Onweerskansen 23, 24, 25 en 26 september

Topic gezien door 42139 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 22 sep 2012 - 22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Forse buienwolken te zien nu. Is kijken hoever het allemaal gaat activeren! Momenteel in Belgie een leuke onweersbui.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

EAJ

Plaatje van NOAA19 van 14.48LT

PatrickM

Pittig buitje met een paar rommels. ;D

Jan van Ooijen

En weer trekt het onweer ten oosten van Zaltbommel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JorisK


Dickje

In Den Bosch net ook wat onweersklappen. Sterker nog, nu weer eentje. Ergens richting Jan zo te horen.
En voor de verandering weer een flinke regenbui.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Ik ben nu onderweg maar ik zou toch bijna denken (ook gezien de setup voor vandaag) dat er zo her en der wat mooi opgebouwde supercell-verdachten tussen zitten. Mooie updraftzones gescheiden van de downdraft. Ook die felle persistente neerslagkernen aan de achterzijde. Mooi om vanuit de auto te zien in ieder geval. Is in principe mogelijk lijkt me. Ik zal zo proberen om een plaatje te schieten.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 25 sep 2012 - 16:28
Ik ben nu onderweg maar ik zou toch bijna denken (ook gezien de setup voor vandaag) dat er zo her en der wat mooi opgebouwde supercell-verdachten tussen zitten. Mooie updraftzones gescheiden van de downdraft. Ook die felle persistente neerslagkernen aan de achterzijde. Mooi om vanuit de auto te zien in ieder geval. Is in principe mogelijk lijkt me. Ik zal zo proberen om een plaatje te schieten.

Hier al een uurtje of twee af en aan onweer, ook flinke CB's iedere keer. Hieronder even KNMI Guidance

Vooral in de kustgebieden en boven de Noordzee opgelijnde buien. Elders flinke droge perioden en slechts een enkele bui, kleine kans op onweer. In de nacht in het zuidoosten buiige regen, mogelijk noordwest van de golftop, mede door convergentie van de genoemde trog ook boven land tijdelijk verhoogde buienactiviteit. Verder ook morgen langs de kust de meeste buien. Modellen geven dit tamelijk consistent aan. Ook daar de grootste onweerskans.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GHkstra


Weatherboy

Moet ik nog wat zeggen? Alles uitgestorven of geactiveerd ná Amsterdam :( Trouwens een erg zware bui in ZW-Friesland en die bij Wageningen.

pietjelol

@weathernoy klopt behoorlijk zware buien met onweer. En hagel tot 1.5 cm groot. Was van bui rond kwart voor 5

Kres

Voor de kust gaat het lekker tekeer ....

Zijn er mensen die het op afstand zien... ? Het kan niet anders zijn dan dat het een mooi schouwspel is..

Dennis

hi  groet uit zuid france had eergisternacht 40-60mm regen met 2 uur lang
flitsshow

Tyshane

Weinig spannende momenten vandaag, wel prima weertje. Hele dag droog geweest hier met zelfs af en toe een zonnetje. Ik had het iets anders verwacht, maar het kwam me eigenlijk wel goed uit ivm fietstocht. Morgen weer eventueel wat kansjes?!

arjanbruggink

Hier vandaag eveneens weinig te beleven. Al heb ik vandaag een redelijk zeldzaam iets waargenomen (en vastgelegd), een horseshoe vortex. Was ff raar om het te zien, moest eerst ff heel goed kijken of het wel zo was.  Maar uiteindelijk zaag ik het zaakje om ze'n as draaien. En vanavond tijdens hond uitlaten toch ietsjes kunnen meegenieten van weerlicht van de grote onweersbui die ver op de Noordzee zat.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Kres op di 25 sep 2012 - 19:23
Voor de kust gaat het lekker tekeer ....

Zijn er mensen die het op afstand zien... ? Het kan niet anders zijn dan dat het een mooi schouwspel is..

Ik kon het zelfs vanuit Heerhugowaard goed zien, zo tegen half elf vanavond was ik even buiten, mooi oplichtende wolken in het westen, zo'n beetje elke 5 seconden een ontlading.  8)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vooral boven de Noordzee opgelijnde buien. Elders droge perioden en slechts een enkele bui, kleine kans op onweer. Vanochtend in het oosten buiige regen, mogelijk noordwest van de golftop, mede door convergentie van de genoemde trog ook boven land tijdelijk verhoogde buienactiviteit. Overdag langs de kust de meeste buien. Modellen geven dit tamelijk consistent aan. Ook daar de grootste onweerskans, maar wel een stuk lager dan dinsdag (30-40%)! Donderdag overdag bij het overtrekken van de trog buiige regen, met in het zuidoosten oplopende INDECS (80-90%).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Lightning_Glenn

Citaat van: Kres op 25 september 2012, 19:23:20
Voor de kust gaat het lekker tekeer ....

Zijn er mensen die het op afstand zien... ? Het kan niet anders zijn dan dat het een mooi schouwspel is..

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 26 sep 2012 - 00:01
Ik kon het zelfs vanuit Heerhugowaard goed zien, zo tegen half elf vanavond was ik even buiten, mooi oplichtende wolken in het westen, zo'n beetje elke 5 seconden een ontlading.  8)

Ik heb vanaf het strand in Kijkduin een paar uur gekeken en kon haast niet geloven dat het ter hoogte van Texel was.
Ik heb zelfs een keer een bliksemschicht gezien (en op de foto gezet) en dat vanaf +- 120 km  ???

Powered by EzPortal