Tropische storm 'Gordon' nadert Nederlands Caribisch gebied

Topic gezien door 4054 bezoekers
Gestart door Fren, vr 10 aug 2012 - 13:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fren

Tropische storm 'Gordon' nadert Nederlands Caribisch gebied

Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba moeten zich mogelijk opmaken voor de tropische storm 'Gordon'. Op de Atlantische Oceaan ten oosten van de eilanden bevindt zich een buiengebied dat aan het samen klonten is. Verwacht wordt dat dit later vandaag de status van een tropische storm krijgt. Op dit moment levert het lagedrukgebied op de oceaan windkracht 5 tot 7 op en dat is 'niets bijzonders', meldt Weerplaza. De verwachting is dat de depressie westwaarts trekt richting de eilanden van de Caribische Zee. De huidige verwachting is gunstig voor de Bovenwindse Eilanden. 'Gordon' trekt namelijk naar Barbados, St. Lucia en Martinique. Bij deze eilanden wordt een storm verwacht, windkracht 9. Die zou dan zondag moeten plaatsvinden. Het buiengebied draagt nu nog Tropical Depression Seven.

Verwachtingen
Verwachtingen maken voor tropische stormen is echter lastig. De verwachting kan de komende 48 uur dus nog behoorlijk wijzigen. Als er iets wijzigt, kan dat in de verwachte windsnelheid zijn, maar ook in de route. Vaak wordt de route dan eerder noordelijker. En iets noordelijker betekent algauw veel slechter weer op de aan Nederland verbonden eilanden.

Nog geen orkaan
Op dit moment gaan de modellen uit van een storm van 9 Bft. De wind moet toenemen naar 12 Bft voordat deze een tropische orkaan of hurricane genoemd mag worden. Mocht de verwachte windkracht uitkomen, dan zal de wind geen al te groot gevaar zijn. De zeer zware windstoten kunnen best wat schade aanrichten, maar geen problemen op uitgebreide schaal. Een tropische cycloon gaat echter ook samen met zeer zware regenval. De neerslag kan wel voor overlast zorgen.

Bron: AD
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jelte

Ehm, wacht even hoor... Laten we het wel even helder houden. Volgens mij zijn een cycloon, orkaan en typhoon exact hetzelfde alleen dan op verschillende plekken ter wereld.
Orkaan: atlantische oceaan
Typhoon: stille oceaan
Cycloon: Indische Oceaan tot aan Australië

Wikipedia is hier enigszins onduidelijk in, of het ligt aan mijn kennis? Is een tropische depressie ook al een cycloon en wordt het pas een cycloon/orkaan/typhoon wanneer orkaankracht is bereikt? Ik dacht zelf van niet, maar Wiki lijkt daar wel op te wijzen.
Volgens mij noem je een tropische depressie gewoon een tropische depressie, maar cycloon staat natuurlijk wel indrukwekkender in de krant.  ;D

Iemand?

Shadow112

Er wordt verwacht dat het uiteindelijk de cycloon status zal bereiken, daarom staat cycloon ook nog tussen haakjes.
Maar echt helder is het artikel niet vindt ik ook ;)

Jan van Ooijen

Mja cyclonen komen daar niet voor want die komen alleen maar bij Australië en Azië voor ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jelte op vr 10 aug 2012 - 14:28
Ehm, wacht even hoor... Laten we het wel even helder houden. Volgens mij zijn een cycloon, orkaan en typhoon exact hetzelfde alleen dan op verschillende plekken ter wereld.
Orkaan: atlantische oceaan
Typhoon: stille oceaan
Cycloon: Indische Oceaan tot aan Australië

Wikipedia is hier enigszins onduidelijk in, of het ligt aan mijn kennis? Is een tropische depressie ook al een cycloon en wordt het pas een cycloon/orkaan/typhoon wanneer orkaankracht is bereikt? Ik dacht zelf van niet, maar Wiki lijkt daar wel op te wijzen.
Volgens mij noem je een tropische depressie gewoon een tropische depressie, maar cycloon staat natuurlijk wel indrukwekkender in de krant.  ;D

Iemand?

Inderdaad wat onduidelijk beschreven. We hadden hier in de weerkamer laatste weken een vergelijkbare discussie (we maken ook verwachtingen voor die regionen).
Het is maar net hoe je het vertaalt. In principe in een tropische depressie letterlijk vertaald naar het engels een tropical cyclone. We hebben op onze breedtes immers depressies die we, wanneer we het naar het engels vertalen, extratropical cyclones heten...
Maar zoals jij en Jan al terecht opmerkte komen échte Cylonen (12BFT) niet in het gebied voor. De naam Cycloon is uiteindelijk hetzelfde als een Hurricane of Typhone, allen een volledig volgroeide tropische storing met rond het oog een gesloten circulatie met minstens 12BFT.
In dit geval is Gordon (tropical depression 7) een tropische storm/-depressie welke letterlijk vertaald op tropical cyclone uit komt. Geen orkaan dus.

Daisy

Tropische storm Gordon richting Azoren

In de tropische wateren van de Atlantische Oceaan is een buiengebied vandaag uitgegroeid tot een tropische storm, meldt Weerplaza.nl. De storm, met de naam Gordon, ligt nu nog midden op de oceaan, ver verwijderd van bewoond gebied.
Over het algemeen trekken tropische stormen westwaarts naar de Caribische Zee om daarna via de Verenigde Staten naar het noorden en later oosten af te buigen. Gordon doet het anders. Gordon begint vandaag al noordwaarts te bewegen en wordt morgen opgenomen in de luchtstroming richting Europa.

Orkaan
De verwachting is dat Gordon de komende dagen verder in kracht toeneemt. De storm wordt morgen een zware storm, 10 Bft, zaterdag een zeer zware storm, 11 Bft en zondag waarschijnlijk een orkaan, 12 Bft. Maandag begint Gordon weer iets in kracht af te nemen, maar blijft met 10 of 11 Bft een zeer zware storm is de verwachting. Gordon begint dan in de buurt van de Azoren te komen.

Azoren
Mocht de huidige verwachting niet meer wijzigen dan krijgen de Azoren met één van de zwaarste stormen te maken sinds 2006. Toevalligerwijs had de orkaan die toen de Azoren bereikte ook de naam Gordon. Gelijke namen worden eens in de 6 jaar gebuikt, tenzij de storm voor opvallende schade zorgt. Dan wordt een naam uit de lijst vervangen door een nieuwe naam. In 2006 was de zwaarste windstoot op de Azoren 132 km/u. Enkele bomen werden ontworteld en er was schade aan huizen. Ook elektriciteitspalen gingen kapot zodat een enkel eiland enige tijd zonder stroomt zat.
De Azoren worden vaker getroffen door tropische stormen of orkanen. Sinds 1857 zijn er 23 geweest, dus gemiddeld eens in de 6 of 7 jaar.Of Gordon na de Azoren richting bijvoorbeeld Portugal trekt, valt nu nog te zeggen. Ook de invloed van Gordon volgende week op het weer in Nederland is nog onzeker. In zijn algemeenheid valt wel te zeggen dat weermodellen moeite hebben met de ontwikkelingen en koers van dit soort systemen. Het maakt de weersverwachting voor de tweede helft van volgende week dus extra onzeker.

Bron: ad.nl
All glory to the hypnotoad!
www.twitter.com/mrs_sekhmet

Fren

Mooie flater van het AD om Gordon dus al zo vroeg te benoemen eerder deze week :D



The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jan van Ooijen

Allemaal wat opgeblazen zoals ik de recente weerkaarten bekijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!




Powered by EzPortal