Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 266954 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André

Hij neig al een beetje naar scandinavië zou daar reeds een mooi blondje rondlopen ? ;) :-*
Demeulemeester André

Marcellang

Citaat van: André op vr 04 jan 2013 - 18:56
Hij neig al een beetje naar scandinavië zou daar reeds een mooi blondje rondlopen ? ;) :-*
Wordt langzamerhand een btje natte vinger werk zo  8)
Ik zou zeggen on topic :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

jones

Eindelijk terug wat hoop in de kaarten, en hoe! Ik vind GFS voor dit soort situaties het beste model. Kwam vorige jaren ook als eerste met winterweer, pas later gevolgd door EC die eerst wat tegen bleef pruttelen... Het werd trouwens tijd want dit weer ben ik meer dan beu!

Trouwens sterk hoor Jan, moest dit nou uitkomen nadat je al het al in november verwacht had... :P

Johann

EC nog wat twijfelachtig maar vanaf de 11-12e ook met mooie setting !

Weerfreak 1337

Citaat van: jones op vr 04 jan 2013 - 19:36
Eindelijk terug wat hoop in de kaarten, en hoe! Ik vind GFS voor dit soort situaties het beste model. Kwam vorige jaren ook als eerste met winterweer, pas later gevolgd door EC die eerst wat tegen bleef pruttelen... Het werd trouwens tijd want dit weer ben ik meer dan beu!

Trouwens sterk hoor Jan, moest dit nou uitkomen nadat je al het al in november verwacht had... :P

Uiteindelijk heeft EC het vaak toch bij het beste eind ;) Beter ontwikkeld model en is nauwkeuriger. GFS heeft vaker uitschieters, vooral in de zomer bij bijvoorbeeld onweerssituaties.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Nopie

Mag wel eens tijd worden dat er weer wat hoop aan de horizon gloort. Op het nieuws doen de verhalen zich al te ronde dat er bepaalde bloemen en planten al uit beginnen te lopen, maarja wat wil je nu het al een tijd rond de 10 graden is. Er is in ieder geval weer wat op de kaarten te zien.

bliksems

Citaat van: MichaelvdPoel op vr 04 jan 2013 - 20:57

Schaatsen uit het vet? Van mij mag het maar of er echt natuurijs komt op termijn is op basis van deze 12Z runs uitermate dubieus

Gr, Michael

1 run inderdaad en LT etc.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Joep

Volgend weekeinde volop in de winterkou ?

De aanwijzingen worden steeds groter dat er binnen een week kouder (winter)weer op til is en zo laat ook de laatste operationele variant van het gerenommeerde Amerikaanse (GFS) weermodel ons zien hedenavond, want dit trendsettende model komt met een introductie van een (noord)oostelijk weerregime, pakweg vanaf volgende week donderdag/vrijdag en mocht dit scenario inderdaad doorgang vinden, zijn we vertrokken voor minimaal een week winterweer van kaliber met tot -3/-9 graden  nachts en overdag ook onder nul.
weerpr.






Joep


Bacci

Citaat van: Joep op vr 04 jan 2013 - 21:38
Steeds meer members voor koude

Mooie pluim! kouder dan de vorige.

15 daagse:


bliksems

nou,ik ben benieuwd naar de 14-daagse pluim.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Joep

Gemiddeld genomen zou je kunnen zeggen dat de kansen op kouder weer tijdens de 2e decade januari, in de runs van vandaag zijn toegenomen.

Geplaatste GFS ens pluim laat zien dat nog -maar- een minderheid van de oplossingen ook dan een zonale stroming laat overheersen waarin het vrij zacht zal blijven.

Flink deel van de oplossingen tendeert 2e decade naar een situatie waarin tussen een weinig overtuigende westelijke hoogterug en lagere druk ten noordoosten van ons gebied met een NW aanvoer polaire luchtsoorten tot ons komen.
De kans op lichte vorst in de nacht en ochtend is aanwezig, overdag 2-5 C, met kans op winterse buien.

Minderheid van de oplossingen, met vandaag GFS oper als belangrijkste vertegenwoordiger, laat de situatie snel richting Scandinavische blokkade voor enige tijd gaan met daarna geleidelijke verplaatsing richting Groenland met blijvend te koude temp met zowel overdag als 's nachts temp beneden het vriespunt.

Daarom lijkt het gerechtvaardigd de conclusie te trekken dat we het zachte weer na midden volgende week kwijtraken, met serieus te nemen signalen dat koud winterweer gaandeweg het gevolg zal zijn.
Je ziet aan beide geplaatste kaarten dat op zich kleine verschillen in patroon zeer grote gevolgen voor mn de temp kan hebben, daarom is de onzekerheid voor de lange termijn ook zeer groot te noemen.

Mvg, Ronald de Wildt.

SniperEye

Dat vind ik wel een heel vergaande conclusie. Kouder zal het worden maar voor hoe lang en hoeveel kouder dat is sterk de vraag en zal vooral afhangen van de positionering van de sturende drukgebieden.

Joep

Citaat van: SniperEye op vr 04 jan 2013 - 22:31
Dat vind ik wel een heel vergaande conclusie. Kouder zal het worden maar voor hoe lang en hoeveel kouder dat is sterk de vraag en zal vooral afhangen van de positionering van de sturende drukgebieden.

Volgens mij geeft hij duidelijk aan dat de onzekerheid voor de lange termijn zeer groot te noemen is.


Erik V

Jan Visser is ook niet echt overtuigend..... Wel dalende temps maar niet echt winterweer

Bacci

Nieuwe GFS geeft vanaf donderdag al kouder weer, kantelpunt een dag eerder dus.

WinschoterWeer

Ik wil niet sceptisch overkomen, maar laat ik voorzichtig zijn met mijn uitspraken over de pluim en de hoop uitspreken dat we nog een knoeperd van een flinke vorstperiode krijgen, maar ik vind de pluim niet vol in zijn overtuiging....ik wacht nog liever een aantal dagen om het aan te zien. Een dalende trend lijkt me langzamerhand wel significant aanwezig, maar voor hoelang....

Ramon Oost


Marcel1976

Ik vrees voor hooguit een winterse speldenprik zoals we die eind november ook gekend hebben.  Tegen en rond het 2e weekend van januari zeker kouder, maar geen blijvertje. Ik  wil hogedruk zien boven Scandinavië.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal