Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 3

Topic gezien door 160369 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 05 dec 2012 - 22:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


jorentje1997

Citaat van: GekkeLeo op do 06 dec 2012 - 18:18
Kust maakt ook nog kans op een klap onweer volgens Estofex http://i50.tinypic.com/fu10uf.png

Gaat vooral over die buitjes die na het neerslaggebied komt. Dat zullen hele hevige buien zijn...


jorentje1997



GekkeLeo

Citaat van: jorentje1997 op do 06 dec 2012 - 18:22
Is dat dan betalend want ik krijg alleen die van 11mei ofzo te zien ;O
Ja moet je voor betalen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Cdtj3

Citaat van: ron12 op do 06 dec 2012 - 18:26
24 uurs neerslagradar van weerplaza http://weerplaza.nl/regenradar/24uur

Kijk, dat ziet er leuk uit, nu hopen dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren ;)
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

jornonweer

kaartjes waren een week goed en dan ineens slecht ofja toch niet goed voor hier, liever 5-10cm dan maximum 4cm..
Danger is real, fear is a choice.

Harry de Hond

Citaat van: jornonweer op do 06 dec 2012 - 18:34
kaartjes waren een week goed en dan ineens slecht ofja toch niet goed voor hier, liever 5-10cm dan maximum 4cm..

Waar is hier? Voeg je plaats even toe aan je profiel evt.
Juist.

winter

Hoop dat weerplaze gelijk heeft want dan krijgt Zuid-Oost Brabant de volle laag!
Zie dat ongeveer het gedeelte van brabant ten ooste van de lijn Tilburg - den Bosch zo'n 20 cm tot 25 cm kan verwachten hoop erzo op.
Langs de westkust verwacht weerplaza o.a. voor
Den Haag 15cm
Rotterdam 22cm
Amsterdam 17cm
Zeeland zal waarschijnlijk regen krijgen zegt weerplaza.
Maar hoop natuurlijk voor jullie ook gewoon sneeuw.
Het uiterste Noord-Oost van Nederland zal waarschijnlijk het minst krijgen, enschede krijgt zo'n 4 cm. naar alle waarschijnlijkheid maar dat is ook al aardig!

NitroGenetics

Citaat van: jornonweer op do 06 dec 2012 - 18:34
kaartjes waren een week goed en dan ineens slecht ofja toch niet goed voor hier, liever 5-10cm dan maximum 4cm..
nou nou nu al aan de klaag het is nog niet eens begonnen dus laat je lekker verassen :)

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Belangrijkste aandachtspunt is de koers van het laagje morgen en de daarbijbehorende neerslag. Qua koers zijn er weinig verschillen te ontdekken, evenals de neerslagsoort. Qua neerslagpatronen en posities zijn er wel enkele verschillen. EC laat de sneeuw ook in het noordoosten komen, terwijl Harmonie en vooral Hirlam het uiterste noordoosten min of meer ongemoeid laat. Op dit moment is nog niet te zeggen tot waar de sneeuw zich morgen precies uitbreid. Hirlam12 heeft aan de einde van de run een occlusierestant boven het noordwesten, in een scherpe trog. Dit zat niet in de vorige run en is in de overige modellen niet zo uitgesproken.

Op de zwakke trog vanmiddag en vanavond enkele winterse buien. De eerste frontale neerslag bereikt rond 1 uur vannacht de westkust en zal vrijwel meteen in de vorm van sneeuw zijn. Het gebied trekt in de loop van de nacht en ochtend naar het oosten en ligt morgenmiddag grofweg in een strook van Friesland richting de Achterhoek. Wel is er nog enige onzekerheid over het meest noordoostelijke punt van de neerslag en dit moet gemonitord blijven worden. De intensiteit van de neerslagband wordt geleidelijk minder en trekt dan langzaam naar het zuiden. De totale sneeuwhoeveelheden zullen in een groot gebied uitkomen op 5-10 cm, op een aantal plaatsen waarschijnlijk meer. In het zuidwesten van het land kan de neerslag later in de ochtend en de middag tijdelijk overgaan in natte sneeuw/regen. Het restant van de oude occlusie kan zaterdagochtend en -middag wederom sneeuw brengen in het noorden van het land.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Ik denk dat wij best wel goed zitten zo in de zuidwesthoek van Friesland.
Nu maar hopen dat de temperatuur laag blijft, en we geen natte prut zoals daarnet krijgen.
Sneeuwmagneet: AAN.

gilleeesss

Citaat van: MamaAs op do 06 dec 2012 - 18:40
Ik denk dat wij best wel goed zitten zo in de zuidwesthoek van Friesland.
Nu maar hopen dat de temperatuur laag blijft, en we geen natte prut zoals daarnet krijgen.
Sneeuwmagneet: AAN.

Ik ben hem al naar hier aan het sleuren, zie hoe mooi het lukt!! tegen midernacht zit de sneeuw hier! :D en dan zal ik als ik genoeg sneeuw gehad heb, blazen naar jullie kant xD

Rogierhgv

Noord-Oosten van Nederland code geel.
Ligt Hoogeveen nou wel of niet in dit gebied?
Valt me op dat de ene keer als er iets wordt berekend voor Noord-Oost dat we er niet onder vallen en de andere keer wel?

Wie weet hoe het zit?

Remy

Mijn vader en zus klagen nu al over de sneeuw en daarom heb ik voor hen even een gedateerd filmpje uit Japan opgediept dat menigeen hier wel kent:

En omdat de NS ook niet zo goed weet wat te doen bij sneeuw even een voorbeeld filmpje hoe het dan wel moet:


Het is hier heel de dag niet boven nul geweest in de schaduw,en momenteel meet ik al min zes(@bijna 3meter hoog).
Het albedo van de gevallen sneeuw is zo enorm hoog dat die over heel Groningen al meer dan vijftien flinke energiecentrales aan zonnewarmte direct weer de ruimte in kaatst.
Warmte die zonder sneeuwdek vrijwel geheel geabsorbeerd zou worden door de grond en indirect dus de onderste luchtlagen.
En dan ben ik nog vrij krap met rekenen,en neem niet eens het witte grondoppervlak over andere provincies in rekening.
Het verschil qua broeikaseffect is dus tussen wel of geen sneeuw op zijn minst enorm te noemen.
Albedo zou eigenlijk nog hoger moeten staan dan het No1 broeikasgas(waterdamp) omdat met sneeuw aan de grond de reflectie van heel het infraroodspectrum nagenoeg optimaal is.
Als dit doorzet deze winter dan is de warmwatervoorziening via het kanaal echt ruim onvoldoende om de Noordzee deze winter warm te houden.
Juist omdat op het omringend land de zuidwestelijke aanvoer laag in de atmosfeer dan ook extra afkoelt boven de sneeuwvlaktes waardoor er potentieel zee ijs kan vormen.

Iig das mijn theorie,maar ik weet zeker en heb dat ook al eerdere winters gehoord dat sneeuwvlaktes sowieso meer nachtvorst geven.
Maar wat ik denk dat extra mee telt is dus de overdag reflectie van zonlicht en kortgolvig infrarood dat een groot deel van het zonlicht uitmaakt.
Sneeuw is gewoon een ideale warmte reflector dus :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Chase-Stormer

Het is afwachten tot het "Sneeuwbui des doods" topic op GS word gepost  :P

Ik zit er in ieder geval helemaal klaar voor  :D

jel0407

Citaat van: Rogierhgv op do 06 dec 2012 - 18:46
Noord-Oosten van Nederland code geel.
Ligt Hoogeveen nou wel of niet in dit gebied?
Valt me op dat de ene keer als er iets wordt berekend voor Noord-Oost dat we er niet onder vallen en de andere keer wel?

Wie weet hoe het zit?
Aangezien Hoogeveen in Drenthe ligt, valt het onder het gebied dat onder code geel valt (Groningen en Drenthe). ;)

snow!

Ik hoop dat het front morgen ook boven hier blijft slepen, zoals het er nu naar uit ziet is dat ook het geval ?

Powered by EzPortal