Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 141556 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nickname

Een paar foto's gemaakt vanavond even na 18u in de polder bij Nijkerk. Een mooi uitzicht op de bui die Flevoland nadert.


hj32

Citaat van: Kay1989 op zo 05 aug 2012 - 21:30
De bui van vanavond tussen Flevoland en Friesland in :) Zal morgen op het werk ff goed bewerken in plaats van vluchtig ;)



Jij bent goed bezig Kay, valt me op  :)
Lekker zo doorgaan ;)

Weatherboy

Citaat van: hj32 op zo 05 aug 2012 - 22:05
Jij bent goed bezig Kay, valt me op  :)
Lekker zo doorgaan ;)

Zet je woonplaats er even bij, is wel zo leuk voor iedereen! En dat is overigens een oproep voor iedereen die dat nog niet gedaan heeft. Dat is wat makkelijker, dan weten we tenminste waar je je bevind. :)

Weatherboy

Begint de dag gewoon weer opnieuw? Hetzelfde laken en pak in Zeeland.

Dijker

ja hoor bui activeerd boven zeeland en ligt op rampkoers met mijn huis eindelijk hopelijk blijft hij doorzetten richting de kust

Kay1989

Citaat van: hj32 op zo 05 aug 2012 - 22:05
Jij bent goed bezig Kay, valt me op  :)
Lekker zo doorgaan ;)
Thanks ;) Vanaf vrijdag eindelijk zelf rijden dus dan wordt het nog beter !

inca

Wat een super combinatie van info, foto's, sensatie en details! Wat mij betreft een supercel aan lees plezier! Iedereen die actief bezig is geweest met het volgen van de stormen, onsite foto's maken, posten van observeringen en natuurlijk de crew zelf - bedankt! :D Er zullen in augustus vast nog vele dagen volgen met het huidige weerpatroon!  8)
If you put your mind to it, you can accomplish anything! Canon 50D, EF-S 17-55 IS USM 2.8

bliksems

Citaat van: hj32 op zo 05 aug 2012 - 21:57
Je kan ook cliniclown worde, je hebt best humor ;)

ik heb nog een extra clownpak voor hem over eventueel.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Erwin Kats

Citaat van: bliksems op zo 05 aug 2012 - 22:35
ik heb nog een extra clownpak voor hem over eventueel.

als clown zijnde kan je altijd nog bij het KNMI werken als je zonder werk zit !
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

fanthagiro

Die bui bij nijkerk die hebben we hier in spakenburg over ons heen gehad, we waren daar op visite en stonden verwonderd naar boven te kijken continue cc en aanhoudende donder die aan een stuk doorging, daarna een grauwe kolkende lucht waar een hoop rotatie in zat, en net optijd binnen...
Vreselijke regen waarbij je geen hand voor ogen zag, en aansluitend hagel grootte van een beste knikker, de straat was wit.

Na de bui naar buiten gegaan, er waren behoorlijk wat bomen die heel wat blad zijn verloren hier...
Was een spannende belevenis!

jones

Opvallend dat enkele gebieden in NL de afgelopen dagen wel erg vaak prijs hadden, denk aan delen van Friesland

hj32


Kay1989

Hier het filmpje van vanavond :)


Dennis

6 augustus 2012

Een omvangrijk lagedrukgebied, met de hoofdkern om 00 UTC boven Engeland, beweegt langzaam noordoostwaarts en ligt in de middag boven de Vissersbank. De stroming is aanvankelijk zuidzuidwestelijk. We bevinden ons in getransformeerde maritiem polaire lucht waarin de dagelijkse gang zich duidelijk laat gelden. Een golf in het polaire front, 00 UTC boven het NW van Duitsland trekt uitdiepend noordnoordoostwaarts. Op 500 hPa hoogte zien we een vrij scherpe N-Z georiënteerde hoogtetrog eveneens boven Het Kanaal. Deze hoogtetrog beweegt oost- en noordoostwaarts en trekt in de ochtend van zuidwest naar noordoost over ons land, daarna wordt de stroming west tot zuidwest. Maandagavond trekt een volgende, minder scherpe, hoogtetrog van west naar oost over het land. Woensdag 00 UTC ligt de as van de grootschalige hoogtetrog boven ons land, vanuit het westen nadert vervolgens een stabiele frontale golf.

Verder convectieve bewolking. Bij de passage van de hoogtetrog Cb's, eerst voornamelijk boven zee, door dagelijkse gang ook boven land Cb's, T500 hPa ligt rond -20 C. De onstabiliteitsdiepte neemt van het zuiden uit geleidelijk af, dinsdagmiddag vormt zich rond 5000 voet tijdelijk een inversie. In het N dinsdag nog steeds buien tot FL300. Verder landinwaarts lost de convectieve bewolking in de nacht grotendeels op. Dinsdagavond neemt de onstabiliteitsdiepte weer toe op nadering van de hoogtetrog. Tevens van het westen uit hogere bewolking op nadering van de golf.

Hoge kans in op onweer (KOUW) overdag vooral in het W en N, INDECS laat voor 1512 een wat lagere kans zien, 50-60%. In de nacht beperkt de buiigheid zich voornamelijk tot de kust. Ook dinsdag overdag trekt weer een zone met versterkte buiigheid over het land oostwaarts. Inzaaiing in combinatie met de nadering van hoogtetrog zorgt dinsdagavond voor een opleven van de buiigheid.

Dennis

Benelux, far NW-Germany and Denmark ...

Cool mid-levels and a weakening background flow may assist in a somewhat enhanced funnel/short-lived tornado risk mainly along the coast, where LLCAPE is enhanced. However, no level 1 risk will be issued right now, as shear may be too strong for an enhanced non-supercell tornado risk. However, 15 m/s DLS may be adequate for an isolated better organized thunderstorm with marginal hail and strong wind gusts. The activity decays after sunset.

Rufes

Zojuist een flinke onweersbui hier gehad in Alkmaar. Werd al gebeld om 06:00 door een vriend van me dat de pleuris was losgebroken boven Uitgeest. Ik stapte de deur uit op mijn werk en zie hem gelijk verderop inslaan. Zat midden in een bui, overal om me heen flitsen en knallen. Niet normaal. Paar inslagen gezien op windmolens die op het industrieterrein staan bij mijn werk.

Heb geen foto`s gemaakt van het onweer, maar wel van de bui (achterkant van de bui)

Jammer dat het zo vroeg was de bui, anders had ik wellicht wat mooiere foto`s op hoogte kunnen maken & van het onweer.

erik

Nou ja,die bui hebben we (uiteraard) ook in Heerhugowaard gehad en we worden verwend vanochtend want het gaat nu alweer los  ;D
Zojuist een enorme klapper en nu ook hagel,helaas iets teveel regen om foto`s te kunnen maken,dat was met die eerste bui beter maar aangezien de foto`s hierboven al prachtig zijn kan ik daar niets aan toevoegen.

Marco uit Hangar 5

Vanaf een uur of 6  vanmorgen tot nu toe, bijna continue onweer boven Heerhugowaard, soms dacht ik,  het is over, maar dan begon het met een enorme klap weer opnieuw. Zitten af en toe behoorlijk harde klappen tussen. Maar naast veel regen, verder verder geen harde wind of hagel.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

MamaAs

Ik ben benieuwd of de bui het IJsselmeer over gaat steken.
En dan vooral of het onweer het redt.
Maar goed, hier vannacht ook onweer gehoord, en vanochtend ook weer.

Powered by EzPortal