[STELLING] "Winterchaos doen we zelf"

Topic gezien door 10183 bezoekers
Gestart door Kialna, vr 07 dec 2012 - 14:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kialna

Stelling; Het ware probleem van 'winterchaos' doen we grotendeels zelf.

KNMI geeft een waarschuwing. (Vervoers)bedrijven nemen deze serieus en nemen maatregelen(even ongeacht effectiviteit). De bevolking vindt het onzin en gaan er vanuit dat de experts het mis hebben. "Het KNMI heeft het toch altijd fout." Die houding.

Gevolg: (Vervoers)bedrijven hebben zich aangepast, de bevolking niet. De bevolking verwacht dus een normaal ritme terwijl de (vervoers)bedrijven zich hebben aangepast op een dag die anders is dan normaal(wederom ongeacht effectiviteit).

Dan doen we het toch eigenlijk grotendeels zelf?
(Natuurlijk overdrijft de media en roept weer 'chaos' terwijl het makkelijk aanpasbaar is)

Discussieer! :D
Stiekem een Ninja.

grizzrh

de grote vervoers bedrijven hebben genoeg resources om hun normale regeling aan te houden!!
kijk alleen al hoeveel sein/wissel storingen er zijn bij -0.1 graden.... amateurisme noemen ze dat!
De mensen moeten zich natuurlijk er ook wel op voorbereiden, maar het probleem is dat er bij de grote bedrijven geen ROOIE cent verloren mag gaan!!
Dus liever dat de mensen paar uur langer wachten dan dat ze wat extra geld moeten uitgeven...
Doenrade, Limburg

Tyshane

Zoals jij het omschrijft, doen mensen het idd zelf. Maar het ligt wat genuanceerder...

Vroeger was een sneeuwdag als dit, een normale sneeuwdag. Wel wat drukte en vertraging op de weg, maar geen extremiteiten. Sinds enkele jaren wordt dit extreem weer genoemd en wordt er een dito waarschuwing gegeven. Maar is dit extreem, wat is eigenlijk extreem? Is het weer zo extreem? Of is het eigenlijk zo extreem druk op de wèg tegenwoordig waardoor het bij het eerste sneeuwbuitje al gelijk vastloopt? Want sneeuw zoals vandaag is toch eigenlijk gewoon een normale sneeuwdag...

Of zijn we misschien extreem in de verantwoording bij een ander leggen, want ja de overheid, de knmi, de ns, de gemeente, die horen het te regelen. Of zijn het de weergoden die verantwoordelijk zijn? ;) Misschien zijn we wel extreem geworden in druk zijn, bezig met de gekte van de dag, werken, geld verdienen...

Wat jammer is, is dat het knmi (en dito weersverwachters) het bijna nooit goed doen en het altijd 'hebben gedaan'. Geen waarschuwingen maar wel veel overlast: -> probleem! Wel waarschuwingen en geen overlast: -> weer een probleem.

De meeste mensen zijn verleerd om zelf na te denken, prioriteiten te stellen, zelf polshoogte te nemen, naar de lucht te kijken, goede weersites :) GOED te lezen, zelf conclusies te trekken en zelf de verantwoording te nemen. Nee de sneeuw veroorzaken doen we niet zelf, maar de uiteindelijk chaos voor een groot deel wel ja.

In plaats van meegaan met de flow, met iets waar we weinig aan kunnen doen, gaan mensen veelal vanuit een negatieve houding met dit soort situaties om. Vaak werpt dat geen vruchten af, maar frustraties op. Die wrijving wordt natuurlijk gelijk weer bij een ander neer gelegd, want die is daar schuldig aan!

