Onweerskansen 19 en 20 augustus

Topic gezien door 89793 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, do 16 aug 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 17 aug 2012 - 12:42
Toch geweldig hoe momenteel sommige met allerlei kaartjes de andere mensen gek lopen te maken, voorlopig zie ik het zondag niet gebeuren, vraag me af waarom ze de mensen zo gek lopen te maken! Als je 300 modellen bij elkaar pakt zal er echt wel één bij zijn die je laat zien wat je wilt zien, maar helaas... Zo werkt dat niet, misschien kennis te kort? Maar goed een plaatje voor het archief dan maar, zien we niet veel wolkentoppen van 16 kilometer (18Zu). Nogmaals, voorlopig is er nog niets aan de hand!


Jan. Neem jij ons in het oo(ij)tje? Volgens mij loopt jij ons net zo hard gek te maken met kaarten van wolkentoppen van 16 km en kaarten van hagelstenen 4-6 cm. Ja ja het zijn kaarten wat er zou kunnen gebeuren als...  ::)

Het gaat er om of er wel of niet een vonk in de kruitkamer kan komen zondag. En als die er komt, dan gaat het dak er af!

Leon Eikenaar

Achja,
Het is gewoon kwestie afwachten...
Ik ga er zelf ook niet volop in. Kansen zien er goed uit en we kunnen wel allerlei kaarten weergeven maar de vraag is of het gaat uitkomen.
Weinig kennis of niet ook de beste weermensen kunnen er naast zitten.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Weatherboy

Citaat van: AOT op vr 17 aug 2012 - 14:17
Achja,
Het is gewoon kwestie afwachten...
Ik ga er zelf ook niet volop in. Kansen zien er goed uit en we kunnen wel allerlei kaarten weergeven maar de vraag is of het gaat uitkomen.
Weinig kennis of niet ook de beste weermensen kunnen er naast zitten.

Kansen zien er goed uit? Nou ik vind het wel meevallen. Die CIN is te hoog, het risico van de zeewind is te hoog, de LV is veels te laag. En de rest is inderdaad fenomenaal, maar die kunnen pas benut worden als het begonnen is. Het begin mist gewoon! GFS tovert wel leuke neerslagkaartjes te voorschijn, maar staat vrijwel alleen.


NitroGenetics

Citaat van: Weatherboy op vr 17 aug 2012 - 14:41
Kansen zien er goed uit? Nou ik vind het wel meevallen. Die CIN is te hoog, het risico van de zeewind is te hoog, de LV is veels te laag. En de rest is inderdaad fenomenaal, maar die kunnen pas benut worden als het begonnen is. Het begin mist gewoon! GFS tovert wel leuke neerslagkaartjes te voorschijn, maar staat vrijwel alleen.

cin is goed zeewind zou alleen maar helpen in de namiddag, enige probleem is te weinig vocht rest ziet alles er goed uit..

Weatherboy

Citaat van: NitroGenetics op vr 17 aug 2012 - 14:46
cin is goed zeewind zou alleen maar helpen in de namiddag, enige probleem is te weinig vocht rest ziet alles er goed uit..

Nou ik vind een CIN van -100 tot -200 niet echt goed hoor. Kijk als het nou rond de -10/-50 lag oké, maar dit is veels te hoog/laag. En die zeewind zou kwa vocht inderdaad kunnen helpen, maar daar hebben wij hier niks aan. Dan krijg je een convergentielijn in midden NL naar het oosten trekkend, dus daar heb ik hier niks aan ;)

Ik vind het gewoon niet zo goed eruit zien. Ik hoop dat WRF en EC ook mee gaan. WRF had het wel bijzonder goed, ook weer afgelopen woensdag.

NitroGenetics

Citaat van: Weatherboy op vr 17 aug 2012 - 14:49
Nou ik vind een CIN van -100 tot -200 niet echt goed hoor. Kijk als het nou rond de -10/-50 lag oké, maar dit is veels te hoog/laag. En die zeewind zou kwa vocht inderdaad kunnen helpen, maar daar hebben wij hier niks aan. Dan krijg je een convergentielijn in midden NL naar het oosten trekkend, dus daar heb ik hier niks aan ;)

Ik vind het gewoon niet zo goed eruit zien. Ik hoop dat WRF en EC ook mee gaan. WRF had het wel bijzonder goed, ook weer afgelopen woensdag.

cin ligt rond de -25/-75 wat goed is  legt wat druk op de ketel genoeg om explosiefe buien te veroorzaken bovendien hebben we het hier over een landelijk verhaal niet over jou plaatsje waar je woont :) ikzelf woon ook in het noordoosten, maar we hebben het hier over onweerskansen landelijk gezien niet voor jou regio specifiek ;)

Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op vr 17 aug 2012 - 14:49
Nou ik vind een CIN van -100 tot -200 niet echt goed hoor. Kijk als het nou rond de -10/-50 lag oké, maar dit is veels te hoog/laag. En die zeewind zou kwa vocht inderdaad kunnen helpen, maar daar hebben wij hier niks aan. Dan krijg je een convergentielijn in midden NL naar het oosten trekkend, dus daar heb ik hier niks aan ;)

Ik vind het gewoon niet zo goed eruit zien. Ik hoop dat WRF en EC ook mee gaan. WRF had het wel bijzonder goed, ook weer afgelopen woensdag.

