Onweerskansen 13 t/m 15 augustus

Topic gezien door 100916 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 11 aug 2012 - 12:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Ik ga all in voor zondag :D
Spanish Plume = BOOM!  8)

Pascal Soomers

Laten we gewoon afwachten. We zien vanzelf wel wat het gaat worden! En desalniettemin... Een MCS is toch ook wel eens leuk? :). Lekker nachtelijk onweer  8)! Momenteel loopt GFS binnen.
When a supercell arrives, you must be prepared.

dennis089


André

Citaat van: Pascal Soomers op zo 12 aug 2012 - 17:58
Laten we gewoon afwachten. We zien vanzelf wel wat het gaat worden! En desalniettemin... Een MCS is toch ook wel eens leuk? :). Lekker nachtelijk onweer  8)! Momenteel loopt GFS binnen.
We zijn al regelmatig bedrogen geweest ,ik geef u gelijk ,afwachten .
Demeulemeester André


TaL

Citaat van: André op zo 12 aug 2012 - 18:03
We zijn al regelmatig bedrogen geweest ,ik geef u gelijk ,afwachten .

Niets bedrogen, er hoeft maar één iets te mislukken en er komt niets, en ook al lukt het, de ene plaats heeft het , de andere niet. Dat is het weer nu eenmaal, maar algemeen is dit een heel mooi seizoen voor velen :) Plaatselijk kan je mss idd bedrogen geweest zijn..

Ps: no offence ;)

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Dennis

KNMI: Maandag 13/08/2012

Een vore met daarin een duidelijk theta-w tong (14-15 graden) boven noordwest Frankrijk komt geleidelijk dichterbij en ligt morgen nagenoeg stationair boven het zuidwesten van het land.

Morgen zien we in het zuiden een signaal voor een enkele bui, ook de overige modellen laten een dergelijk signaal zien. Progtemps in het zuiden van het land zijn potentieel onstabiel, maar extra forcering ontbreekt (geen 500 hPA trog of jet). De kans op onweer is nog klein, INDECS komt morgenmiddag en -avond op 37% kans. Dit is iets hoger dan in de vorige run. Cape komt maandagmiddag/-avond in een klein gebied boven het zuiden van het land met waarden tot 1500. Er is dus een kleine kans op een bui en daarbij opnieuw een een niet al te grote kans op onweer. HiRLAM is erg vroeg (06UTC) met het berekenen van een bui in het zuidwesten en laat de buien vervolgens over het westen van het land naar het noorden trekken. Harmonie komt later met de buien(ongeveer 15 UTC) boven de Kempen en laat het bij de Nederlandse grens verpieteren, om vervolgens boven het zuidwesten van het land iets te berekenen. Voorlopig wordt voor het zuiden van het land een bui genoemd, maar houden we het onweer nog even achter de hand.

Dennis


Jan van Ooijen

Heerlijke kaarten tovert GFS weer, maar goed het is en blijft de 18Z. Morgenvroeg nog eens kijken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 13 aug 2012 - 00:06
Heerlijke kaarten tovert GFS weer, maar goed het is en blijft de 18Z. Morgenvroeg nog eens kijken

die 850 HPa tegenstelling is wel heel mooi te zien - geeft "energie" ;)

Weerfreak 1337

Het zuidwesten krijgt morgen te maken met een convergentielijntje. :) Kaart is in de bijlage te zien.

Ook nog even een stuk uit de guidance:

BEWOLKING:
Vannacht nog grotendeels helder, maar in het uiterste zuidwesten ook al wat middelbare bewolking op nadering van de vore samen met de theta-w tong. In de vore later vannacht en morgenochtend vroeg een kleine kans wat stratus, de progtemps geven een vochtige grenslaag, in de overige modeluitvoer en de waarnemingen is deze stratus echter nog niet te zien. Overdag zien we dat band met middelbare en hoge bewolking zich heel geleidelijk over het zuiden en westen van het land gaat uitbreiden. In het oosten en noorden van het land is het tot de avond zonnig en zal de wolkenband daar in de avond binnentrekken. De wolkenband zal dinsdagochtend naar het noorden wegtrekken waardoor de zon er weer goed bijkomt. De progtemps worden vanaf morgen duidelijk potentieel onstabiel waarmee de kans op een Cb toeneemt, het meest in het zuiden en westen van het land. De CAPE-waarden gaan naar waarden tussen de 500-1000 J/kg. De forcering zal moeten komen van wat convergentie nabij de vore en overdag van convectie vanaf de grond, dit laatste lijkt vooral voor dinsdag een rol te gaan spelen in met name de in het zuiden en westen van het land. De toppen van de Cb's kunnen zomaar richting FL350-400 gaan.

NEERSLAG:
Hirlam, EC en Harmonie komen in de loop vanochtend met een neerslagsignaal, het eerst in het zuiden en zuidwesten en dan geleidelijk uitbreidend naar het noorden. Dinsdag overdag lijkt vooral het zuiden en westen kans te maken op buien, nu voornamelijk in de middag en avond. De kans op onweer is in INDECS met name in de namiddag en avond toegenomen naar waarden rond de 60% voor het zuiden en westen van het land. De kans op onweer lijkt ook voor de dinsdag zeer aannemelijk. Hagel is bij de onweersbuien zeker niet uit te sluiten.

Bron: KNMI
Uitgifte: 23:21

Hirlam berekent zelfs dauwpunten tot 19 graden in het westen en midden van het land.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dennis


frankaloe

http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Dennis

Klein Laagje  ;D

KNMI: Dit neerslagsignaal breidt zich gedurende de dag geleidelijk uit naar het noorden en houdt komende nacht aan.

Arend

WRF 12km 00z heeft wel een redelijke run voor aanstaande woensdag:

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny112

Citaat van: Arend op ma 13 aug 2012 - 10:34
WRF 12km 00z heeft wel een redelijke run voor aanstaande woensdag:


Weer een hoop neerslag. Ook sprake van een supercell volgens deze verwachting, aangezien een deel van de buienlijn naar rechts wegtrekt?

Dennis

Citaat van: Danny112 op ma 13 aug 2012 - 11:16
Ook sprake van een supercell volgens deze verwachting, aangezien een deel van de buienlijn naar rechts wegtrekt?

supercel??? nee .... onweer-front komt (gewoon) over

Pascal Soomers

De nieuwe neerslag-kaarten voor aanstaande woensdagavond zijn best mooi te noemen.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Serge

als ik kijk naar aanstaande woensdag, dan word dat naar mijn mening allemaal niet zo spannend, kijk ik naar zondag a.s. (eind van de middag / begin van de avond), dan word het leuk en heftig......

even ter verduidelijking, ik kijk alleen naar het midden van het land
Waar is mijn cape

Nizinny

Citaat van: hj32 op zo 12 aug 2012 - 14:57
Ik ga all in voor zondag :D
Spanish Plume = BOOM!  8)

Ik call je direct!

Powered by EzPortal