Onweerskansen 23, 24, 25 en 26 september

Topic gezien door 42042 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 22 sep 2012 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Reutel

Heerlijk weer hier! Ik zat net te denken om de BBQ nog maar eens aan te steken vanavond.  8)

Bij nader inlezen hier kom ik tot de conclusie dat ik waarschijnlijk niet met een krantje hoef te wapperen dan, lama zitten dus...

arjanbruggink

Het is hier nog koud.... Vergeleken met de rest van NL. Ben benieuwd wat we hier vandaag gaan mee krijgen van het weer.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Arend

Citaat van: arjanbruggink op ma 24 sep 2012 - 13:16
Het is hier nog koud.... Vergeleken met de rest van NL. Ben benieuwd wat we hier vandaag gaan mee krijgen van het weer.

Warmte in opmars.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Tot op heden vind ik de occlusie nog niet bijzonder actief. Maar goed, wat niet is kan nog komen uiteraard. Mooi om te zien ook hoe die warme subtropische tong nu het land inrolt. Hier ook vrij klef met hoge Td's en flink doorstaande wind. Mooie situatie zo :).

Vergeten we ook komende nacht en morgen overdag niet mensen? Met het afkoelen van de bovenlucht naar -22 รก -24 graden op 500hPa neemt vannacht de kans op herfstig kust-onweer weer toe. Zeewater is tot op grote afstand van de kust nog meer dan 15 graden hetgeen genoeg is voor diepe convectie vanaf de grond.
Het noordwesten lijkt gunstig te zitten, vooral ook ook gezien het stromingspatroon en de trekrichting van de buien (ZZW-NNO langs de kust). Morgen overdag ook lokaal enkele onweersbuien door dagelijkse gang in de polaire luchtmassa. Grootste onweerskans dan voor het midden en noorden, maar ook elders is een onweer mogelijk.

Dat voor morgen, eerst maar eens even kijken hoe we er vanmiddag en het eerste deel van de avond vanaf gaan komen.

Diem

Citaat van: Marsel op ma 24 sep 2012 - 13:31
Tot op heden vind ik de occlusie nog niet bijzonder actief.
Dat viel mij ook al op inderdaad, er zit zelfs (nog) geen onweer in.
Verwacht je dat het nog gaat activeren?

SniperEye

Wind op weerstation Ell piektmomenteel bij ongeveer 45 km/u.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

SniperEye

Pieksnelheid ligt momenteel op 54 km/u (windstoten) weerstation Ell.

Reutel

Enorme wolkbreuk zojuist hier in Tilburg, met enkele flinke windvlagen. Jawel we zijn wakker!

Tyshane

Vannacht nog wel wakker geworden door wat onweer, maar het viel best mee allemaal. Vandaag vooralsnog rustig en lekker weer hier, fijn temperatuurtje. Wel veel bewolking en een melkachtig zonnetje. Maar goed, zo zal het vast niet blijven. ;)


Citaat van: Marsel op ma 24 sep 2012 - 13:31
Tot op heden vind ik de occlusie nog niet bijzonder actief. Maar goed, wat niet is kan nog komen uiteraard. Mooi om te zien ook hoe die warme subtropische tong nu het land inrolt. Hier ook vrij klef met hoge Td's en flink doorstaande wind. Mooie situatie zo :). Vergeten we ook komende nacht en morgen overdag niet mensen?

Inderdaad Marsel, ook vannacht en morgen weer kansen en een interessante setting. Best leuk zo deze drie dagen tussendoor met onweerskansen. Een soort toetje en afsluiter van het seizoen? ;)

P.s. Misschien handig om het topic te verlengen met 25 september?

Tyshane

Hier en daar alweer flink aan het stijgen:




........

Bron: Buienradar.nl
De actuele wolkenhoogte vind je hier...

........

Weatherboy

Vooralsnog fors tegenvallend. De temperatuur is heerlijk, maar de onweersbuien blijven weg. Een beetje los gepruts in het zuidwesten met slechts een licht buienlijntje. MC is toch erg fanatiek in hun berichtgeving, met een vette Squalline

Tyshane

We zijn nog maar net begonnen, dus even afwachten nog, wie weet wat er verder nog gaat ontstaan. Momenteel begint het steeds warmer te worden, beetje benauwd zelfs. Prima dus. :)

Marsel

Hier te rotterdam is t nu langzaam begonnen. De wind neemt sterk toe met soms felle uitschieters, er passeerde zojuist ook een bui. Draaiing van ZO naar ZZW. Zeeland heeft al veel wind. Opletten de komende uren zeker nabij buien.

Pascal Soomers

De buien zijn niet direct over Limburg gekomen, afgelopen nacht, maar wat heb ik alsnog kunnen genieten van een heerlijke lichtshow! Dit heeft heel wat goed gemaakt :).

En alsof dat niet genoeg is.....

When a supercell arrives, you must be prepared.

frankaloe

momenteel trekt de wind hier ook behoorlijk aan (vlagerig) van wk 5 naar wk 6,daarbij steeds meer dreigendere luchten tegen (soms) een straalblauwe achtergrond,voor zover dit nog duurt.(zie webcam)
en het is idd gevoelig warmer aan het worden.
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Weatherboy

Ik voorzie een sisser. Althans voor de zogenoemde Squalline. Misschien vannacht meer prijs, maar vanmiddag lijkt kwa neerslag en onweer een flop. De wind die doet wel stevig mee.

Zogenoemde Squalline zou nu ter hoogte van Rotterdam moeten liggen, maar er gebeurt weinig.

Marsel

Citaat van: Weatherboy op ma 24 sep 2012 - 14:47
Ik voorzie een sisser. Althans voor de zogenoemde Squalline. Misschien vannacht meer prijs, maar vanmiddag lijkt kwa neerslag en onweer een flop. De wind die doet wel stevig mee.

Zogenoemde Squalline zou nu ter hoogte van Rotterdam moeten liggen, maar er gebeurt weinig.

Klopt, ik zie ook eigenlijk geen rede om die onweders te blijven verwachten, althans niet in de vorm. Een paar buien en even (heel) veel wind. Daar is t mee bekeken denk ik. Gelukkig heb k voor mezelf een lijnvormig complex niet verwacht. Wel op de wind blijven letten. Die trekt hier nog steeds aan en gaat fors tekeer!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal