Onweerskansen 19 en 20 augustus

Topic gezien door 89792 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, do 16 aug 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Onweerskansen 19 en 20 augustus

   



Het staat al opvallend lang in de kaarten. Tropische temperaturen met extreem hoge cape waardes. De recente ECMWF run komt opnieuw met waardes rond de 4000 J/kg. Ook GFS tovert al een lange tijd mooie cape kaarten. Het zou natuurlijk "jammer" zijn als deze energie niet benut zou kunnen worden. Volgens de laatste kaarten (zowel van GFS als ECMWF) lijkt er helaas ook niks mee te gebeuren. Dit heeft onder andere te maken met te weinig vocht die aanwezig is.  "De weerkaarten voor zondag laten wel heel veel onstabiliteit zien, maar met het binnendringen van koele lucht in de onderste luchtlagen van de atmosfeer en een tekort aan vocht, lijkt (grootschalig) onweer uit te blijven" aldus Meteoconsult.



Zondag ligt er een thermisch lagedrukgebied boven het westen van Belgie waardoor de onstabiliteit flink toe neemt. Deze trekt in de avond over het westen van Nederland. Achter het Thermisch laagje draait de wind naar het westen en dringt er koelere lucht het land binnen.

De CIN is in de ochtend aardig hoog, tot zo'n -300 terug lopend naar waardes tussen de -100 en -10. Dit zijn hele mooie waardes maar zoals gezegd is er te weinig vocht aanwezig om zware buien te laten ontwikkelen.  De theta-E 850hPa is ook aardig hoog net als de cape waardes. Deze komen uit op zo'n 78.

Dynamisch ziet het er ook zeer interessant uit. Volgens de laatste GFS run komt de 0-6km windschering uit op waardes tussen de 20 en 25m/s met daarbij 0-1km windschering rond de 10m/s. De STP komt daarbij uit op 4. Dit zijn waardes die ook al geruime tijd terug komen op de kaarten.

Dit is geschreven op basis van de ECMWF12 en GFS12. Het kan natuurlijk zo zijn dat de kaarten voor zondag nog wat veranderen waardoor het beeld er opeens veel beter uit zien. Mocht er net wat meer vocht aanwezig zijn, zijn zware onweersbuien niet uit te sluiten.

© Meteo-service

Ramon Oost

***Update kaarten 18-08-2012 00U***








Pascal Soomers

We gaan er weer tegenaan! Goeie update, Ramon  8)!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Dennis


Muisje1988

wooooowww  :o  dat ziet er eerder uit als een ''worst case scenario''??

Aniet van Voorst

Prachtige kaarten, maar of die waarden daadwerkelijk benut gaan worden is de vraag. Als dat wel gebeurt, gaat het los. Maar aangezien het maandag wederom warm wordt, heb ik er zo mijn twijfels bij. Maar goed, we gaan het zien.
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

arjanbruggink

Lijkt wel of het dezelfde situatie gaat worden als bijna precies een jaar geleden. In het weekend van 20/21 augustus toendertijd was er ook een explosieve situatie aanwezig, maar er ontstond toen bijna weinig tot niks door o.a. de CIN, te weinig vocht in de atmosfeer en een te vroege inval van een westenwind.
Nu maar hopen dat het zondag wél gaat lukken.

edit:
Ff wezen zoeken op weer.nl en daar een stukkie gevonden wat ze toen geschreven hadden waarom het noodweer uitbleef:
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/d1212a0847227e1732c6dd967b20cff0/article/waarom_het_noodweer_niet_kwam.html
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Eifel


Reutel

Citaat van: arjanbruggink op do 16 aug 2012 - 22:18
Lijkt wel of het dezelfde situatie gaat worden als bijna precies een jaar geleden. In het weekend van 20/21 augustus toendertijd was er ook een explosieve situatie aanwezig, maar er ontstond toen bijna weinig tot niks door o.a. de CIN, te weinig vocht in de atmosfeer en een te vroege inval van een westenwind.
Nu maar hopen dat het zondag wél gaat lukken.

edit:
Ff wezen zoeken op weer.nl en daar een stukkie gevonden wat ze toen geschreven hadden waarom het noodweer uitbleef:
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/d1212a0847227e1732c6dd967b20cff0/article/waarom_het_noodweer_niet_kwam.html


Daar had ik het gisteren ook over Arjan, alleen kon ik de datum niet terug vinden. Volgens mij had Estofex die dag een level 3 uitgegeven zelfs. Was flink balen toen! Maar aan de andere kant weet je het nooit, er kan net wel een trigger zijn waardoor de boel losgaat. Laten we hopen dat dit zondag gebeurd, want dit zijn wel de waarden waar we allemaal op zitten te wachten.

