Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268040 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Schaatsen op natuurijs mogelijk, let wel op.... Ondergelopen weilanden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Volgende week schaatsen

Nederland kan zich gaan opmaken voor een vorstperiode van langere duur! De weerkaarten laten vanaf vrijdag gedurende de volle tiendaagse termijn volop winterweer zien. Vorst en sneeuw beheersen de gehele volgende week. Natuurijs lijkt dan nog slechts een kwestie van tijd. Zelfs voor de nog langere termijn zijn de weerkaarten van vanmorgen winters!

Komende vrijdag kantelt de stroming naar het noordoosten. Dat gebeurt door een zich sterk ontwikkelend hogedrukgebied boven Scandinavië. De wind gaat vervolgens naar het oosten en continentale vrieslucht gaat ons dan bereiken. In het weekeinde vriest het nog overwegend licht, later matig. Het noordoosten lijkt het koudst te worden. De minima komen tussen 3 en 7 graden onder nul te liggen. Overdag loopt het kwik amper nog op boven het vriespunt en kunnen de eerste ijsdagen worden genoteerd. Bij dat alles is er ook kans op sneeuw, zij het geen grote hoeveelheden. Af en toe worden enkele sneeuwbuien verwacht. Boven een net gevormd sneeuwdek kan het vervolgens gemakkelijk strenger gaan vriezen.

De weermodellen zijn sinds maandagavond unaniem koud te noemen. Zelfs de termijn na tien dagen geeft aanhoudend winterweer, maar dat is voorlopig kijken in een glazen bol. Het koude winterweer ontwikkelt zich onder de impulsen van stijgende hogedruk. Komend weekeinde ontstaat een soort blokkade die zich uitstrekt van Groenland, tot Ierland en over de Noorse Zee. In Scandinavië en Oost-Europa wordt het dan steenkoud en dalen de maxima naar 10-15 graden onder nul. In de nachten komt het kwik weer in de buurt van min 20. Ook is er sprake van een enorme kou-uitval naar de Balkan. In de Alpenlanden is het deze dagen mooi vriezend weer, maar volgt er in het weekeinde weer wat sneeuw.

Bij ons is het vandaag nog grauw. Er valt motregen en het is nevelig. De wind is zuidwest en het wordt 9 graden. Morgen valt er meer regen, zeker in de ochtenduren. Die trekt van west naar oost over het land. Later klaart het in de westelijke provincies op. De wind draait naar het noordwesten en het wordt 7 graden. Vrijdag is de stroming naar het noordoosten gedraaid. Het wordt droger, zonniger en de temperaturen liggen op 0-2 graden. In de nacht naar zaterdag vriest het lokaal al tot 5 graden, het begin van een nieuwe ijsperiode.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

KNMI Modelbeoordeling Lange Termijn

Synoptische ontwikkeling
Donderdag ontwikkelt zich uit een hoogterug boven de Britse Eilanden een blokkade af die zich vervolgens eerst boven de Noorse Zee ophoudt en later in het weekend en maandag boven het noorden van Scandinavië. Ook aan de grond zien we dan ook een hogedrukgebied boven Scandinavië, alhoewel deze maandag iets afzwakt. Tegelijkertijd zien we een hoogtelaag (tezamen met een laag aan de grond) boven Finland dat zich richting het weekeinde laat afzakken richting Polen en de Baltische Staten, alwaar het zich tot en met maandag handhaaft. Tussen beide systemen wordt geleidelijk steeds koudere lucht aangevoerd uit Noordoost-Europa, de voorste begrenzing hiervan vormt een front dat in de nacht naar vrijdag van noord naar zuid over ons land trekt. In het weekeinde zien we tevens een Atlantisch lagedrukgebied zich boven Frankrijk afsnoeren en richting de Middellandse Zee. Na volgend weekend zijn de ontwikkelingen erg onzeker. Op maandag bevinden we ons in het zadelgebied tussen het hoog boven Scandinavië en een nieuw hoog boven Zuidwest-Europa. De operationele run laat midden volgende week een afgesnoerde frontale storing net onder ons land doortrekken naar het oosten, waardoor de stroming weer oost wordt.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar koud weer in het weekeinde wordt nu ondersteund door het merendeel van de EPS-leden. 80% gaat in het weekeinde voor maximumtemperaturen van rond of iets onder het vriespunt, slechts 20% houden de maxima duidelijk boven nul. In de nachten is er een grote kans op lichte tot matige vorst, -3 tot -6 C. Deze verdeling blijft tot en met begin volgende week in stand, daarna zie we de spreiding in de EPS-pluim duidelijk toenemen. Het merendeel van de leden (ca. 60%) laat het hoog of de rug min of meer over onze omgeving aanwezig, met in de nachten nog steeds overwegend lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond of iets boven het vriespunt. Daarnaast zijn er ook zachtere oplossingen waarbij de minima rond het vriespunt komen te liggen en de maxima ruim boven nul. Een ander aandachtspunt is de sneeuwkans, deze ligt vanaf het weekeinde rond de 20%. De operationele run laat volgende week op dinsdagavond en de nacht naar woensdag zelfs 5-10 cm vallen.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Duitje

@Kees_Zwaan

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Ik hou van de winter!  ;D
Ik heb er nu al zin in. Schaatsen worden vanmiddag geslepen, kom maar op met de vorst.
Nu duimen en hoen dat het een weekje of 4 aanhoud  :D

Jan van Ooijen

Schaatsen of toch niet?

Vanmorgen kopte de Telegraaf: "Schaatsen uit het vet". Op zich niets mis mee gezien de temperaturen, maar dat is niet alles.... Er zit een addertje onder het gras, die in mijn ogen totaal genegeerd wordt. Zoals we weten gaat sneeuw en ijs niet goed samen! In de vorige Operationele run van het Europees weermodel zagen we neerslagpiek, deze piek zou ons 5-10 centimeter sneeuw opleveren. Aangezien de vorst dit weekend zijn intrede gaat doen is het funest voor de ijsaangroei!

De nieuwe run van het Europees weermodel laat echter weinig tot niets aan neerslag zien. Dit zou dan wel positief zijn! Gezien de temperaturen van de operationele run zou dit wel kunnen uitdraaien op schaatsen, maar dan ook alleen maar op ondergelopen weilanden. Aan het einde van de nieuwe pluim zien we wel wat neerslag, maar of dit het schaatsplezier gaat wegnemen is nog niet bekend. Dit zal in de komende runs meer duidelijkheid moeten geven want het Europees weermodel is niet zo standvastig.

Het volgend aandachtspuntje is het Amerikaans weermodel, die laat van het weekend al sneeuwval zien in combinatie met vorst. Ook hier geldt hetzelfde als wat hierboven staat. De ene run valt er sneeuw in het noorden en in de andere run valt er sneeuw in het zuidelijk deel van het land. Hier kunt u de recente neerslagrun zien van het Amerikaans weermodel GFS.

Kortom, we moeten nog een grote slag om de arm houden en zeker niet te hoog van de toren schreeuwen dat we de schaatsen uit het vet kunnen halen. Kleine verschuiving gooit alles in het honderd. Het enigste wat we momenteel kunnen doen is hopen dat de sneeuw wegblijft of dat de sneeuw eerst valt, dan zou er inderdaad woensdag al op ondergelopen weilanden geschaatst kunnen worden.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JPP78

Citaat van: Jan van Ooijen op di 08 jan 2013 - 09:59
*plaatje*

Volgende week woensdag kantelpunt? Depressie vanaf IJsland brengt opschudding en dreigt het Hoog boven Scandinavië te verdringen? bij ons (tijdelijk) westelijke wind en daarna lijkt de kou zich meer op centraal en Oost-Europa te concentreren.....? Gelukkig LT, maar niet voor het eerst in de kaarten...
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Reutel

Beter zou zijn dat er eerst een weekje vorst komt, voor de ijsaangroei, dan een mooie sneeuwdump en dan weer vol de diepvries in met strenge vorst.

Indien er een sneeuwdumpje komt gaan de temperaturen nog wel verder onderuit. ;D

JPP78

Daar teken ik voor, kom maar op met dat contract, nu meteen maar....:D
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Farid_A

Citaat van: Reutel op di 08 jan 2013 - 10:10
Beter zou zijn dat er eerst een weekje vorst komt, voor de ijsaangroei, dan een mooie sneeuwdump en dan weer vol de diepvries in met strenge vorst.

Indien er een sneeuwdumpje komt gaan de temperaturen nog wel verder onderuit. ;D

Lijkt mij toch niet? Ik denk dat menig schaatsliefhebber hier liever een sneeuwdump als eerst heeft, en dan een week vorst met onbewolkte dagen. Als het eerst gaat vriezen, ontstaat er een laagje ijs. Als er dan sneeuw overheen valt, is het juist slecht voor het ijs. Het mag dan wel heel koud worden, de sneeuw is dan een soort isolatielaag.

Maar ik als sneeuwliefhebber zeg nooit nee tegen een sneeuwdump. Kom maar op!

JPP78

Citaat van: Farid_A op di 08 jan 2013 - 10:19
Lijkt mij toch niet? Ik denk dat menig schaatsliefhebber hier liever een sneeuwdump als eerst heeft, en dan een week vorst met onbewolkte dagen. Als het eerst gaat vriezen, ontstaat er een laagje ijs. Als er dan sneeuw overheen valt, is het juist slecht voor het ijs. Het mag dan wel heel koud worden, de sneeuw is dan een soort isolatielaag.

Maar ik als sneeuwliefhebber zeg nooit nee tegen een sneeuwdump. Kom maar op!

Na een week vorst, zal de ijsvloer sterk en hard zijn, dan veeg je de sneeuw er zo af. maar mocht het '' natte sneeuw''  zijn dan heb je een punt...dat is ook funest.

ben ik blij dat we allemaal mogen dromen, hopen en verwachten wat we willen. Er zal geen weerssysteem naar ons gekakel luisteren :D
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Induction

Citaat van: MamaAs op di 08 jan 2013 - 10:00
Ik hou van de winter!  ;D
Ik heb er nu al zin in. Schaatsen worden vanmiddag geslepen, kom maar op met de vorst.
Nu duimen en hoen dat het een weekje of 4 aanhoud  :D

Ik moet eerst maar weer es andere halen zus :P

MamaAs

Citaat van: Induction op di 08 jan 2013 - 10:26
Ik moet eerst maar weer es andere halen zus :P

We hebben hier nog wel liggen, maar niet maat bigfoot helaas  ;D

Als het dan toch moet gaan sneeuwen, laat het dan eerst sneeuwen voor de stralingskou. En daarna een flinke vorst periode.
Ik ben ZO klaar met dit vieze grijze weer.

JPP78

Citaat van: MamaAs op di 08 jan 2013 - 10:53
We hebben hier nog wel liggen, maar niet maat bigfoot helaas  ;D

Als het dan toch moet gaan sneeuwen, laat het dan eerst sneeuwen voor de stralingskou. En daarna een flinke vorst periode.
Ik ben ZO klaar met dit vieze grijze weer.

Bij ons de meeste sneeuwkansen pas dinsdag/woensdag. dan ligt er al wat ijs, als dat maar genoeg is om te vegen...dat is de vraag, zal wikkerdewik zijn denk ik...en die sneeuw moet niet dooi brengen natuurlijk, dat kan ook nog met een naar west draaiende wind..!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jan van Ooijen

Citaat van: JPP78 op di 08 jan 2013 - 11:06
Bij ons de meeste sneeuwkansen pas dinsdag/woensdag. dan ligt er al wat ijs, als dat maar genoeg is om te vegen...dat is de vraag, zal wikkerdewik zijn denk ik...en die sneeuw moet niet dooi brengen natuurlijk, dat kan ook nog met een naar west draaiende wind..!

Inderdaad, mocht de sneeuw echt komen dinsdag dan is het uit met de schaatspret...
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Het is ook zo frustrerend he, krijgen we eindelijk ijs en misschien sneeuw, moet alles ook nog eens op het juiste moment gebeuren, man ik ben allang tevreden dat we huidig weertype kwijtraken.

Jan van Ooijen

GFS komt met mogelijke verscherping van de kou

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Whow GFS oper de weg kwijt? -8 tot -10 graden en mogelijk kouder (LT)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal