Sterrenhemels in de Alpen

Topic gezien door 3796 bezoekers
Gestart door mherp, wo 25 jul 2012 - 15:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mherp

Omdat ik mij de komende weken vaker in de Alpen ga begeven door boeren te helpen met het binnenhalen van het hooi, kan ik mij na het (zweet-) werk bezighouden met het fotograferen van sterrenhemels  :) . Hier alvast een snel voorproefje hoe het er gisteravond rond 23.00 op 1100mtr uitzag. Deze tijdopname duurde 118s, ik ben nog wat aan het experimenteren, maar geeft toch aardig de realiteit weer!

Ik zal dit topic steeds weer updaten zodra ik nieuwe platen heb. grt marc



Jan van Ooijen

Mooi, zou de 28ste in de gaten houden, vallende sterren. Geloof van 13 in een uurtje
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mherp

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 25 jul 2012 - 15:21
Mooi, zou de 28ste in de gaten houden, vallende sterren. Geloof van 13 in een uurtje

Kijk, dat staat dus genoteerd! Tx @ Jan. grt m

Mariska

Citaat van: mherp op wo 25 jul 2012 - 15:15
Hier alvast een snel voorproefje hoe het er gisteravond rond 23.00 op 1100mtr uitzag. Deze tijdopname duurde 118s, ik ben nog wat aan het experimenteren, maar geeft toch aardig de realiteit weer!

Wat waren je andere instellingen op de camera?

Je zou kunnen overwegen om heel laag te gaan zitten met je ISO, zo rond de 200, en een sluitertijd van 15 minuten te nemen. Dan heb je een enkele foto waarbij de sterren een veel langer spoor laten zien.
Waar je wel rekening mee moet houden is de stand van de maan. Het wordt nu zo langzamerhand weer volle maan. Wanneer je daar geen last van wilt hebben zal je laat in de avond moeten gaan of vroeg in de morgen.
Overigens kan je ook erg leuke dingen doen met maanlicht. Bergen die mooi licht zijn en spookyfoto's maken  :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Erwin Kats

Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

mherp

Citaat van: Mariska op wo 25 jul 2012 - 15:40
Wat waren je andere instellingen op de camera?

Je zou kunnen overwegen om heel laag te gaan zitten met je ISO, zo rond de 200, en een sluitertijd van 15 minuten te nemen. Dan heb je een enkele foto waarbij de sterren een veel langer spoor laten zien.
Waar je wel rekening mee moet houden is de stand van de maan. Het wordt nu zo langzamerhand weer volle maan. Wanneer je daar geen last van wilt hebben zal je laat in de avond moeten gaan of vroeg in de morgen.
Overigens kan je ook erg leuke dingen doen met maanlicht. Bergen die mooi licht zijn en spookyfoto's maken  :)

Hoi Mariska! Danke voor je tips, dat is ook de bedoeling, echter gisteren had ik enkel ff tijd voor een "snel" shot vandaar de relatief korte tijdopname met in dit geval een hoge iso (1600) en (eigenlijk te grote) lensopening van 2.8.

Grt, marc

Lightning_Glenn

Mooie shot zo tussen de bergen met die sterren in delucht.
Citaat van: Mariska op wo 25 jul 2012 - 15:40
knip*
Je zou kunnen overwegen om heel laag te gaan zitten met je ISO, zo rond de 200, en een sluitertijd van 15 minuten te nemen.
Dat lukt je nooit zo lang stil blijven staan in beeld zonder te bewegen  ;D
(sorry moest hier gelijk aan denken toen ik het las)

Bij iso 200 krijg je wel veel minder sterren op de plaat, dat is mijn ervaring temminste.
Een iso van 800 en diafragma f4 zou denk ik goed werken hier, aangezien er daar weinig omgevingslicht is.

Erwin Kats

Daarom allemaal korte belichtingen, en over elkaar heen gooien ;)
Om geen beweging van een persoon te hebben, even een strobist setje meenemen ( flash trigger op de camera )
en flitsertje op de grond leggen met ontvanger, en een klein subtiel flitsje bevriest het beeld van de persoon.
simpel, maar elegant  8)
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Mariska

Citaat van: Lightning_Glenn op do 26 jul 2012 - 00:11
Mooie shot zo tussen de bergen met die sterren in delucht.Dat lukt je nooit zo lang stil blijven staan in beeld zonder te bewegen  ;D
(sorry moest hier gelijk aan denken toen ik het las)

Bij iso 200 krijg je wel veel minder sterren op de plaat, dat is mijn ervaring temminste.
Een iso van 800 en diafragma f4 zou denk ik goed werken hier, aangezien er daar weinig omgevingslicht is.

Ik fotografeer hier nog wel eens op 640 ISO midden in de stad. Dan heb ik nog genoeg sterren in beeld. Teveel sterren kan een foto juist heel erg druk maken.

Vooral de omstandigheden in Oostenrijk lenen zich voor een hele lange sluitertijd.

De foto in onderstaande link is gemaakt door mijn vriend. Zoals je ziet staan er toch behoorlijk wat sterren op. Dit ondanks wat bewolking en volle maan!

Exif: 200 ISO, 16 minuten belichtingstijd, F8 en bij volle maan.
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictures/7157814569/#in/set-72157629972083698/lightbox/
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Mariska

Citaat van: mherp op wo 25 jul 2012 - 18:07
Hoi Mariska! Danke voor je tips, dat is ook de bedoeling, echter gisteren had ik enkel ff tijd voor een "snel" shot vandaar de relatief korte tijdopname met in dit geval een hoge iso (1600) en (eigenlijk te grote) lensopening van 2.8.

Grt, marc

Marc,

Dan ben je wel op het juiste spoor. Vaak kan je in de nacht niet goed zien of de compo goed is etc. Wat je dan kan doen is een hoge ISO en korte sluitertijd testshot te maken. Vanuit dat shot verlaag je je ISO en maak je de sluitertijd langer.

Dat is een beetje de manier waarop ik mijn foto's maak. Eerst even een snel shot en dan pas echt aan het werk. Scheelt je uiteindelijk een hoop tijd en soms frustratie.

Een tijd geleden hebben wij hier een eBook aangeschaft: Seeing the Unseen. Daar staan heel veel tips en adviezen in over nachtfotografie. Het eBook is in het Engels en kost $15. Maar dat was het ons wel waard.

Hier kan je het eBook vinden mocht je het interessant vinden: http://harvestinglight.net/
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

ome-Ed


Marcel

Dat word nog wat zo  8)
Ik kijk uit naar je resultaten Marc!
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Powered by EzPortal