Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 258191 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

bliksems

Citaat van: Weerfreak op ma 08 okt 2012 - 00:43
Ik wil de pret niet bederven, maar aan een scandinavisch hogedrukgebied heb je nu nog niets. ;)

we spreken je binnenkort wel,jochie;)mahaha
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weerfreak 1337

Citaat van: bliksems op ma 08 okt 2012 - 07:54
we spreken je binnenkort wel,jochie;)mahaha

Lol, dan hoop ik dat er binnenkort een scandihoog tevoorschijn komt, dan spreek ik jou nog wel haha. :P
Je hebt er nu nog niets aan, alleen vorst in de nachten waarschijnlijk. Overdag dik boven nul en zelfs nazomerachtig.
Pas in december kun je flinke kou verwachten uit zo'n hoog.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op ma 08 okt 2012 - 18:46
Lol, dan hoop ik dat er binnenkort een scandihoog tevoorschijn komt, dan spreek ik jou nog wel haha. :P
Je hebt er nu nog niets aan, alleen vorst in de nachten waarschijnlijk. Overdag dik boven nul en zelfs nazomerachtig.
Pas in december kun je flinke kou verwachten uit zo'n hoog.

Ik heb ergens gelezen dat vanaf oktober de warme aanvoer uit het oosten stopt en de winden koud worden dus wie weet kan het wel ;) Maar uiteraard zal het dan niet zoals in februari zijn , gewoon afwachten :D Laat oktober maar gewoon droog zijn hier, het is namelijk heel de maand kermis , en een natte poep hebben door regen of sneeuw is niet aangenaam :(
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0


Weatherboy

Citaat van: TaL op ma 08 okt 2012 - 19:09
Ik heb ergens gelezen dat vanaf oktober de warme aanvoer uit het oosten stopt en de winden koud worden dus wie weet kan het wel ;) Maar uiteraard zal het dan niet zoals in februari zijn , gewoon afwachten :D Laat oktober maar gewoon droog zijn hier, het is namelijk heel de maand kermis , en een natte poep hebben door regen of sneeuw is niet aangenaam :(

Nou ga er maar vanuit dat met een Scandihoog het volgende week eerder warmer en droger wordt dan kouder en droger. En dan met name omdat we meer onder invloed van een Depressie staan dan onder het Hoog. Wij krijgen dus oost tot zuidoostelijke stroming waardoor we de mildere lucht uit het zuidoosten krijgen. Daar komt nog bij, het is veels te vroeg voor een Scandihoog.

Ramon Oost

Laagste temperaturen vannacht op 1,5 meter hoogte






Arend

GEM beetje aan het oefenen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

ECMWF: "Lid 37 produceert zelfs op 18-19 oct 5-10 cm sneeuw aan de NW flank van een depressie bij het Alpengebied bij temperaturen net boven nul,"  :D

Dennis

Jan Visser 9/10/2012

Het bloed van een beetje weerman gaat sneller stromen wanneer zich medio oktober boven Noord-Europa een hogedrukgebied vormt. Over het algemeen is het feitelijk nog te vroeg voor winterweer maar er is altijd de hoop dat een dergelijk scenario in het late najaar of aan het begin van de meteorologische winter opnieuw gestalte gaat krijgen. Op de verwachtingskaarten van het ECMWF (Europees weermodel) prijkt vanaf het aanstaande weekeinde een hogedrukblokkade boven de Noordelijke IJszee. In het grondpatroon trekt een krachtig hogedrukgebied van de regio Spitsbergen naar Scandinavië: maandag 15 oktober loopt het weerglas op naar rond 1040 hPa. De invloed van het luchtdrukmaximum doet zich na het weekeinde mogelijk ook in onze streken gelden. De wind gaat dan uit het oosten waaien en trekt aan.  :)


Harry de Hond

Citeerauthor=Dennis link=topic=2912.msg28661#msg28661 date=1349796508]
Jan Visser 9/10/2012 Reactie #88 Gepost op: Vandaag om 17:28:28

Citeerauthor=Arend link=topic=2912.msg28651#msg28651 date=1349770555]
GEM beetje aan het oefenen. Reactie #86 Gepost op: Vandaag om 10:15:55

Zijn beide hetzelfde hè. Toch? Want ik ben net zo goed weer aan het oefenen :P Leuk, deze setting. Vorig jaar niet langs zien komen in de "echte" winter. Hopen dat dit over een maand of twee weer terug in de kaarten wil, of is het wenselijk dat dit al veel eerder aanwezig is?

Setting stond er hier ook eigenlijk al, alleen voor 2 dagen later toen op de 17e oktober.:
Citaat van: Dennis op zo 07 okt 2012 - 21:34
EC kaarten komen met "bijzondere" setting
Reactie #72 Gepost op: 07 oktober 2012, 21:34:04
EC zat er dan eigenlijk ook al aardig bovenop. Goed om te zien.

Wat zijn de verwachtingen van Piers Corbyn eigenlijk voor aankomende winter? Laatste stukje van afgelopen winter zat hij er wel naast, maar verder was het toch best aardig wat deze man te vertellen had. Al is het alleen al de hoop die je er soms een beetje uit kon putten.

Wat mij betreft, op naar de winter. Niet te snel, maar langzaam aan en dan met kerst knallen. Heerlijk wit en koud.

(edit: Er gaat iets mis met mijn quotes. Jullie snappen het vast, toch?)
Juist.

Jan van Ooijen

Niet alleen in het noordelijk deel van Europa al vorst, maar nu ook te zien in Frankrijk en Duitsland op de recente GFS run



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Weet er eig iemand waar je de seizoensverwachtingen voor de winter van weermodellen als ECMWF en UKMO kan bekijken?

Johann

Citaat van: jones op wo 10 okt 2012 - 18:56
Weet er eig iemand waar je de seizoensverwachtingen voor de winter van weermodellen als ECMWF en UKMO kan bekijken?

Metoffice (UKMO)>> http://www.metoffice.gov.uk/images/prob_ensemble/20120901/3up_20120901_temp2m_months46_europe_prob_public.png

klimascepie

Piers Corbyn is nog wat oppervlakkig maar praat wel over zwaar winter weer.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

bliksems

Citaat van: klimascepie op wo 10 okt 2012 - 19:53
Piers Corbyn is nog wat oppervlakkig maar praat wel over zwaar winter weer.

o,dan weten we nu in ieder geval dat we een milde winter krijgen.mahaha.
heb je een link voor me waar Piers dat zegt?

maar laten we hopen dat ie er bij de komende verwachting dichterbij zit dan de vorige keer.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Roan

Zei Piers niet vorig jaar dat het heel koud in afgelopen februari ging worden, volgens mij had die dat aardig goed..

bliksems

Citaat van: Roan op wo 10 okt 2012 - 20:51
Zei Piers niet vorig jaar dat het heel koud in afgelopen februari ging worden, volgens mij had die dat aardig goed..

dat weet ik niet,maar ik weet wel dat ie een strenge winter voorspelde en sneeuw in november en december.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weerfreak 1337

Citaat van: bliksems op wo 10 okt 2012 - 20:55
dat weet ik niet,maar ik weet wel dat ie een strenge winter voorspelde en sneeuw in november en december.

Klopt, in december vorig jaar verwachtte hij "huge snowfalls".  :P
En het is in de vloeibare vorm gevallen. :P Daarom moet je je ook niet vastpinnen op lange termijnverwachtingen.
Ze worden gebaseerd op bepaalde factoren die mogelijk ervoor kunnen zorgen/aangeven/de atmosfeer zodanig beïnvloeden, dat het waarschijnlijk dus een zachte/koude winter word.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Dan had hij beter kunnen zeggen dat er veel neerslag zou vallen en afhankelijk van de temperaturen op hoogte dit sneeuw of regen zou zijn. Maar goed, dat was vorig jaar. Als cijfertjesfreak probeer ik altijd overeenkomstige jaren te vinden en van daaruit een patroon te herkennen.

Hoewel bij weer net als bij aandelen geldt "rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst" kan het toch een indicator zijn.

Harry de Hond

Mbt Piers dan toch nog de vraag: Heeft hij zijn eerste winterverwachting voor de aankomende winter al ergens gegeven? Wellicht zit hij er dit jaar beter op dan het voorgaande. Zij zijn ook nog lerende. (Ik moet er bij vermelden dat ik er zelf nog niet op heb gegoogeld, ga ik meteen doen...)

Nog even ec kaartje mbt de 15e, die kwam al een paar keer langs. Hier de recente:
Juist.

Powered by EzPortal