Chase Onweer 02 Augustus regio Apeldoorn (+ Bolbliksem?)

Topic gezien door 5289 bezoekers
Gestart door Oxize, do 02 aug 2012 - 12:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oxize

De avond begon met onweer in het Westen. Ik was niet van plan om naar het Westen te rijden en toch Karims prognose in de gaten te houden. Deze prognose gaf aan, dat er in de loop van de avond onweer meer over het midden van NL kwam.

En hij heeft niet ongelijk gehad!

Rond ongeveer 22:00/22:45 zag ik wat losse cellen in midden België tevoorschijn komen. Deze cellen lagen precies op de convergentielijn en kunnen nogal hevig uitpakken. Het onweer surft als het ware op de lijn mee.



Nu is het afwachten of het bui niet uitdoofde en begon in de tussentijd mijn spul klaar te maken.

Statief: Check!
Camera: Check!
Accu: Check!
Telefoon: Check!
Drinken: Check!
Mezelf: Check!

Vlak voor middernacht bleek de bui goed te zijn ontstaan en ik begon richting het westen te rijden. Ik had mezelf voorgenomen om ergens rond Apeldoorn te stationeren om zo het onweer net aan de zijkant te ontvangen (geen last van regen).



Rond 0:45 had ik een locatie gevonden net buiten Apeldoorn. Een lang boerenweggetje (de somp?) tussen 2 grote weilanden. Helaas was de locatie wat aan de donkere kant. Had liever ergens hoger gezeten, en wat meer licht gehad, waardoor foto's beter tot zijn recht komen en minder ruis bevatten. Maargoed je kan niet alles hebben.



In de verte zag ik het onweer goed bezig gaan. Snel mijn spul klaar gezet en nog snel even buienradar gekeken. Het kwam recht op mij af.

Foto nummer 1! Beetje uit focus. Instellingen aanpast in Magic Lantern. De volgende foto's zouden nu beter moeten zijn.


Arcus/wallcloud onder die wolk?


2 tegelijk!


Toch maar iets proberen in te zoomen en kreeg toen het volgende op de foto!


En toen kwam het helaas met bakken tegelijk uit de de lucht. Wil geen risico lopen dat mijn dure fotoapparatuur nat wordt, en dus alles snel ingepakt en geprobeerd de bui weer aan de zijkant te benaderen via Twello. Helaas had de bui andere ideeën daarover en ik moest meer uitwijken richting Deventer en Bathmen.

Rond Bathmen was het weer droog geworden en snel ergens een locatie gezocht om en nabij de snelweg (A1). Statief en camera weer opgezet en net toen ik weer foto's wou gaan maken, komt het weer met bakken uit de lucht.

Nu wist ik dat de chase over was. De bui trok zo snel, dat je die met de auto niet meer kon bijhouden. Ben rond 3 uur nachts weer teruggereden naar huis en onderweg nog een foto gemaakt van "Na Regen komt Maanenschijn"



Thuis lekker bijgekomen en wat gedronken en daarna lekker in bed gestapt :)

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

arjanbruggink

Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tyshane

Goed verslag en mooie platen, was zeker een heerlijk nachtje wat onweer en aanverwante zaken betreft! Wij zijn vlak langs die spotplaatsen bij Apeldoorn gereden, maar iets eerder denk ik. En op tijd weer rond Epe om één en ander te verwelkomen. Was weer prachtig!

Michiel Wesselink


sandra-zwolle


Oxize

Tevens iets raars gezien op me foto's tijdens de inslag van de laatste foto met die 3 inslagen. Die foto is iets gecropt door mij, maar er bleek een lijn van licht door de foto te lopen ter hoogte van de bomen (net onder de boomtop).

Dit was op het moment van de inslag. De hele foto is in focus en niet bewogen.

Bolbliksem volgens de mensen in MS chat? (100% crop)


Origneel
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

alaind86

Heerlijk om zulk soort plaatjes te zien. Vooral met een verhaaltje eromheen kun je goed uit opmaken dat het een geslaagde chase was.

GekkeLeo

Netjes! Ik durf het niet te zeggen of het een bolbliksem is

Oxize

Citaat van: GekkeLeo op do 02 aug 2012 - 16:51
Netjes! Ik durf het niet te zeggen of het een bolbliksem is

Ik ook niet, vond het wel apart.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Wilfred Janssen

Allereerst hele mooie foto's!! Heel mooi werk :)

Nu even over die bolbliksem: Heb jij met of zonder filter gefotografeerd, of zaten er geen kleine druppeltje op de lens? Deze kunnen nog al eens van deze reflecties veroorzaken ;) Mocht het niet zo zijn dan heb ik werkelijk geen idee wat het is
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Oxize

Nee geen filters en ook geen druppels op de lens. Gebruik altijd een zonnekap tijdens zulke weersomstandigheden en als het licht gaat regenen stop ik zowieso wel, daar is mijn lens te duur voor.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Erwin Kats

wat een nette reeks foto's, de 2de vind ik zeer aangenaam om naar te kijken !!
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Jan van Ooijen

Citaat van: Oxize op vr 03 aug 2012 - 21:58
Nee geen filters en ook geen druppels op de lens. Gebruik altijd een zonnekap tijdens zulke weersomstandigheden en als het licht gaat regenen stop ik zowieso wel, daar is mijn lens te duur voor.

Beetje Canon is niet bang voor wat water ;) Maar goed, mooie foto's
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mariska

Erg nette foto´s!

Citaat van: Oxize op vr 03 aug 2012 - 21:58
Nee geen filters en ook geen druppels op de lens. Gebruik altijd een zonnekap tijdens zulke weersomstandigheden en als het licht gaat regenen stop ik zowieso wel, daar is mijn lens te duur voor.

Er zijn speciale ´regenjassen´ voor camera´s en lenzen in de handel. Daar maak ik zelf ook gretig gebruik van. De camera blijft dan heerlijk droog!
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Powered by EzPortal