Wolken filmpje Smilde, maar wat is het precies???

Topic gezien door 2797 bezoekers
Gestart door arjanbruggink, ma 06 aug 2012 - 09:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjanbruggink

Gisteravond trok er net aan Smilde een bui voorbij waarbij ik dit filmde. Het is iets wat ik nog nooit eerder had gezien, maar mijn vermoeden is dat het gaat om een flinke updraft. Je ziet ook de wolken met een enorme snelheid omhoog gaan terwijl het vooruit trekt.
Als iemand een andere plausibele oplossing heeft hoor ik het graag.



Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

T-inus

Lijkt geen rotatie in te zitten dus volgens mij is het idd een flinke updraft!
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Tyshane

Puur op beeld zou ik zeggen dat er een shelf cloud langs komt en dat je dus dwars / schuin op de arcus-kraag kijkt. Maar goed; op die plek zou je dan met downdraft te maken hebben ipv updraft. Mocht het zeker gaan om updraft en een wallcloud is uitgesloten, dan zou het wel eens enorme scud-ontwikkeling kunnen zijn, alleen die zijn normaliter wat minder georganiseerd van vorm. Heb je niet meer beelden, andere kijkrichting? Anyway, wel weer strakke beelden hoor! :)

arjanbruggink

Citaat van: Tyshane op ma 06 aug 2012 - 11:47
Puur op beeld zou ik zeggen dat er een shelf cloud langs komt en dat je dus dwars / schuin op de arcus-kraag kijkt. Maar goed; op die plek zou je dan met downdraft te maken hebben ipv updraft. Mocht het zeker gaan om updraft en een wallcloud is uitgesloten, dan zou het wel eens enorme scud-ontwikkeling kunnen zijn, alleen die zijn normaliter wat minder georganiseerd van vorm. Heb je niet meer beelden, andere kijkrichting? Anyway, wel weer strakke beelden hoor! :)
Dat was het 'm dus, het was alleen puur op die plek. Verder was er niks anders te zien. En meer beelden heb ik niet.
Beelden zijn gemaakt rond hetzelfde tijdstip als de foto's van Tallrunner.....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marco uit Hangar 5

lijkt mij het begin van een shelfcloud of rolwolk.. alleen dan van opzij gezien ipv van voren, zoals we meestal op foto's en filmpjes zien.. Hij trekt wel met een rotvaart voorbij zeg!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

hj32

Ja is een shelfcloud van de zijkant, wel mooi! :)

arjanbruggink

Nah, het is dan nog geen shelfcloud, maar de "standaard" arcus. Maar dit had ik dan nog nooit meegemaakt, een arcus van opzij filmen. Want verder naar rechts was er geen arcus te bekennen. I.i.g. allemaal bedankt voor de input!!
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tallrunner

Citaat van: arjanbruggink op ma 06 aug 2012 - 12:27
Dat was het 'm dus, het was alleen puur op die plek. Verder was er niks anders te zien. En meer beelden heb ik niet.
Beelden zijn gemaakt rond hetzelfde tijdstip als de foto's van Tallrunner.....

Hey ja, dat is dezelfde wolk die ik zag aankomen. Ik had hem vanaf Laaghalen op de foto gezet en later vanaf het circuit. Vanwaar ik stond was hij inmiddels ontwikkeld tot een rolwolk. Ik had ook een sterke updraft gezien maar kon die niet op de foto zetten omdat ik flink op het gas moest om hem voor te blijven. Mooi filmpje!

Tallrunner

Kan het zijn dat je dit deel hebt gefilmd? Toen hing de wolk tegen Bovensmilde aan.

arjanbruggink

Zou goed kunnen.... Aangezien deze foto is gemaakt op de Eekhoutswijk bijna t.h.v. de haakse bocht en dan ri het ZW.....
Ik zag het ten ZO van Smilde voorbij trekken, dus de plekken komen enigzins overeen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tallrunner

Ja klopt, ik stond op Laaghalerveen. Jij stond volgens mij ergens in de buurt van de ijsbaan, "Bovensmilde zuid" zeg maar.

arjanbruggink

Ohw, Laaghalerveen.... Das ff vanaf een andere hoek. Dacht dat je op de Eekhoutswijk stond.
Ik heb dit gewoon gefilmd vanaf me huis in Smilde (tegenover de Bieb).
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tallrunner

Ik stond op laaghalerveen ter hoogte van de eekhoutswijk.  :) Ongeweer 300 meter verderop!

Powered by EzPortal