Weinig wespen, maar lokaal veel muggen

Topic gezien door 2321 bezoekers
Gestart door Shadow112, za 18 aug 2012 - 12:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112

Weinig wespen, maar lokaal veel muggen



Er zijn dit jaar opvallend weinig wespen. Lokaal is echter wel sprake van overlast door veel muggen. Dat heeft alles te maken met de bijzondere weersomstandigheden dit jaar in Nederland, aldus insectendeskundigen Arnold van Vliet en Sander Koenraadt van de Wageningen Universiteit (WUR) vrijdag. Wespen hebben veel te lijden gehad onder de warme start van de winter, gevolgd door een extreem koude februarimaand. Maart was weer heel warm, maar april, mei en juni waren koel en nat. Veel wespenkoninginnen zijn gestorven en de zogenoemde werksters konden te weinig voedsel vinden. Daardoor zijn er extreem weinig wespennesten, die ook nog eens kleiner zijn dan normaal.

Muggen komen razendsnel tot wasdom in stilstaand water bij hoge temperaturen. Het heeft de laatste weken op veel plekken hard geregend, waardoor regentonnen, gieters en vijvertjes in tuinen vol water staan. Nu het warm is en mogelijk tropisch wordt in het weekeinde, zullen er veel muggen zijn volgens Koenraadt.

Op een aantal plaatsen in het land zijn de afgelopen maand al veel muggen gemeld, terwijl het op andere plekken nog erg meevalt. Vorig jaar was er pas begin oktober een piek in de muggenoverlast doordat de nazomer heel warm was na koele, vrij natte zomermaanden.

Bron: ad.nl

Tyshane

Valt hier ook behoorlijk mee met de wespen, maar daar heb ik meestal toch niet veel last van. Als je rustig blijft komt het meestal wel goed. Ben juist nooit zo dol op muggen en die beginnen langzaam weer op te komen hier.  Dat zijn van die sneaky beestjes. Je merkt ze vaak pas als ze je bloed al gejat hebben en weg zijn, dan die rotjeuk en wie weet wat ze in je lichaam achterlaten, nee heb het er niet zo op. En dan heb ik het nog niet eens over dat irritante gezoem.

Heb vandaag zo'n uv-lok-lamp gekocht, hopen dat dat helpt, want ondanks dat ik alles goed dicht houd, komen die sh*tmuggen toch steeds weer binnen. En citronella, daar zijn ze dol op, dus wie dat nou ooit weer heeft bedacht. Tot zover mijn frustratie. :P

arjanbruggink

Blij van dat er dit jaar weinig wespen zijn. Maar heb nu wel elke dag me Epi-Pen® bij me voor als ik gestoken wordt. Maar soms lijkt het er niet op dat er weinig wespen zijn, maar dat zal wel komen doordat er ergens een nest zit. Constant dat gezoem bij je ... Heb je er 1 neergehaald, komen er 10 op z'n begravenis. En van muggen op dit moment nog niet echt last van.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weerfreak 1337

Hier zeer weinig wespen, alleen terrasjes vlakbij de duinen of nabij het strand zijn wel gevoelig voor een dagelijks wespenplaagje. Veel insectennesten zitten in de warme, droge duinen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Diem

Hopeloos die muggen, vannacht had ik er 10 >:(  Elke keer als  je denkt dat je de laatste gevangen hebt, is er weer een ander :-\

Shadow112

Hier 2 keer een wesp gezien en van muggen ook geen last nog. Hopen dat het zo blijft :D

Wertha

Hier zitten een paar vleermuisjes in de spouwmuren. Die vliegen 's avonds enkele uren cirkeltjes rondom het huis. Resultaat: geen last van muggen binnen. :D
Aantal onweersdagen 2024: 7 | 2023: 17 | 2022: 21

Fluffje

Liever muggen dan wespen. Voor mij zijn wespen "horrordiertjes". Allergie in familie dus laat maar mooi wegblijven.
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Tyshane

Hier dus erg meegevallen met de wespen, met de muggen ook vergeleken met andere jaren. Ja even ´afkloppen´, maar ben nog maar weinig gestoken door de bloedzuigende krengen. Misschien dat al mijn muggewerende maatregelen eindelijk eens hebben geholpen. :P

Powered by EzPortal