Het 'zware weer' van 18-06-2012 in Homoet (Overbetuwe, Gelderland)

Topic gezien door 3809 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, ma 18 jun 2012 - 20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

Vandaag beloofde het een spannende dag te gaan worden. Qua instabiliteit was het slecht te noemen, maar de dynamiek in de atmosfeer was weer eens een keer erg goed! Vanochtend ben ik extra vroeg opgestaan (om 5 uur) om er zeker van de zijn niks te missen. Na even rustig naar de europese buienradar gekeken te hebben onder het genot van een flinke mok koffie twijfelde ik of het mijn woonplaats zou gaan raken, maar heb uiteindelijk toch besloten om thuis te blijven.

Omstreeks kwart over 5 zag ik vanuit het keukenraam een mooie gordel met kasteelwolken. Naast deze wolken was er ook een flinke hoeveelheid altocumulus te zien: Het barstte van de voortekenen, dus het moest wel goed gaan:





Hierna ben ik weer naar binnen gegaan om te ontbijten en de radarbeelden verder in de gaten te houden. Ik zag al direct, en dit was ook van te voren bekend, dat de buien met een noodgang mijn kant op kwamen. Ik moest dus zowiezo al niet teveel gaan verplaatsten om zeker te zijn van een plek met uitzicht, want als eenmaal de bui in zicht is, heb je maar enkele minuten om je beeldmateriaal bij elkaar te krijgen..

In de tussentijd heb ik veelal contact gehad met andere weerliefhebbers en de verschillende social media in de gaten gehouden. Omstreeks 7 uur werd er een schitterende shelfcloud gerapporteerd vanuit het zuiden van het land. Ook zag ik meteen dat de buienlijn zich mooi aan het organiseren was, wat mij weer volle hoop gaf voor een mooie thuiswedstrijd.

Rond de klok van 7 uur ben ik naar buiten gegaan, en na een kwartier wachten kwam het buiencomplex eraan. De contouren van een mooie shelf waren goed zichtbaar en de zware, maar toch harde dreunen, waren prima te horen. Buiten dat was het verder muisstil, een echt kippenvelmomentje. Hier een fotoreeks van de aankomst van de shelfcloud:







Nu werd het snel aardedonker, het was nu erg lastig om goede foto's te maken door de regenval voor de shelfcloud uit. Ondanks de mindere omstandigheden heb ik er toch nog het volgende van weten te maken:







Veel tijd om foto's te maken van deze prachtige structuren had ik niet. Vanaf de tijd dat ik de eerste contouren van de shelfcloud zag, duurde het maar 4,5 minuten voordat ook bij mij de hemelpoorten los gingen! Ondanks ik erg weinig tijd had, en de lichtval van de zon niet gunstig was, ben ik toch erg tevreden over het behaalde resultaat.

Nu maar weer op naar de volgende mooie situatie!

Wilfred Janssen
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

mariorentmeester

Nabij Mddelburg
@MRFotografie

Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Pascal Soomers

When a supercell arrives, you must be prepared.

Sven

Heerlijke foto's! Hmm vraagje normaal gesproken geen ruis gewend van jou, hoge iso gebruikt omdat het te donker was?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

sandra-zwolle


zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

dondertje127


Jeroen

Citaat van: dondertje127 op ma 18 jun 2012 - 23:52
Hoop nog eens met jou op pad te gaan in de toekomst.

Op pad met hem? Dat hoeft niet eens. Je gaat gewoon bij hem in de tuin staan, komt toch bij Wilfred altijd van alles voorbij :P

Mooie foto's en verslag Wilfred :)
"What goes up, can fly"

MSB

Wauw mooie foto's, waarom gebeurdt zoiets nou nooit eens bij mij :-[  :'(
Lang leven de winter

Wilfred Janssen

Citaat van: Sven op ma 18 jun 2012 - 22:43
Heerlijke foto's! Hmm vraagje normaal gesproken geen ruis gewend van jou, hoge iso gebruikt omdat het te donker was?

Ja, t was echt aardedonker vlak voor de bui... De zon kon de voorkant niet meer verlichten, daarom heb ik bijna alles opg iso 400 of 800 geschoten. En alles trok te snel om rustig op statief met 1,5sec sluitertijd te fotograferen:(

Allemaal bedankt voor de reacties trouwens! :)
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Fanatic

In Homoet gaat toch altijd alles langs jou heen Wilfred? haha

leuk verslagje en heerlijke plaatjes! :D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Zeker mooi verslag. Voor mijn gevoel was de tijd tussen de shelf en de extreme regen minder dan 4,5 minuut. Kan natuurlijk dat dit lokaal verschilde.

StevenOverijssel

Always in the mood for some thunder and lightning

Powered by EzPortal