Herfstfoto topic (paddenstoelen)

Topic gezien door 3739 bezoekers
Gestart door WoodsWeather, zo 07 okt 2012 - 13:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WoodsWeather

De herfst is al een aantal weken officieel begonnen, en met dit vochtige weer schieten de paddenstoelen massaal uit de grond.

Ik had gisteren (zaterdag 06-10-12) besloten om na het werk het bos in te gaan om het nodige vast te leggen en weer eens een nieuw soort fotografie te beoefenen.  Ik had eerder al twee foto's van vliegenzwammen gemaakt, alle andere foto's zijn van die dag.  Ik liep bijna letterlijk tegen een dode boom aan die van onder tot de takken helemaal bovenin bijna bedolven was onder de paddenstoelen.

Ik ben geen kenner, dus ik weet bijna geen namen van de paddenstoelen. Mocht u ze wel weten, laat het even in een reactie weten zodat ik ze kan toevoegen aan de titels (met naamvermelding ^.^).

Alle afbeeldingen zijn resized naar 1 megapixel. Mocht u interesse hebben in de volledige resolute of zelfs in de .RAW versie, laat het me even weten.

De zon stond al erg laag, een van de laatste foto's was aan het begin van de zogenaamde 'golden hour'. Als foto's erg oranje/goud zijn komt dat door de zon. Overigens kreeg ik van een vriend me de opmerking dat sommigen net leken alsof ze met de flitser erbij gemaakt waren, dit is echter niet waar. Ik denk dat het komt door de smalle lichtstralen (was in het bos natuurlijk) die voor 'hard' licht zorgde. Overigens was alles doorweekt door de vele regen (30.0mm in de 12 uur ervoor), dus zonlicht reflecteerde wat meer dan normaal ;)

Gebruikte camera: Nikon D3200
Gebruikte lens: 18-55mm f/3.5-f/5.6 kit lens
Gebruikte accesoires: Macro filtertje, circular polarizer filter, statief en draadontspanner.


Genoeg gepraat, aanschouw! :D


1. Vliegenzwam



2. Vliegenzwam nummer 2, een volgroeide :)



3. De boom waar alle volgende foto's zijn gemaakt (op en rondom). Statief heb ik heel voorzichtig moeten gebruiken en kon ook niet overal. Wilde uiteraard niets vernielen. Je kunt mijn schadow ook zien voor zover dat interessant is..



4. Nog eentje van de boom zelf. Nu zullen dé foto's komen ;)




5. Groepje tegen boomstam aan



6. Tonderzwam



7. Groepje tegen boomstan aan 2



8. Macro foto



9. Joekel in z'n uppie op de grond



10. Tonderzwam met spinneweb eronder



11. Dit een een cropped versie van een foto die je al heb voorbij zien komen. Je kan het 'vuil' in de waterdruppel zien zitten, er mooi!



12. Alleenstaande, was erg moeilijk focussen. Kostte me wel 5 minuten voor deze foto haha..



13. Soort van vliegenzwam, alleen wat bleker en geen witte stippen. Kwam mooi tussen de blaadjes en takjes uit.



14. Tegen de stam aan, helemaal op de grond. Liepen spinnetjes rond.



15. Groepje op een hele lage F waarde (F/22)



16. Tonderzwam, ook op F/22. (met statief uiteraard, sluitertijd rond de 9 seconde)



17. Macro foto, wederom op F/22. Was erg lastig om camera in focus te krijgen (statief kon niet heel dichtbij)



18. Nog een groepje. Blauwe reflectie rechts van de lucht, links van de laagstaande zon.



19. Grote hoedjes, dunne en lange steeltjes. Zag er erg kwetsbaar uit.



20. Vlieg op een hoedje. Beetje bewogen, door weinig licht. (ISO had wat omhoog gemoeten maar dat weiger ik vaak ;P).



21. Zelfde als 18, iets beter belicht deze keer en de hoek anders.



22. Bijna golden hour nu. :)



23. Nog een mooie close-up.



24. Rode kool zwam




Dank aan Bart Standaert (@bartstandaert) voor het aanpassen van een aantal van de namen ;)

https://twitter.com/WBMol
www.woutermol.com

Wilfred Janssen

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Kres

Erg leuk gedaan.
Fijn dat je alles er om heen beschrijft en niet alleen maar paar foto's post en dat is alles..


Walter


Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Duitje

Wauw! Geweldige fotoserie! :D
Vooral foto 8 spreekt mij erg aan  8)
@Kees_Zwaan

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

André

Demeulemeester André

frankaloe

erg mooie fotos
valt me op dat er al veel paddenstoelen staan overal.
zal wel door het vele vocht ,wat er gevallen is,komen
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

StevenOverijssel

Prachtige platen! Ik zit er ook over te denken om een macro lens te halen :D Maar zulke platen als deze zullen mij niet gouw lukken  :-X
Always in the mood for some thunder and lightning

taniak

grtz Tania :-)

Powered by EzPortal