Onweerskansen 23, 24, 25 en 26 september

Topic gezien door 42033 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 22 sep 2012 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Wonder of niet. Paar flitsjes en wat lichte regen. Wat een drama.... Amstelveen wordt zichtbaar en het begint weer. Vanmiddag maar eens even bekijken.

Kay1989

Lekker slapen nu, nadat het Brabant was gepasseerd donderde het in elkaar helaas. Morgen nieuwe kansen ;)

Leon Eikenaar

Vannacht een onweersbui gehad.
Werd wakker door een harde donderklap.
Hopelijk krijgen we vanmiddag ook wat :)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Patronen in de div Uitvoer zijn slechts indicatief en verschillen vwb nadruk op de diverse systemen.Organisatie bij de back-bent occlusie is hoofdzakelijk lijnvormig, INDECS laat zien dat de kans op onweer op de occlusie echter groter is. FZL zit waarschijnlijk te hoog voor hagel. Totale hoeveelheden berekende neerslag rechtvaardigt geen waarschuwingen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Hier vanmorgen heel vroeg (3.30 uur) de 1e harde knal gehoord met bijbehorende felle flits. Daarna nog 2 harde knallen en felle flitsen. Even een kwartiertje niets en vervolgens nog 2 keer een flits en een wat minder harde knal. Maar wat een heerlijk diepe dreunen zaten er bij die eerste 2 knallen...  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Arend

Mooier kun je het bijna niet krijgen:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Vannacht wakker geworden van een forse ontlading op afstand, dreunde even goed door. Daarna vrij snel weer in slaap gesukkeld maar nog wel de tijdelijk zware neerslag meegekregen. Verder geen onweer gehoord of gezien jammer genoeg.
Nu afwachten wat de occlusie gaat doen, in principe is het systeem gunstig gepositioneerd tov de hoogtetrog en markeert het de overgang naar de koelere polaire luchtmassa.
Laten we vanmiddag ook even een oogje op het windveld nabij en vlak achter de occlusie houden! Zitten serieuze windsnelheden op namelijk, overigens ook in/nabij buien. In het westen van Frankrijk op dit moment al steady winden van 20-25kt  met boven land uitschieters tot rond 35kt en nabij de kust vrij gemakkelijk tot (ver) boven 40kt....
Vanmiddag (gezien de grote hoeveelheid wind op geringe hoogte, 45-50kt boven 2000ft) in het westen tijdelijk vrij gemakkelijk uitschieters tot boven 40kt, ook wat dieper landinwaarts en dan vooral net na passage van de occlusie.

Leuk dit soort episodes, ik was er ook wel weer even aan toe moet ik zeggen. De komende zes maanden zal afzien worden ;).

Ramon Oost

KNMI:

Het is het wisselend bewolkt met nog een enkele bui. Een gebied met onweersbuien bereikt rond 14 uur Zeeland en trekt snel van zuidwest naar noordoost over het land, om 19 uur heeft het noordoosten verlaten. Bij de buien zijn zware windstoten tot ongeveer 80 km/uur mogelijk. Daarna klaart het op. De maxima liggen tussen 17 graden in het waddengebied en 22 graden in het zuidoosten.

SniperEye


Marsel

Citaat van: SniperEye op ma 24 sep 2012 - 10:01
Even ter duiding:
**plaatje**

Scherp SniperEye :). Voor de meesten is het gebruik van kts niet gebruikelijk. In de operationele meteorologie wordt echter heel erg veel met kts gewerkt. Dank voor het plaatsen, wellicht dat men nu wat meer beeld heeft bij uitschieters >40kt ;).

Arend

Westelijke kustprovincies was al 90 km/uur, overige provincies nu toegevoegd 80 km/uur.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marlieke

Tja, zoontje en dochtertje dus goed vast houden voor en na zwemles (van 18.00 - 18.45 uur) bij het naar binnen lopen en het naar de auto lopen. Anders waaien ze zo in het buitenbad...  ;D  :o  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 24 sep 2012 - 10:06
Scherp SniperEye :). Voor de meesten is het gebruik van kts niet gebruikelijk. In de operationele meteorologie wordt echter heel erg veel met kts gewerkt. Dank voor het plaatsen, wellicht dat men nu wat meer beeld heeft bij uitschieters >40kt ;).

Ik hanteer dit overzicht altijd. Het doel van dit forum is om kennis die je hebt te delen, daar maak ik dan ook graag gebruik van ;)

Fren

Gevaarlijk weer verwacht

SOEST -  Een gebied met felle regen- en onweersbuien en forse windstoten trekt vanmiddag van zuidwest naar noordoost over ons land. Er kan daarbij hinder voor het verkeer ontstaan. Er worden winduitschieters verwacht tot 90 km/uur.

Het slechte weer bereikt omstreeks 13 uur Zeeland en trekt pal over Nederland. Pas vanavond klaart het op. Het is door restanten van de tropische orkaan Nadine bovendien broeierig warm met waarden van 18-23 graden.

Bron: Telegraaf

Volgens mij gaat het niet om Nadine? Die ligt immers nog ergens bij de Azoren?  Was het niet Leslie?
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Weatherboy

Citaat van: Fren op ma 24 sep 2012 - 11:40

Volgens mij gaat het niet om Nadine? Die ligt immers nog ergens bij de Azoren?  Was het niet Leslie?

Dankzij de restanten van Nadine, is de temperatuur vandaag hoger. Ze bedoelen niet dat Nadine hier in de buurt ligt. Vreemd genoeg zou ik wel eens willen weten wat de Telegraaf nu weer voor gevaar ziet? Beetje wind, so what? Erg overdreven naar mij idee met die
titelkop.

Arend

Citaat van: Fren op ma 24 sep 2012 - 11:40
Volgens mij gaat het niet om Nadine? Die ligt immers nog ergens bij de Azoren?  Was het niet Leslie?

Het gaat hier om een nieuwe depressie mede gevormd dankzij Nadine genaamd Karin:
http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2869.msg27872.html#msg27872

Over de ontstaansgeschiedenis heeft MeteoConsult een mooi stukje geschreven:
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/faa829a3610b9bfee44ad174f9fa29ea/article/nadine_houdt_ons_nog_lang_bezig.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Fren

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Marsel

Langzaam maar zeker kruipt het windveld dichterbij. Op dit moment worden er vlak achter de occlusie nadat de windsprong heeft plaatsgevonden tot diep landinwaarts uitschieters van 32-38kt gemeld, aan de kust heb ik eerder zelfs 45-50kt gezien (wel vrij geïsoleerd gelukkig).
Ik ben toch erg benieuwd hoe dat gaat lopen later vanmiddag, vooral ook gezien het feit dat het meeste loof nog in bloei staat en dus in principe grote windvanger is. Bij buien kan het ook verraderlijk hard waaien.

Weatherboy

Citaat van: Marsel op ma 24 sep 2012 - 12:53
Langzaam maar zeker kruipt het windveld dichterbij. Op dit moment worden er vlak achter de occlusie nadat de windsprong heeft plaatsgevonden tot diep landinwaarts uitschieters van 32-38kt gemeld, aan de kust heb ik eerder zelfs 45-50kt gezien (wel vrij geïsoleerd gelukkig).
Ik ben toch erg benieuwd hoe dat gaat lopen later vanmiddag, vooral ook gezien het feit dat het meeste loof nog in bloei staat en dus in principe grote windvanger is. Bij buien kan het ook verraderlijk hard waaien.

Ik reed afgelopen nacht langs Wassenaar en de A44 en daar lagen soms al gevaarlijk grote takken over de snelweg. En zeker de randweg van Wassenaar lag bezaaid met forse takken dwars over de weg. Belooft wat voor vanmiddag.

SteefDeChaser

Ben eens benieuwd wat het hier vanmiddag nog gaat geven in Limburg.
Het is erg aangenaam buiten maar er staat tegelijk ook een goede wind!

Lucht is overigens erg onstabiel!
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Powered by EzPortal