Hier buiten zijn wat kinderen een enorme sneeuwpop aan het maken en genieten op een prachtige manier van dit schitterende weer. Zonder problemen zonder gezeur, geen stress, geen gedoe, maar genietend van het moment. Daar kunnen sommigen nog wel eens een voorbeeld aan nemen... :)


Kialna

Dat valt vies tegen. Ik heb een hoop bedrijven in de branche gesproken en als je het over die boeg gooit, dan moet je bij de overheid zijn aangezien zij bezuinigen en willen dat onze vervoersbedrijven winstgevende bedrijven zijn ipv staatsbedrijven. Bijna alle andere landen waar iedereen (zonder know-how vaak) over roept dat ze het zoveel beter doen, hebben er alleen maar 'van horen zeggen' dat het zoveel beter is. Is niet altijd zo, het gras is écht niet groener bij de buren. En zelfs al zou het zo zijn, dan krijgen de vervoersbedrijven daar vaak een dikke subsidie die ze hier niet of nauwelijks ontvangen.

Verder gebruikt het nederlandse OV gewoon eigen meteorologen. In elk geval het spoorwegnet werkt samen met meteoconsult en overleggen waarom bepaalde maatregelen nodig zijn.
Zie


Terug naar de stelling;

Ja men moet zich beter voorbereiden. Mijn ervaring in de bergen is bij een waarschuwing zie je iedereen voorbereidingen treffen en de waarschuwing snel verspreiden. Of het nou 30 graden is geweest overdag of niet. De sneeuwgrens die verlaagd wordt, wordt verlaagd. De meeste nederlanders denken dan: mwoa, zo erg zal het wel niet zijn. Terwijl de mentaliteit daar is; de experts zeggen het, ik kan maar beter voorbereiden.
Dat is een hele andere houding dan onze eigenwijze houding. In mijn ervaring dan. Wellicht hebben anderen andere ervaringen.
Daarom stel ik het ter discussie. De maatregelen die de bedrijven nemen doen er in deze discussie even niet toe. Daarom de bovenstaande opmerking tussen haakjes. "even ongeacht effectiviteit".


Citaat van: Tyshane op vr 07 dec 2012 - 16:13
Zoals jij het omschrijft, doen mensen het idd zelf. Maar het ligt wat genuanceerder...

Vroeger was een sneeuwdag als dit, een normale sneeuwdag. Wel wat drukte en vertraging op de weg, maar geen extremiteiten. Sinds enkele jaren wordt dit extreem weer genoemd en wordt er een dito waarschuwing gegeven. Maar is dit extreem, wat is eigenlijk extreem? Is het weer zo extreem? Of is het eigenlijk zo extreem druk op de wèg tegenwoordig waardoor het bij het eerste sneeuwbuitje al gelijk vastloopt? Want sneeuw zoals vandaag is toch eigenlijk gewoon een normale sneeuwdag...


True. De intensiteit en drukte op wegen en spoorwegen is enorm toegenomen in de laatste jaren, net als onze druk om 'op tijd te zijn'. Toen ik in 1991 ter wereld kwam was het tot ongeveer 1995(ruwe gok) vrij normaal om zulke winters te hebben, en ik heb nooit ijsvrij gehad.
Maar het was ook echt veel minder druk op de weg. Het was pas veel later dat men 'makkelijk' 2 á 3 auto's voor de deur had staan. Een voor mam, een voor pap en later eventueel een van de kids. Dat speelt zeker mee.

Verder is het 'extreem' omdat het woordje 'extreem' nou eenmaal meer heisa oplevert en dat is goed voor kijkcijfers en lezers...
Stiekem een Ninja.

studio dewolf

KNMI en KMI maakten soms fouten. Het weer blijft onvoorspelbaar. Beter verwittiging dan niets,hé.

Scully

Ik heb altijd zoiets van ze delen het mee, en neem het voor lief. Je weet het dus je kan er rekening mee houden. Wordt het minder erg dan er voorspeld wordt, mooi meegenomen als het om je veiligheid gaat.

En ik denk er net zo over als Tyshane, we hebben het afgeleerd om zelf na te denken. Omdat tegenwoordig alles voor ons wordt geregeld.  Als het de pleuris sneeuwt ga je gewoon rustiger rijden. En je blijft niet honderd rijden omdat de KNMI gezegt heeft dat het alleen maar zal regenen.

En dat geld niet alleen voor het weer maar op alle vlakken in Nederland. Er zijn zoveel dingen die tegenwoordig vanwege hygiene maatregelen niet meer mogen. Er zijn zoveel regeltjes dat we zelf niet meer nadenken. Want gaat het mis dan kunnen we vast wel iemand aanklagen.

En ik denk dat de meesten dus ook niet verder nadenken over het weer. KNMI heeft het vaak verkeerd, dus die neem je maar niet meer serieus. Geven ze niks aan en er gebeurd wel wat dan is het land te klein. Geven ze wel iets aan en er gebeurd niets dan is het van "zie je wel"

Duitje

Citaat van: Kialna op vr 07 dec 2012 - 14:41
Gevolg: (Vervoers)bedrijven hebben zich aangepast, de bevolking niet. De bevolking verwacht dus een normaal ritme terwijl de (vervoers)bedrijven zich hebben aangepast op een dag die anders is dan normaal(wederom ongeacht effectiviteit).

Ik heb het idee dat jij als NS ambassadeur de schuld in de schoenen van de reiziger wilt schuiven!!!! BAH!!!
Het is natuurlijk mijn schuld dat ik afgelopen maandag 1,5 uur vertraging had door een paar vlokjes natte sneeuw. Het is mijn schuld dat er minder treinen rijden, het is mijn schuld dat andere treinen daardoor overvol zijn, het is mijn schuld dat ik daarom niet mee kon, het is mijn schuld dat de volgende trein 25 minuten vertraging had, het is mijn schuld dat.......etc, etc
Het is zeker ook de schuld van de reiziger dat ProRail zelf de wisselverwarming uit heeft gezet?

Ga nu maar snel je bonus ophalen bij de directie van de NS......  :-\
@Kees_Zwaan

JMT

Ik moet zeggen dat ik gisteren toch wel opvallend weinig mensen op straat gezien heb, én in de tram, geheel toevallig moest ik gister voor een keertje even een stukje met de tram mee, ook al was het rond 12:00, "normaal gesproken" zitten er dan echt wel veel meer mensen in.
Dus de "bevolking" heeft lak gehad aan de waarschuwingen? Nee, dat denk ik niet. Ook op het NOSjournaal werd gemeld dat er een stuk minder files in de avondspits waren "waarschijnlijk zijn veel mensen thuis gebleven". Toegegeven, de ochtendspits had wél vele extra filekilometers tot gevolg.

Maar waar jij nou weer vandaan haalt dat de bevolking zich niet aangepast heeft.....??

Overigens, het GVB reed de normale dienstregeling, zij het met vertragingen. Ook hier heb ik geen aanpassing bij gezien...

Edit: toevoeging : http://www.nu.nl/binnenland/2976447/chaos-sneeuwval-blijft.html
Lijkt me wel duidelijk dus dat ook de bevolking zich -toch- wel heeft aangepast.... ;)

Tyshane

Citaat van: JMT op za 08 dec 2012 - 12:11
Edit: toevoeging : http://www.nu.nl/binnenland/2976447/chaos-sneeuwval-blijft.html
Lijkt me wel duidelijk dus dat ook de bevolking zich -toch- wel heeft aangepast.... ;)

Inderdaad! Goeie zaak dus! ;)

Kialna

Citaat van: Duitje op za 08 dec 2012 - 03:03
Ik heb het idee dat jij als NS ambassadeur de schuld in de schoenen van de reiziger wilt schuiven!!!! BAH!!!
Het is natuurlijk mijn schuld dat ik afgelopen maandag 1,5 uur vertraging had door een paar vlokjes natte sneeuw. Het is mijn schuld dat er minder treinen rijden, het is mijn schuld dat andere treinen daardoor overvol zijn, het is mijn schuld dat ik daarom niet mee kon, het is mijn schuld dat de volgende trein 25 minuten vertraging had, het is mijn schuld dat.......etc, etc
Het is zeker ook de schuld van de reiziger dat ProRail zelf de wisselverwarming uit heeft gezet?

Ga nu maar snel je bonus ophalen bij de directie van de NS......  :-\


Nope, sterker nog, ik heb mijn ambassadeursschap ingetrokken. Buiten dat stond vervoer tussen haakjes. Er zijn ook genoeg bedrijven die dan flexplekken willen starten, hun medewerkers oproepen thuis te werken of waarschuwen om op tijd of na de spits te komen.



@ anderen

Jep, op de wegen werd wel netjes rustig gereden, op enkelen na. Toch redelijk druk (al moet ik zeggen dat het misschien komt omdat men gespreider over de dag van- en naar werk reed)

Als we het omdraaien naar de zomer, het KNMI voorspelt een hevige storm (wat eigenlijk een verwachting is...) dan begint een groot deel van de Nederlanders net zo hard te roepen dat er dus weer niets aan de hand zal zijn. Ik neem de waarschuwingen idd ook voor lief. Gebeurt er niets, is dat mooi, gebeurt er wel wat, is het maar goed dat... Zeker als fietser. Desondanks als het KNMI dan een waarschuwing geeft (vaak zeggen ze zelfs dat het LOKAAL is), zie ik vaak een hoop mensen roepen: "Nou, waar is die storm dan!?" en dan hebben ze enkele spetters, terwijl er 30km verderop doden vallen door de extremiteit van de storm (bij wijze van). Zou men dan ook echt alleen nog maar in het eigen referentiekader kijken? Of missen ze het woordje "lokaal" steeds? Of trekken ze het zich niet aan, maar moeten ze gewoon even klagen op het KNMI?

:)
Stiekem een Ninja.

Remy

Mee eens,met een meter sneeuw kwam ik gewoon nog op mijn werk op .nl vier seizoen bandjes met goed profiel. Alleen je eigen uitrit moet je eerst effe aanpletten de hoofdrijbaan is in ons land doorgaans goed aangeschoven.
Over geplette sneeuw kan in met mijn gewone personenauto prima rijden in ons land.
Ik slijt in de zomer liever iets meer rubber dan dat ik twee sets banden gebruik.
Het is te zeldzaam zelfs hier met echt koud weer om daarvoor zes maanden op relatief slijtage gevoelig  winter rubber te rijden.
Ik rij liever wat langzamer tot ergernis van mensen die geld zat hebben en het niet uitmaakt.
Die gun ik een eigen rijbaan waar ze hard mogen rijden,en daarom alle auto en snelwegen minimaal vierbaans met brede vluchtstrook,zodat ik kan uitwijken bij sneeuw of andere ijsbaanvorming waar iemand voor mijn ogen slipt en flipperkast speelt met de geleiderail of toevallig van rechts komende boom... Bij een eenzijdig ongeval komt de boom/paaltje altijd van rechts!
Iig Het meeste is bullshit,er zijn maar weinig hellingen in ons land die echt bij gladheid gevaarlijk zijn en die worden zelden niet tijdig gepekeld.De NS is een heel ander verhaal,die waren te zuinig met wisselverwarming en hebben sowieso niet de aantallen diesel locomotieven die ook bij ijs op de rails en bovenleiding nog kunnen rijden.Er is gekozen voor elektrisch rijden omdat het in ons land goedkoop en snel is.Dik veel sneeuw komt zelden voor dus is het niet te verkopen om een paar miljard er aan te besteden tegen een paar dagen overlast.Je hebt diesel machines en dikke sneeuwblazers nodig.En voldoende diesel locs om een dienstregeling mee op te zetten.Onze wegen worden iig keurig aangeveegd dus mij hoor je niet klagen of zelf de sneeuwschuiver bedienen :)

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ThaGhostNL

Citaat van: Remy op za 17 jan 2015 - 23:21
Knip... De NS is een heel ander verhaal,die waren te zuinig met wisselverwarming en hebben sowieso niet de aantallen diesel locomotieven die ook bij ijs op de rails en bovenleiding nog kunnen rijden.Er is gekozen voor elektrisch rijden omdat het in ons land goedkoop en snel is.Dik veel sneeuw komt zelden voor dus is het niet te verkopen om een paar miljard er aan te besteden tegen een paar dagen overlast.Je hebt diesel machines en dikke sneeuwblazers nodig.En voldoende diesel locs om een dienstregeling mee op te zetten. /knip

Dit is de grootste bullshit die ik ooit heb gelezen. Ik weet niet welke parate kennis je hebt over het spoor, maar wat je hier nu verkondigd is echt de grootste kolder. Ik ga hier verder niet op in. Begin erg moe te worden van de stuurlui die aan de wal staan en enkel een bel horen luiden, maar geen idee hebben waar de klepel hangt.

Citaat van: Duitje op za 08 dec 2012 - 03:03
Knip...
Het is natuurlijk mijn schuld dat ik afgelopen maandag 1,5 uur vertraging had door een paar vlokjes natte sneeuw. Het is mijn schuld dat er minder treinen rijden, het is mijn schuld dat andere treinen daardoor overvol zijn, het is mijn schuld dat ik daarom niet mee kon, het is mijn schuld dat de volgende trein 25 minuten vertraging had, het is mijn schuld dat.......etc, etc
Het is zeker ook de schuld van de reiziger dat ProRail zelf de wisselverwarming uit heeft gezet?

Knip

En natuurlijk kijk jij de NS boos aan doordat prorail (Staat/Den-Haag en bezuinigingen) in 8 van de 10 gevallen loopt te verzaken. Is niet helemaal eerlijk vind je niet? Klaag dan bij prorail dat zij hun zaken niet op orde hebben.
Wij hebben dagelijks te maken met de incompetentie van prorail.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

xzaz

Citaat van: JMT op za 08 dec 2012 - 12:11
Edit: toevoeging : http://www.nu.nl/binnenland/2976447/chaos-sneeuwval-blijft.html
Lijkt me wel duidelijk dus dat ook de bevolking zich -toch- wel heeft aangepast.... ;)
Mua 3x zoveel file als normaal op een vrijdag vind ik nogal veel. Het is ook niet zo dat mensen zich altijd kunnen aanpassen. Sommige mensen moeten nou eenmaal op vroeg op het werk / bestemming zijn.
De winter is nog niet eens begonnen!

Hector Pascal

Grappig om te lezen dat mensen nu nog reageren op reacties van meer dan 2 jaar!! geleden.
Nul bestaat niet.

Weerfreak 1337

Wist je dat wij het drukste spoorwegennet ter wereld hebben? Niet zo gek dat er soms (ook in geval van geen sneeuw) vertraging op treed. ;)

Denk daar maar eens over na.

--------
Wat betreft extremiteiten in het weer. De media moet ons laten geloven dat het kleinste sneeuwbuitje al extreem is. Want de aarde warmt immers op, en dat moet goed in de harses van het plebs gedrukt blijven worden... :P

Gekkigheid natuurlijk, maar de laatste jaren krijgen media-instanties steeds vaker last van het dramaqueen-syndroom. NRC meen ik, kwam zelfs met een titel: Sneeuwstorm des doods op komst. (27 december) En dat voor een "normale" krant. Maargoed, alles moet natuurlijk in de strijd gegooid worden, om geldstrooiende multinationals maar al te enthousiast te maken om hun advertenties in de krant te zetten.
Kom op zeg, zo'n titel is overdrijven tot de macht 10. De invloed van de media maakt mensen extra gestresst.
Vervolgens moet heel gestresst Nederland tegelijk de weg op... wat resulteert in één groot verkeersinfarct. Er moeten immers miljoenen mensen over een korte afstand reizen. Dat propt en dat propt maar op. Uiteindelijk krijgt het KNMI een snauw en een grauw dat er niet goed gewaarschuwd is... dat het drukste spoorwegennet ter wereld niet helemaal functioneel meer is en dat overal kilometerlange files staan.

Het lijkt tegenwoordig wel of sneeuw en vrieskou een uitzonderlijk fenomeen is. Terwijl ons klimaat toch daadwerkelijk winter bevat. Gemiddeld zo'n 74 hellmannpunten per jaar, regelmatig winterse neerslag (10 tot 25 dagen per jaar), en vrij vaak vorst.
Zo gek is winter in Nederland niet hoor!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Elektrisch rijden geeft gewoon problemen als er ijsvorming optreedt,en dat is in ons land echt geen ramp omdat het vrijwel nooit te erg is.
Verder stond dit topic bovenaan het rijtje actieve topics ik heb niet naar de datum gekeken tot zojuist :D Huh!?
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Glennb

Citaat van: Weerfreak op zo 18 jan 2015 - 20:41
Wist je dat wij het drukste spoorwegennet ter wereld hebben? Niet zo gek dat er soms (ook in geval van geen sneeuw) vertraging op treed. ;)

Denk daar maar eens over na.



Volgens mij is dit toch echt Zwitserland, op 1, Japan op 2 en Nederland op 3. EN in Zwitserland zijn ze bijna nooit te laat...
Het enige wat ik weet, is dat ik de afgelopen winters UREN heb staan wachten, en wachten, en wachten.... Tot soms diep in de nacht. Ik ben heel blij dat ik tegenwoordig met de metro en bus naar mijn werk kan. Die hele NS en Prorail verafschuw ik.
Groet,
Glenn

JerryL

Citaat van: Glennb op wo 21 jan 2015 - 09:27
Volgens mij is dit toch echt Zwitserland, op 1, Japan op 2 en Nederland op 3. EN in Zwitserland zijn ze bijna nooit te laat...
Het enige wat ik weet, is dat ik de afgelopen winters UREN heb staan wachten, en wachten, en wachten.... Tot soms diep in de nacht. Ik ben heel blij dat ik tegenwoordig met de metro en bus naar mijn werk kan. Die hele NS en Prorail verafschuw ik.

Verafschuwen doe ik niet, maar het is zeer zeker wel zo dat ProRail/NS de schuld gemakkelijk wijten aan de winter. Terwijl op niet-winterse dagen ook veel vertraging is.

De NS doet er vaak nog een schepje bovenop door niet met reizigers mee te denken. Een bekend voorbeeld is de eerste klas. Daarmee bedoel ik te zeggen: zodra een trein verlaat is en/of vol doordat een korter exemplaar wordt ingezet ontstaat nog al eens een ruimte gebrek in de tweede klas. Zodra je het echter presteert om je naar de eerste klas te begeven kan je op geen enkele vorm van meedenkendheid rekenen van het NS-personeel. Je mag oprotten bij de eerst volgende halte of een boete betalen.

De vervoersbewijzen bieden weliswaar geen garantie op zitplaats, maar toch op zijn minst op een staplaats. Nou vergeet het. Ook daarop geen garantie. Nog even en mensen moeten net zoals in India op het dak van de trein klimmen. Kaartje of niet.

Overigens valt uit de reactie van Tha-Ghost op te maken dat deze meer kennis heeft over de NS (werknemer aldaar?), wellicht weet Tha-Ghost hoe het nu werkelijk zit.

zorba

Citaat van: Glennb op wo 21 jan 2015 - 09:27
Volgens mij is dit toch echt Zwitserland, op 1, Japan op 2 en Nederland op 3. EN in Zwitserland zijn ze bijna nooit te laat...
Het enige wat ik weet, is dat ik de afgelopen winters UREN heb staan wachten, en wachten, en wachten.... Tot soms diep in de nacht. Ik ben heel blij dat ik tegenwoordig met de metro en bus naar mijn werk kan. Die hele NS en Prorail verafschuw ik.

Dan moet je ook even kijken naar de dichtheid van het spoor. In Zwitserland rijden er gemiddeld veel minder treinen per uur dan in Nederland, wat automatisch het gevolg heeft dat er daar meer treinen op tijd rijden.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Remy

In Haarlem was volgens mij het drukste stukje spoor elke zes of zeven minuutjes een trein,misschien inmiddels nog wel meer.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal