Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268117 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

vdweste

Citaat van: gilleeesss op ma 07 jan 2013 - 21:20
Net niet net wel gevalletje, zal wel weer heel veel regen worden hier, en zal moeten jaloers toekijken naar de cm'ers elders..  >:(

Treur daar nog maar niet over! Kans acht ik vrij groot dat het de volgende run weer totaal uit de kaarten zal zijn (het is er immers ook nu ineens ingekomen). We spreken hier wel over volgende week woensdag.

Joep

Ook voor de rest van Europa en dan natuurlijk vooral kijkend naar het eigen kikkerlandje wordt het zeer spannend. Dat het kouder gaat worden is zeker, in hoeverre de diepvrieskou vanuit het hoge noorden zich naar het zuiden kan doorzetten staat nog open. Tussen een "vuil" wintertype met sneeuw, natte sneeuw en temperaturen rond het vriespunt dan wel droog en koud vriezend winterweer is alles mogelijk. Een overgang naar zachter weer met regen (dooi) lijkt gezien het algehele stromingspatroon en afgeleid aan de ensembles  onwaarschijnlijk. Pakken we ook nog even de allerlaatste modeluitdraai erbij (ensembles van het ECMWF zijn helaas nog niet binnen) dan wordt de winterinval opnieuw bevestigd en daarbij heeft het er ook alle schijn van dat het geen "spelde prikje" zal worden. Kortom, de winter komt en de winter blijft !

Johanns Alpenweer

Dennis

Citaat van: winter op ma 07 jan 2013 - 21:16

Maar dit soort neerslaggebieden zijn toch lastig in te schatten waar ze percies komen en of het wel zeker sneeuw wordt.
Hoop dat de kern over belgie trek of Noord frankrijk dan hebben we hier in ZO brabant dan toch het grootste kans op sneeuw en alles onder de grote rivieren?

Ik bespreek een modelschets - waar /hoe/ ect komt soms enkele uren voor de situatie pas aan het licht -  ;)

Als Laag te laag ligt kun je alles vergeten - zoals model laat zien ligt sneeuwzone op middenNL en eronder

gilleeesss

Citaat van: vdweste op ma 07 jan 2013 - 21:23
Treur daar nog maar niet over! Kans acht ik vrij groot dat het de volgende run weer totaal uit de kaarten zal zijn (het is er immers ook nu ineens ingekomen). We spreken hier wel over volgende week woensdag.

Ja dat is waar, eerst dit weekend. Word ook nipt voor hier denkik..

jorentje1997

Citaat van: Dennis op ma 07 jan 2013 - 21:12
ehh ik zie slechts 4/5dgn verschil...... ;)

Oh sorry, ik dacht dat je het over volgende week woensdag had en lette niet op de datum van de kaartjes  :-\ :-\

winter

Citaat van: gilleeesss op ma 07 jan 2013 - 21:20
Net niet net wel gevalletje, zal wel weer heel veel regen worden hier, en zal moeten jaloers toekijken naar de cm'ers elders..  >:(
Je weet nooit men vind het zelfs al zeer lastig om de neerslag voor de volgende dag te voorspellen.
Toen 7 december het begon veel later met sneeuwen dan verwacht!!!!!
En het viel met de hoeveelheden ook mee.
Want, er werd toch 25 cm of meer voorspelt in een paar gebieden.

Ramon Oost

Citaat van: winter op ma 07 jan 2013 - 21:22
Vraagje waar zien jullie deze berekeningen binnenkomen graag een link.
Want ik kijk gewoon altijd op weerplaza bij europees en amerikaans model

www.wetterzentrale.de ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op ma 07 jan 2013 - 21:27

Want, er werd toch 25 cm of meer voorspelt in een paar gebieden.

Dan weet ik niet waar jij hebt zitten lezen, maar hier werd tot 20cm verwacht en dat was er ook gevallen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 07 jan 2013 - 21:30
Dan weet ik niet waar jij hebt zitten lezen, maar hier werd tot 20cm verwacht en dat was er ook gevallen
Ik kijk op weerplaza en daarstond zelfs een keer bij dat er meer als 30cm zou vallen weet niet meer precies hoeveel.
Maar dacht al dat het niet zou kunnen.

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 07 jan 2013 - 21:30
Dan weet ik niet waar jij hebt zitten lezen, maar hier werd tot 20cm verwacht en dat was er ook gevallen

Hier ook 8 cm berekent. maar is er 1-2cm pap geworden ;)

vdweste

Citaat van: winter op ma 07 jan 2013 - 21:32
Ik kijk op weerplaza en daarstond zelfs een keer bij dat er meer als 30cm zou vallen weet niet meer precies hoeveel.
Maar dacht al dat het niet zou kunnen.

Als je een mogelijke hoeveelheid sneeuw wilt weten, moet je overal kijken, behalve op weerplaza! ;)

En Jan, heb jij alweer zo'n gedeelte van de pluim? Als ik naar het 'ensemblemittel' kijk op wetterzentrale ziet dat er toch wel goed uit!

jorentje1997

Citaat van: winter op ma 07 jan 2013 - 21:32
Ik kijk op weerplaza en daarstond zelfs een keer bij dat er meer als 30cm zou vallen weet niet meer precies hoeveel.
Maar dacht al dat het niet zou kunnen.

Ik heb toen in die periode ook op weerplaza gekeken en 30cm was er zeker niet berekend hoor...

winter

Citaat van: Ramon Oost op ma 07 jan 2013 - 21:28
www.wetterzentrale.de ;)
Kan aub exact de link gegeven zodat ik meteen de grafiek kan zien/ de berekeningen want kan namelijk geen Duits :).

Bacci

Even tussendoor, tijd voor de nieuwe pluim!!  ;)


Joep


jorentje1997

Citaat van: winter op ma 07 jan 2013 - 21:34
Kan aub exact de link gegeven zodat ik meteen de grafiek kan zien/ de berekeningen want kan namelijk geen Duits :).

http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsgfsmeur.html  ;)

winter

Citaat van: jorentje1997 op ma 07 jan 2013 - 21:34
Ik heb toen in die periode ook op weerplaza gekeken en 30cm was er zeker niet berekend hoor...
Nou ik had mijn naamplaats ingetypt en ik kreeg toch echt verscheidende keren meer als 25 cm en 30 zelfs!

Dennis

People: eerst is het weekend aan de beurt ;)

vdweste

Citaat van: Bacci op ma 07 jan 2013 - 21:35
Even tussendoor, tijd voor de nieuwe pluim!!  ;)


Hmm, stijgt wel erg hard op het einde..? Benieuwd naar de 15-daagse.

grizzrh

Citaat van: Bacci op ma 07 jan 2013 - 21:35
Even tussendoor, tijd voor de nieuwe pluim!!  ;)


mooie pluim ziet er goed uit! ook voor de neerslag als die woensdag zo heftig zou vallen :P
ben ook wel benieuwd naar de 15 daagse!

Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal