Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268121 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: Brisk op di 08 jan 2013 - 20:29
Mooie run weer, hopen dat de pluim ook zekerheid gaat geven.

spannend allemaal weer  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jorentje1997

De 14daagse van het KMI

Max Temp:


Min temp:


Neerslag:

Brisk

Citaat van: Reutel op di 08 jan 2013 - 20:32
LOL!  ;D

Wacht maar tot het gaat sneeuwen, dan breekt hier helemaal de pleuris uit. Ach, prachtig toch dat enthousiasme!

Citaat van: Brisk op di 08 jan 2013 - 20:29
Mooie run weer, hopen dat de pluim ook zekerheid gaat geven.

Offtopic: Is het ook mogelijk om mensen op negeren te zetten of dat je post van die persoon iig niet ziet?

Nee, dat is niet mogelijk. Als er klachten of opmerkingen zijn, horen wij dat graag.


Geen klachten, ik erger me persoonlijk en zou dan fijn zijn als je iemand zou kunnen blokken. Scheelt mij ergernis en anderen kunnen wel gewoon lezen wat die persoon allemaal post en er dan wel van genieten ;-)

Citaat van: Weatherman op di 08 jan 2013 - 20:36
Ik denk dat ik weet wie je bedoeld.

Ontopic, spannend allemaal weer  :D

Maakt niet uit wie het is. Iedereen heeft hier het recht om te posten wat hij wil binnen de grenzen van de regels van de site, wat goed gecontroleerd wordt door de mods ;-)
Let is snow, let it snow, let it snow!

Jan van Ooijen

GEM (Canadees weermodel) laat nu ook sneeuw zien voor het gehele land aanstaande maandag





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Over de neerslag is gewoon bij niets te zeggen gewoon alles wat vanaf het weekend valt zal naar grote waarschijnlijkheid als sneeuw vallen. Maar de vraag wanneer en hoeveel er valt is nog een groot raadsel?
Al voorbij keren langs gekomen kans op sneeuw op zondag, dinsdag, woensdag etc...

Jan van Ooijen

Citaat van: jorentje1997 op di 08 jan 2013 - 20:37
De 14daagse van het KMI



Is dit van Ukkel? Dan klopt er vrij weinig van. Hebben ze ook nog wat van de Ardennen? Zie daar -18 op de GFS run, kaartje is voor maandag 18z (19u)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 20:44
GEM (Canadees weermodel) laat nu ook sneeuw zien voor het gehele land aanstaande maandag

Dit is wat we zochten! Gehele Benelux krijgt zijn deel :D

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 20:51
Is dit van Ukkel? Dan klopt er vrij weinig van. Hebben ze ook nog wat van de Ardennen? Zie daar -18 op de GFS run

Jap dit is voor Ukkel, ik weet ook uit ervaring dat deze nooit echt altijd klopt maar ik wou hem toch even plaatsen. En voor de ardennen,kust,... maken ze geen aparte pluimen. Die maken ze alleen voor Ukkel.


Jan van Ooijen

Citaat van: jorentje1997 op di 08 jan 2013 - 20:52
Dit is wat we zochten! Gehele Benelux krijgt zijn deel :D

Oeps, vergeten België ook erbij te noemen. De sneeuw verklaard de erg lage temperaturen voor de Ardennen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Ik vind die 14 daagse van het knmi nou niet echt denderend te noemen. Hoe komt dat?

winter

Er moet in het weekend gewoon al sneeuw vallen hopelijk valt er vrijdag een pak sneeuw en daarna een strenge vorst periode.
Dan koelt het lekker af in de nachten.

grizzrh

Citaat van: Erik V op di 08 jan 2013 - 20:58
Ik vind die 14 daagse van het knmi nou niet echt denderend te noemen. Hoe komt dat?
welke 14 daagse ?

ken wel de 10 en de 15 daagse ? die worden zo vernieuwd toch
Doenrade, Limburg

Harry de Hond

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 20:44
GEM (Canadees weermodel) laat nu ook sneeuw zien voor het gehele land aanstaande maandag

plaatjes
@ Jan: Wat houden hier de kleuren en de cijfers in? Ik ken dit niet. Heb je ze wel eerder zien posten hier. Wellicht is het antwoord voor anderen ook nuttig.
Ik zie wel dat het "paars" is met een cijfer van rond de 22 á 23. Ik snap alleen de boodschap die er achter zit niet....
Alvast weer mijn dank voor het antwoord.  ;)
Juist.

jorentje1997

Citaat van: Erik V op di 08 jan 2013 - 20:58
Ik vind die 14 daagse van het knmi nou niet echt denderend te noemen. Hoe komt dat?

Als je het hebt over de plaatjes die ik net postte, dit zijn de voorspellingen van het KMI (het KNMI van België zeg maar) en ik wou ze juist even plaatsen om aan te tonen dat het KMI altijd heel voorzichtig is met sneeuw of koude perioden...

Erik V

Sorry,,,te snel gelezen maar zegt eigenlijk hetzelfde. Het knmi is ook altijd voorzichtig en speelt op safe.

Jan van Ooijen

Citaat van: Harry de Hond op di 08 jan 2013 - 21:00
@ Jan: Wat houden hier de kleuren en de cijfers in? Ik ken dit niet. Heb je ze wel eerder zien posten hier. Wellicht is het antwoord voor anderen ook nuttig.
Ik zie wel dat het "paars" is met een cijfer van rond de 22 á 23. Ik snap alleen de boodschap die er achter zit niet....
Alvast weer mijn dank voor het antwoord.  ;)

Wat precies die cijfertjes inhouden weet ik niet, wel geeft het lichte tot soms matige sneeuw aan. Ben al weken aan het zoeken, misschien dat iemand anders het weet?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Wat een heerlijke berichten  :D :D

Actualisatie 8-1: op naar een zeer boeiende winterperiode!
Vandaag om 19:59:43 by Ronald de Wildt
Tijdens mijn laatste bijdrage was er naar mijn mening voor het eerst redelijk eenduidigheid in de Uitvoer  over de overgang naar kouder weer vanaf as donderdag.

Sindsdien is in de Uitvoer in dit scenario geen wijziging opgetreden in de zin van dat het wellicht toch zachter zou kunnen worden tijdens het weekend, nee het tegengestelde heeft juist plaatsgevonden, in de zin van dat er al komende vrijdag een overgang gaat plaatsvinden.

Morgen nog een grijze, en vooral in het noorden en oosten regenachtige maar nog vrij zachte dag met Tmax 6-9 C. 

De regen hoort bij lagedruk dat ten noorden langs naar Scandinavië trekt, en aan zijn achterzijde op donderdag al wat koudere lucht laat instromen. Met een wisselende hoeveelheid bewolking is er dan kans op een winterse bui, de minima liggen tussen 2-5 C en overdag gemiddeld 6 C.

De nacht naar vrijdag trekt er dan, onder invloed van drukstijgingen ten noorden van ons land, een relatief klein laag ten zuidwesten langs verder het continent op.
De aan dit systeem verbonden neerslag blijft waarschijnlijk buiten onze landsgrenzen, wel stroomt in de nacht met een naar O/N draaiende wind vanuit het noordoosten al een beetje de kou het land in. De minima liggen gemiddeld tussen de 0-2 C maar in het noordoosten vriest het dan al enkele graden.

Vrijdag overdag wolkenvelden, kans op wat lichte regen of sneeuw, en maxima tussen 0-3 C, van noordoost naar zuidwest.

Het weekend geeft dan hogedruk ten noorden en noordoosten en lagedruk ten zuidwesten/zuiden. De kans op wat lichte sneeuw blijft aanwezig, ook zonnige perioden en in de nacht en ochtend -2/-7 C en maxima -2/+1.

Begin volgende week trekt er dan lagedruk vanuit het gebied IJsland zuidoostwaarts en breekt de gordel van hogedruk ten noorden van ons doormidden. Het deel boven Scandinavië verliest snel zijn invloed en, ook door WA vanuit de Atl Oceaan, de kern van de noordelijke hogedruk komt boven het gebied IJsland/Groenland te liggen. Met een aanhoudend continentale aanvoer blijft het koud, met matige vorst in de nacht en ochtend en ook overdag meest onder nul, maar de kans op sneeuwval van betekenis neemt toe.

Voor nog verder vooruit lijkt inderdaad vanaf midden van de maand zeer krachtige hogedruk boven Groenland, met zeer actieve lagedruk vanaf Scandinavië tot het zuiden van Europa, voor een patroon a la december 2010 te gaan zorgen: periodiek ijskoud (bij enige tijdelijke invloed van een H) maar bovenal bergen sneeuw........
Het gaat weer zeer boeiend worden, een trend sinds winter 2007.


Mvg, Ronald de Wildt.






Jan van Ooijen

6-uurlijkse minimum temperatuur


6-uurlijkse maximum temperatuur


6-uurlijkse temperatuur
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcusz

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 21:09
Wat precies die cijfertjes inhouden weet ik niet, wel geeft het lichte tot soms matige sneeuw aan. Ben al weken aan het zoeken, misschien dat iemand anders het weet?

Normaal lees ik mee, maar nu kan ik wel een mooie bijdrage leveren denk ik ;)

De kleuren in de kaart staan voor de soort neerslag, legenda boven de kaart.

11-15 regen, groen,
21-25 sneeuw, blauw,
31-35 ijsregen/hagel?, paars,
41-45 ijzel, rood,
52-55 mix, geel.

De cijfers bestaan dus uit 2 delen: type en intensiteit:

11 is bijvoorbeeld lichte regen (op de kaart lichtgroen), 15 zware regen (op de kaart donkergroen).
21 lichte sneeuwval (op de kaart lichtblauw), 25 zware sneeuwval (op de kaart donkerblauw)

Hoop dat 't duidelijk is :)

MS-94

Mooi stuk! eens kijken hoelang alles stand houd  8)
Het gaat zoals 't gaat ;)

gilleeesss

Vanaf dat vrijdag start, gaat het bergaf ;) in positieve zin voor winterliefhebbers ;) Goed begin van de pluim. Hopen dat het zo blijft, en dat we hopelijk een tijdje in de winter zitten, met overal sneeuw

Powered by EzPortal