SniperEye

Yep, die datum staat mij nog bij. Het mooie aan de mislukte chase was dat ik wel plekken heb ontdekt die ik niet kende.

Er zit denk ik teveel onzekerheid in. Kan iemand nog wat zeggen over dat thermisch lage druk gebied? Hoe zeker is die positie?

Pascal Soomers

Citaat van: Reutel op do 16 aug 2012 - 22:39
Daar had ik het gisteren ook over Arjan, alleen kon ik de datum niet terug vinden. Volgens mij had Estofex die dag een level 3 uitgegeven zelfs. Was flink balen toen! Maar aan de andere kant weet je het nooit, er kan net wel een trigger zijn waardoor de boel losgaat. Laten we hopen dat dit zondag gebeurd, want dit zijn wel de waarden waar we allemaal op zitten te wachten.

Nee hoor. Geen level 3 :). Die is er niet geweest in augustus 2011. Sowieso in heel 2011 is er geen level 3 geweest.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Netjes geschreven weer beginpost van dit topic, goeie intro! Wederom iets spannends om te volgen.


Citaat van: SniperEye op do 16 aug 2012 - 22:42
Er zit denk ik teveel onzekerheid in. Kan iemand nog wat zeggen over dat thermisch lage druk gebied? Hoe zeker is die positie?

Niet zeker dus...

Peter Lutjes

Ik denk, hoop dat het juist nu wel gaat lukken, idd mooie CAPE,LIFTED en een dikke CIN (dekseltje) dit laatste is niet goed voor stevig onweer denken velen, maar in beginsel wel als het dekseltje er stevig opzit kan de warmte(opwaarts)  zich er mooi onder verzamelen, als dan ook nog de temp hoog genoeg wordt, om enige convectie op te wekken en de lucht vochtiger wordt dan gaat de BOM echt barsten , weeralarmwaardig naar mijn inzicht, kort samengevat : alle ingredienten zijn aanwezig voor LEKKER WEER , laten we hopen dat de kok komt om het klaar te maken......... ;D en als het niet lukt hebben we in ieder geval weer een mooi topic om na te zien.......

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

arjanbruggink

Citaat van: Peter Lutjes op do 16 aug 2012 - 22:57
Ik denk, hoop dat het juist nu wel gaat lukken, idd mooie CAPE,LIFTED en een dikke CIN (dekseltje) dit laatste is niet goed voor stevig onweer denken velen, maar in beginsel wel als het dekseltje er stevig opzit kan de warmte(opwaarts)  zich er mooi onder verzamelen, als dan ook nog de temp hoog genoeg wordt, om enige convectie op te wekken en de lucht vochtiger wordt dan gaat de BOM echt barsten , weeralarmwaardig naar mijn inzicht, kort samengevat : alle ingredienten zijn aanwezig voor LEKKER WEER , laten we hopen dat de kok komt om het klaar te maken......... ;D en als het niet lukt hebben we in ieder geval weer een mooi topic om na te zien.......
Nou waarschijnlijk juist niet..... Bijna alle ingrediënten zijn aanwezig, behalve vocht..... En laat dat nou een belangrijk iets zijn voor onze noodweersoep :P
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Citaat van: arjanbruggink op do 16 aug 2012 - 23:10
Nou waarschijnlijk juist niet..... Bijna alle ingrediënten zijn aanwezig, behalve vocht..... En laat dat nou een belangrijk iets zijn voor onze noodweersoep :P

Lol, nou inderdaad!We hebben volgens mij nog niet eerder zo gehoopt op regen! ;)

Peter Lutjes

Citaat van: arjanbruggink op do 16 aug 2012 - 23:10
Nou waarschijnlijk juist niet..... Bijna alle ingrediënten zijn aanwezig, behalve vocht..... En laat dat nou een belangrijk iets zijn voor onze noodweersoep :P
, vocht komt er wel via thermisch laag..

TaL

Ligt het nu aan mij of vertikt GFS om up te daten :p

GEM hoeft trouwens niets van zeewinden te weten ;) Kan dus nog alle kanten uit
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Pascal Soomers

Citaat van: TaL op vr 17 aug 2012 - 00:00
Ligt het nu aan mij of vertikt GFS om up te daten :p

GEM hoeft trouwens niets van zeewinden te weten ;) Kan dus nog alle kanten uit

GFS vertikt het inderdaad om te updaten... Snap het niet echt... :P!

EDIT: Hij komt NU binnen.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Koen-IJM

GFS staat vast in de 12z run.

Powered by EzPortal