De CIN is volgens GFS06 zondag aan de kust rond de -10 tot -100 in het oosten. Het beeld dat jij schetst is wel heel negatief (zoals we gewend zijn). Gewoon afwachten.

Weatherboy

Citaat van: NitroGenetics op vr 17 aug 2012 - 15:39
cin ligt rond de -25/-75 wat goed is  legt wat druk op de ketel genoeg om explosiefe buien te veroorzaken bovendien hebben we het hier over een landelijk verhaal niet over jou plaatsje waar je woont :) ikzelf woon ook in het noordoosten, maar we hebben het hier over onweerskansen landelijk gezien niet voor jou regio specifiek ;)

Klopt! Die deksel laat het koken, om eventueel te overkoken. Maar in het verleden is véél vaker een flop voorgekomen dan dat het werkelijk tot een goed einde is gekomen. En ook dat zeewindje zou positief uit kunnen pakken als het bij een windJE blijft ;) Als de wind om gaat en hij begint eenmaal met stevig door te drammen dan is binnen half uurtje alle warmte zonder pardon weg.


Citaat van: Ramon Oost op vr 17 aug 2012 - 15:43
De CIN is volgens GFS06 zondag aan de kust rond de -10 tot -100 in het oosten. Het beeld dat jij schetst is wel heel negatief (zoals we gewend zijn). Gewoon afwachten.

Nou volgens mij precies andersom, en is west Belgie tegen de -200 ;)


Dennis

Zo eens zien wat er gebeurt dit weekend......

Pascal Soomers

Ik denk dat als ik zo eens de kaarten qua neerslag bekijk dat het westen van het land eerst aan de beurt is en de volgende dag het zuiden, midden en oosten. Als er wat ontstaat natuurlijk. Zit ik een beetje goed?
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Wel interessant dat de discussie ineens voornamelijk gaat over CIN; veel of weinig, en is dat dan goed of slecht. Het blijft een beetje 'schuiven in de marge', gezien het feit dat het totale plaatje er niet zo veel CIN in heeft. Uiteraard blijft het leuk om te volgen, en wie weet. ;)


Citaat van: Jan van Ooijen op vr 17 aug 2012 - 12:42
Maar goed een plaatje voor het archief dan maar, zien we niet veel wolkentoppen van 16 kilometer (18Zu). Nogmaals, voorlopig is er nog niets aan de hand!

Zeker een leuk plaatje voor het archief, zo zien we ze niet zo vaak nee!

Veel hoger kan ook haast niet want dan kom je in de stratosfeer. Behalve dan een overshooting top, die kan nog wel eens de tropopauze of zelfs de stratosfeer penetreren. Kan een indicatie zijn voor 'very severe weather' by the way.

Weatherboy

Nou, kijk is aan! Iets verbeterde run van GFS.


Tyshane

Citaat van: Pascal Soomers op vr 17 aug 2012 - 17:56
Ik denk dat als ik zo eens de kaarten qua neerslag bekijk dat het westen van het land eerst aan de beurt is en de volgende dag het zuiden, midden en oosten. Als er wat ontstaat natuurlijk. Zit ik een beetje goed?

Als je uitgaat van de gfs-run en die van vanochtend 06:00z, en verder ALS er wat ontstaat... dan 'ja'. ;)

Pascal Soomers

Citaat van: Weatherboy op vr 17 aug 2012 - 20:06
Nou, kijk is aan! Iets verbeterde run van GFS.

Je moet wel landelijk blijven ;). Voor jou is het inderdaad een verbeterde run. Maar het zuidoosten en oosten van het land zitten nog steeds met een CIN van -100 á -150. Ook het noordoosten overigens.
When a supercell arrives, you must be prepared.

TaL

Citaat van: Pascal Soomers op vr 17 aug 2012 - 20:11
Je moet wel landelijk blijven ;). Voor jou is het inderdaad een verbeterde run. Maar het zuidoosten en oosten van het land zitten nog steeds met een CIN van -100 á -150. Ook het noordoosten overigens.

Zondag acht ik de kans in het oosten (en deels centrum) toch al zeer klein, jullie zullen het meer maandag krijgen denk ik. Het westen is voor zondag(nacht) als er iets komt. Zo denk ik erover ;) Maar goed, situatie blijven opvolgen :)

TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Toch even met een klein oogje naar morgen kijken, convergentielijn ingetekend door Hirlam/ECMWF



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis


Jan van Ooijen

Een enorme SCP waarde voor Zeeland op zondagavond 21Z met SRH waardes oplopend tot 350. Zou echt zonde zijn dit, maar als het gaat dan kan je je lol op

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

PatrickM

Echt echt echt echt echt heeel zonde dat deze waardes zoals het er nu naar uitziet niet gebruikt gaan worden. :'(
Dit zou een geweldig spektakel kunnen opleveren.

Jelte

Citaat van: PatrickM op vr 17 aug 2012 - 22:37
Echt echt echt echt echt heeel zonde dat deze waardes zoals het er nu naar uitziet niet gebruikt gaan worden. :'(
Dit zou een geweldig spektakel kunnen opleveren.

Hmmm. Niet helemaal met je eens. Het zou met alle festivals en overvolle campings ook een gewelddadig spektakel kunnen worden. Wat mij betreft hoeft het niet.

Powered by EzPortal