Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 257078 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Jan van Ooijen

Winterverwachting 2012/2013

Na twee wintermaanden in de winter van 2011/2012 met zacht en wisselvallig weer werd het pas in februari echt winters met strenge vorst, sneeuwbuien en ijs. Door de vaak sterke oostenwind voelt het soms ook bijzonder koud aan met zeer lage gevoelstemperaturen tot gevolg. Deze koudegolf is bijzonder voor Nederland maar het hoort ook bij ons wisselvallig klimaat. De koudegolf van de winter van 2012 was de 33e sinds 1901 en de eerste in vijftien jaar. De vorige, die twaalf dagen duurde en een Elfstedentocht mogelijk maakte, beleefde ons land begin 1997. De koudegolf van 30 januari tot en met 8 februari 2012 duurde tien dagen en bood te weinig vorst voor een Elfstedentocht maar leverde wel mooie schaatsdagen op. De zon scheen uitbundig: de eerste decade van februari was in De Bilt met 62 uur zon de zonnigste van de meetreeks, aldus het KNMI.

De verwachting
Momenteel zijn er vele verwachtingen te zien op internet, de ene nog sensationeler dan de andere. Ook op diverse buitenlandse sites staan er een paar. Donnerwetter heeft momenteel nog geen verwachting online staan, mogelijk komt dit wel door de horrorwinter die ze toen verwachtte. Een aantal (bekende) websites uit Italië, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk hebben al een verwachting staan, al dan niet een voorlopige verwachting. Hieronder ziet u kort samengevat wat die schrijven. Maar voordat we dat doen kijken we eerst even wat Johann onlangs op Sneeuwhoogte.nl geschreven heeft:

Sinds ongeveer een half jaar zien we een positieve anomalie in de temperaturen van het oppervlaktewater (3-5 graden) voor de kust van de US tot in het zeegebied van Groenland inclusief de Hudsonbaai (kaart hieronder). Deze anomalie valt niet (alleen) te verklaren door de NAO (maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren. Waarschijnlijk wordt ze veroorzaakt door een afwijkend patroon in het verloop van de Golfstroom en de Noord Atlantische Current  (NAC). Doordat de Labradorstroming en de NAC "botsen" wordt het warme water uit zuidelijke breedtegraden deels richting Groenland omgeleid. Eerder al had Greenpeace middels metingen een "subtropische zeestroming" vastgesteld, deze zou dan ook mede  verantwoordelijk kunnen zijn voor het versneld afsmelten van het (gletsjer) ijs bij Groenland.


Sea Surface Temperature anomalie (SST) of tewel de afwijking van het oppervlaktewater (in °C)

De positeve SST anomalie zagen we de laatste jaren al vaker en deze ging vaak gepaard met een overwegend negatieve NAO. Het in kracht afnemen van de NAO wordt wederom veroorzaakt door de afname van de temperatuurgradiënt van het oppervlaktewater van de Oceaan. Hierdoor komt de "energietoevoer" in de "kraamkamer" van "onze" depressies op een lager pitje te staan met als resultaat een afname van de depressie activiteit en dus een afgezwakte westdrift (jetstream). Daarbij is de kans op overheersende meridionale stromingspatronen (noord >< zuid) groter dan die van zonaal (west). Mocht het allemaal zo gaan verlopen dan mogen we, evenals in de voorgaande jaren met een positieve SST, ook dit jaar weer uitgaan van minstens 1 duidelijk te koude wintermaand in West Europa.  Af te wachten valt nog in hoeverre "El Niño" invloed zal uitoefenen op het stromingspatroon, daarover kunnen we nu alleen nog maar speculeren. Dit geldt eveneens voor de invloed van de zonnencyclus(activiteit).

Als we de andere landen erbij gaan pakken zoals Duitsland, Italië, Oostenrijk, Frankrijk en Engeland dan zien we dat er een enorm groot verschil in zit qua verwachtingspatroon. Voor de mensen die van winter houden lijken de updates van Oostenrijk en Engeland het beste. Maar goed.... We weten allemaal dat het gaat om lange termijnverwachting en de kans dat het uitkomt is zeer klein. We zijn immers afhankelijk van wat de modellen ons voorschotelen op dit moment!

Italiaanse update
Het eerste deel van de maand december moeten we snel vergeten, zoals nu verwacht wordt is er geen teken van winter te zien. Aan het einde van de maand lijkt zich er een hogedrukgebied zich te vestigen ter hoogte van Scandinavië. Dit zal niet zonder slag of stoot gaan. Begin januari lijkt alles goed te komen, depressies zullen ten zuiden van Nederland passeren, maar de vraag is nog altijd hoever zuidelijk. Mocht alles zo gaan vallen als in de wintermaanden van 2010 dan kunnen we ons opmaken voor aardig wat sneeuw. De maand februari lijkt verstoord te gaan worden door depressies vanuit het westen. In de Italiaanse update wordt ook gesproken over een winter die normaal tot zelfs ietsjes te warm zal gaan verlopen.

Duitse update
Ook de Duitsers hebben een voorlopige update geschreven, deze zijn niet zo kapot van de aankomende winter. Ze hebben een berekening gemaakt en aan de hand van die berekening een percentage gemaakt. Ze kwamen uit op 39% normaal winter, warme winter tot 32% en een te koude winter 29%. Zie hier het kaartje.

Oostenrijkse update
De Oostenrijkse update ziet er een stukje beter uit dan de Duitse update. Wel moeten we erbij vermelden dat deze update alleen geldig is voor Oostenrijk. Helaas is er alleen nog maar data beschikbaar voor de eerste wintermaand, december dus. Deze maand laat de winter grillig beginnen. De oorzaak hiervan kan liggen aan een gebied van hogedruk boven Rusland dat koude lucht naar midden en west Europa. De berekeningen aan de hand van de recente weermodellen laten zien dat de kans bestaat dat de maand december te koud gaat verlopen in Oostenrijk. Helaas moeten we de neerlag verschuldigd blijven. Ook hier werken ze met percentages met koud, normaal en te warm. Volgens de recente kaart zal het 75% kouder dan normaal zijn, het overige (normale tot warmere temperaturen) zal 25% zijn. Zie hier het kaartje.

De Fransen
De Fransen zien het wel zitten deze winter, die verwachten een mooie koude-uitbraak vanuit Scandinavië. De koude-uitbraak zal zich snel positioneren boven Europa. Ook hier dekken ze zich aardig in, want er wordt medegedeeld dat ze niet weten wat de omvang van de koude-uitbraak zal zijn voor west Europa. Wel gaan ze voor een meest droge periode. Zie afbeelding hieronder.



De Engelsen
Weather Services International heeft ook al de eerste wintermaand in hun prognose staan, deze zal naar verwachting warmer dan normaal gaan verlopen. Binnenkort komen ze daar ook met de maanden januari en februari. Echter de Britse meteodienst MetOffice spant toch wel de kroon. De seizoensverwachting die ze daar momenteel weergeven laat zien dat de maanden december, januari en februari gemiddeld te koud gaan verlopen, maar ook droger. Zie afbeelding.


Dit is een verwachting aan de hand van diverse weersites, hecht er geen waarde aan en ga je vooral niet rijk rekenen aan het scenario die je graag zou willen. Het is en blijft een samenvatting van een verwachting aan de hand van weerkaarten die momenteel beschikbaar zijn. Het verspreiden van deze informatie is niet toegestaan, mits toestemming. Dus ook niet op de sites zoals nujij.nl!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GekkeLeo

Ik ga voor een matige winter, wederom hoop ik op veel vorst en ijs en weinig sneeuw. Of in ieder geval niet op dezelfde dagen :)

Marcel

Ik ga ook voor een matige winter. Maar dit is puur gokwerk  ;D
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

SniperEye

Na de afgelopen jaren durf ik er geen peil op te trekken. Ik vind het ook goed dat Jan is begonnen met het uiteenzetten van de verwachtingen uit verschillende landen. Ik denk dat het bijna niet te doen is om een goede verwachting te maken.

Op basis van waarnemingen en metingen uit het verleden in relatie tot de winters van toen kan je overeenkomsten proberen te vinden en wellicht op basis daarvan e.e.a. verwachten, maar dan nog, het blijft een verwachting!

Jan van Ooijen

Als ik naar CFS van een week geleden kijk dan zeggen die dat de wintermaanden december tot en met februari te warm zal gaan verlopen en ook een lagedruk wintertje



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hoffies

Vorig jaar was er een horror winter voorspeld, nu niet, dus nu komt wel de kou.. ;).
Wat wel opvalt zijn de grote verschillen, ze putten toch allemaal uit dezelfde bronnen, neem ik aan?
Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

Citaat van: hoffies op zo 30 sep 2012 - 12:31
Vorig jaar was er een horror winter voorspeld, nu niet, dus nu komt wel de kou.. ;).
Wat wel opvalt zijn de grote verschillen, ze putten toch allemaal uit dezelfde bronnen, neem ik aan?

Nee niet dezelfde bronnen, de ene gebruikt een model en de andere weer een ander model
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Extreme kou hoop ik niet op. Bakken vol met sneeuw zijn daarentegen meer dan welkom. Nog steeds niet hersteld van het drama van afgelopen februari.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Goed dat de verschillende verwachtingen van diverse landen erbij worden betrokken zodat je een beetje vergelijkingsmateriaal hebt. Zo zie je ook hoe divers de verwachtingen eigenlijk zijn. Inhoudelijk is het best moeilijk interpreteren vanwege deze diverse verwachtingen, het kan wat dat betreft alle kanten op.

Er is weinig overeenstemming. Maakt het wel leuk om aan het einde van de winter de verwachtingen er eens bij te pakken om te kijken welke er het dichtste bij zat.

Hoe dan ook, in de verte lonkt de winter, geen idee wat het zal brengen, maar wat mij betreft graag een sneeuwrijke december, (leuk ivm de feestdagen) en een ijsrijk januari, lekker genieten van de kou. ;) En vanaf februari weer langzaam naar de dubbele cijfers!  8) We gaan het volgen hier, we gaan het zien!

Edit: gestemd op: 'Matige winter met af en toe sneeuw en vorst...'

Weerfreak 1337

Ik heb gestemd voor een strenge winter met af en toe sneeuw.
De verwachtingen zijn matig, dus de winter koud!  ::)

;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

klimascepie

Ik schreef eerder al over de kou. Over de hele wereld is er sprake van lagere dan normale temperaturen en erg koud weer met veel sneeuw.
In het noorden is het ook behoorlijk koud en op de meeste plaatsen was er zelfs nauwelijks sprake van zomer. Het gevolg daar van is dat het nu veel sneller af zal koelen dan je normaal zou verwachten. Tel daar bij het verder naar het zuiden weg zakkende straal stroom en je winter is geboren.

Het is overigens heel normaal dat weer voorspellers last hebben met de winter. De zogenaamde opwarming van de aarde en het terug kijken naar het verleden maken het extreem lastig om winters goed te voorspellen.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Weatherboy

Ik denk een Kwakkelwinter, met van alles en niks. Het vastgeroeste patroon van het afgelopen jaar zie ik voorlopig niet stoppen. De verwachtingen voor de komende periode lijkt dat ook nog steeds niet te veranderen. Dat warmer zeewater zou het misschien kunnen veranderen, maar voorlopig denk ik dat we gewoon een pruts winter krijgen met veelal winterse buien en -2 tot 7 graden.

Wat mijn voorkeur heeft een zeer sneeuwrijke winter. De kou boeit me niet zoveel en schaatsen ook niet. Bakken met sneeuw wil ik zien. :)

Overigens vind ik een Scandilaag veel leuker dan een Scandihoog. December 2009 en januari 2010 waren met een langdurige noord tot noordoost stroming de beste winter die ik me kon voorstellen. Heel veel sneeuw en wekenlang een wit tapijt. Perfect!

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op zo 30 sep 2012 - 21:17
Ik denk een Kwakkelwinter, met van alles en niks. Het vastgeroeste patroon van het afgelopen jaar zie ik voorlopig niet stoppen. De verwachtingen voor de komende periode lijkt dat ook nog steeds niet te veranderen. Dat warmer zeewater zou het misschien kunnen veranderen, maar voorlopig denk ik dat we gewoon een pruts winter krijgen met veelal winterse buien en -2 tot 7 graden.

Wat mijn voorkeur heeft een zeer sneeuwrijke winter. De kou boeit me niet zoveel en schaatsen ook niet. Bakken met sneeuw wil ik zien. :)

Overigens vind ik een Scandilaag veel leuker dan een Scandihoog. December 2009 en januari 2010 waren met een langdurige noord tot noordoost stroming de beste winter die ik me kon voorstellen. Heel veel sneeuw en wekenlang een wit tapijt. Perfect!

Nah, laag moet verder afzakken ;) Een lagedrukgebied bij scandinavië veroorzaakt westen tot noordwestenwinden.
Is het afgezakt tot onder ons, zitten we in de matige kou met flink wat sneeuw en een noordelijke tot oostelijke stroming. (december 2010)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherboy

Citaat van: Weerfreak op zo 30 sep 2012 - 21:22
Nah, laag moet verder afzakken ;) Een lagedrukgebied bij scandinavië veroorzaakt westen tot noordwestenwinden.
Is het afgezakt tot onder ons, zitten we in de matige kou met flink wat sneeuw en een noordelijke tot oostelijke stroming. (december 2010)

Nou niet als dat laag boven Zweden ligt. Dan heb ik het natuurlijk niet over een enorm laag dat onderhand tot aan IJsland reikt ofzo, maar gewoon een normale depressie boven Zweden of eventueel Denemarken

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op zo 30 sep 2012 - 22:14
Nou niet als dat laag boven Zweden ligt. Dan heb ik het natuurlijk niet over een enorm laag dat onderhand tot aan IJsland reikt ofzo, maar gewoon een normale depressie boven Zweden of eventueel Denemarken

Dat zou inderdaad wat winterse neerslag met zich mee kunnen brengen ja.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Hier nog een afbeelding aan de hand van de AO (zoals Johann al omschreef)



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 30 sep 2012 - 23:24
Hier nog een afbeelding aan de hand van de AO (zoals Johann al omschreef)

Nou laten we het hopen dit jaar. Afgelopen winter was namelijk ook niet echt spectaculair ofzo.

Johann

Citaat van: Weatherboy op zo 30 sep 2012 - 23:30
Nou laten we het hopen dit jaar. Afgelopen winter was namelijk ook niet echt spectaculair ofzo.

Wie weet deze winter wel ! Ik ga nog steeds uit van een met regelmaat geblokkeerd stromingspatroon (meridionaal) met steeds weer afsnoeringsprocessen. Veel (koud of warm) zal echter gaan afhangen welke positie de sturende druksystemen innemen (ruggen en troggen).  Wordt vervolgd zullen we maar zeggen !

Jan van Ooijen

Kan niet wachten op de 10 hPa, 100 hPa kaarten ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 30 sep 2012 - 23:57
Kan niet wachten op de 10 hPa, 100 hPa kaarten ;)

Nou voor uit dan maar Jan...
Voor ons weinig spectaculair, N-Amerika mogelijk eerste winterinval.

EC 100 hPA dag 10

Powered by EzPortal