien.de pluimen van het KNMI zijn dus nauwkeuriger maar ze zeggen allebei het zelfde.

Roland

Citaat van: Dennis op di 08 jan 2013 - 22:22
Wie het weet mag het zeggen: LT kaart met een 1065Hpa near the ARCTIC - aan de oostkant zeer koude lucht op transport naar zuiden - dat kan wat worden......
Hoop dat het vervoer niet door NS geregeld is...

Reutel

Op het moment dat er echt een ijslaag ligt komt het grijze vlak los van de nullijn denk ik.

Joep

Winterinval krijgt vorm

Alle operationele berekeningen van alle weermodellen zitten vanavond op één lijn: tegen het weekend komt de winter er aan. De opbouw verloopt volledig zoals in de bijdrage hieronder vermeld, alleen lijkt het er op dat het weekend iets kouder zal verlopen dan de weermodellen gisteren aangaven. Als we de uitvoer van het Amerikaanse model letterlijk interpreteren, dan valt er zaterdag in Vlaanderen 5 tot 10 centimeter sneeuw bij temperaturen om het vriespunt. Ook het Britse  UKMO-, Duitse GME- en Europese ECMWF-model laten ruimte voor sneeuwval tijdens het weekend. Uiteraard kan er tegen dan nog wel wat verschuiven op de weerkaarten. Voor hetzelfde geld valt de sneeuw uiteindelijk in Noord-Frankrijk of Nederland, maar dat zal pas in laatste instantie duidelijk worden.

Ook na het weekend zou de kou nog aanhouden. De wind blijft overwegend uit de NO-hoek waaien volgens het meest recente EPS. Hoe koud het precies wordt, hangt af van een eventueel sneeuwdek. Voorlopig gaan we uit van lichte tot matige vorst tijdens de nachten en maxima rond het vriespunt. Vanaf woensdag 16 januari loopt de EPS-temperatuurpluim weer wat uiteen, maar het ensemblegemiddelde blijft tot op het einde van de tiendaagse periode vrijwel constant onder nul.

IJsverwachting

hoffies

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 14:46
Hierbij nog de vergeten animatie wat betreft de mogelijke sneeuw

Hee Jan, Wat een sneeuw op de Noordzee...Jammer!  ;)
Twitter: @hoffnar2911

Arend

Kans dat we hier de komende dagen weer eens iets van de zon gaan zien, zal eens tijd worden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Lang geleden die zon!! :D

Tromgeroffel. 18z(als pubrun gekent??) komt binnen.. ;)

Pascal Soomers

Ben ook wel benieuwd naar de 18Z GFS pubrun! Hoop op hele mooie kaarten :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Roland

Voor het gemak even dit grafiekje genomen, geldend voor Oost-Nederland. Voorspelling voor een ijsdag op woensdag 23 december (dus meer dan twee weken vooruit!), meer dan 60 procent. Ik weet dat ik een beginner ben op dit topic, maar statistisch gezien is dit toch zeer opmerkelijk toch????

http://www.winterplaza.nl/gdata/eps/eps_kans_tn0tx0_06290.png

grizzrh

GFS kaarten zien er leuk uit! veel neerslag in belgië en limburg







Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal