Jur's plaatjes

Topic gezien door 3257 bezoekers
Gestart door Jur, vr 15 jun 2012 - 19:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jur

Kan iemand me vertellen wat dit is?
Dit hing rond 17:45 boven Berkel en Rodenrijs.


GekkeLeo


Oxize



Losse fragmenten wolken van de laaghangende buien waarschijnlijk.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Tyshane

Apart! Kan je nog iets meer vertellen? Hoe het evolueerde, bewegingen etc. Trouwens ongezellig uitzicht daar. ;)

Thijs-Zoetermeer

Ik woon in Zoetermeer en ik zag precies de zelfde!
haha grappig
wel interresant wolkje

Marsel

Citaat van: Jur op vr 15 jun 2012 - 19:26
Kan iemand me vertellen wat dit is?
Dit hing rond 17:45 boven Berkel en Rodenrijs.

Toen ik zojuist de foto zag deed het me meteen denken aan een zogenaamde horseshoe vortex.
Ze zijn vrij zeldzaam, zelf heb ik er nog nooit een live mogen aanschouwen. Het is een verschijnsel wat zich in een vrij sterk geshearde omgeving voordoet nabij oplossende of al opgeloste (ondiepe) Cu's. De oude updraft heeft een 'dipole vortex' gevormd, waarbij deze opgaande beweging zich in het centrum van het hoefijzer bevindt.  Rotatie is niet altijd goed zichtbaar maar deze formaties kunnen geruime tijd blijven bestaan. Er zijn legio situaties en vele foto's bekend waarbij ze overdag de meest bijzondere vormen aannemen. Maar zoals gezegd alleen in een atmosfeer welke gekenmerkt wordt door flinke shear, gisteren was dit inderdaad het geval....

Jur

Gister geschoten in Berkel en Rodenrijs... <3


André

Demeulemeester André

Cdtj3

Zo een had ik gister avond in de trein ook gezien, kon er alleen geen foto van maken :(. Maar was zeker een mooie zonsondergang gister.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

arjanbruggink

Topic niet eerder gezien, maar mooie foto's. Mooie horseshoe vortex, deze paar weken geleden ook vastgelegd op de gevoelige plaat http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2934.0.html. En die CB is ook een mooie.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Ramon Oost


Powered by EzPortal