Onweerskansen 21 en 22 juni

Topic gezien door 133956 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 18 jun 2012 - 18:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Stukje Meteoconsult

Grote klap vanaf begin van de avond
Het idee is nu dat in de tweede helft van de middag in de zuidelijke helft van het land al een eerste bui kan vallen. Het gaat hierbij nog niet om de hoofdlijn die later komt. Wel is er bij die eerste, lokale bui al onweer mogelijk. De noordelijke helft van het land houdt het dan nog droog. De lijn met zware onweersbuien wordt rond een uur of zes, zeven in het zuidwesten het land verwacht en trekt vervolgens in enkele uren tijd over het land naar het noordoosten. Net als maandag gaat het dus waarschijnlijk om een snel bewegende, aaneengesloten lijn met hevige onweersbuien, waarvan de toppen (als alles op de juiste manier in elkaar grijpt) tot een hoogte van ongeveer 13, misschien wel 14 kilometer hoogte kunnen reiken. Voor de buien uit over een breed front (zware) windstoten met snelheden tot ongeveer 90 km/u, lokaal nog iets sterker. Verder tijdens de buien regionaal veel neerslag in korte tijd, mogelijk hagel met een maximale grootte tot ongeveer 2 centimeter en potentieel ook grote bliksemactiviteit. Omdat de lijn snel trekt, is de duur van het slechte weer niet heel lang. Wel kan het dus even heel flink tekeer gaan.

Na passage van de buienlijn draait de wind naar het zuidwesten, om opnieuw flink toe te nemen. Aan de kust kan de komende nacht een windkracht 7 komen te staan met windvlagen tot 80 km/u. In het binnenland wordt de wind eveneens sterk vlagerig. Daar komen we gemiddeld op een windkracht 4 of 5 uit. En ook al is de grote klap aan buien dan voorbij, helemaal droog is het waarschijnlijk nog niet. Nog steeds is een enkele bui heel wel mogelijk.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Wolkentoppen tot 13 kilometer haalbaar!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Paspimefonic

@Jan , ik zag zojuist op buienrader al zo'n buienlijn naar Nederland komen. Ik weet dat iemand mij al voor was met die melding, maar wat gaat deze doen? en is deze de voorspelde squall line? (wil graag leren  :P)

Jan van Ooijen

Citaat van: Paspimefonic op do 21 jun 2012 - 07:57
@Jan , ik zag zojuist op buienrader al zo'n buienlijn naar Nederland komen. Ik weet dat iemand mij al voor was met die melding, maar wat gaat deze doen? en is deze de voorspelde squall line? (wil graag leren  :P)

Nee als het goed is lost die op, wij krijgen dit:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Koen-IJM

Citaat van: Jan van Ooijen op do 21 jun 2012 - 07:58
Nee als het goed is lost die op, wij krijgen dit:


Dat ziet er toch wel heel mooi uit...

Paspimefonic

Citaat van: Jan van Ooijen op do 21 jun 2012 - 07:58
Nee als het goed is lost die op, wij krijgen dit:


Dan kan ik dadelijk met een gerust hart gaan werken  ;)
het KNMI blijft trouwens wel met tijden schuiven, en volgens mij gaan ze de zwaarte van de buien onderschatten vrees ik.

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op do 21 jun 2012 - 07:36
Noodweercentrale voorzichtig, maar dat wordt nog wel bijgewerkt ;)



Afgelopen maandag werd dat in enkele minuten voor half Nederland in één keer rood :)

glenn

Wordt het regengebied maar pas om 9 a 10 u Verwacht ? eerst werd het toch al deze middag voorspeld ?

SniperEye

In de (na)middag in het zuiden een enkele bui maar pas vanaf passage KF extreem weer verschijnselen met onweer e.d.

Jan van Ooijen

Citaat van: glenn op do 21 jun 2012 - 08:13
Wordt het regengebied maar pas om 9 a 10 u Verwacht ? eerst werd het toch al deze middag voorspeld ?

Nee hoor, werd telkens tegen/in de avond weergegeven op de kaarten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

ik moet gaan werken tot half 7 dus ik zal nog op tijd zijn om alles op de voet te kunnen volgen volgens jullie ?,

André

Hier begint het al in West Vlaanderen te dreigen vvoor een eerste buien lijn om dan in het tweede deel van de namiddag de boel te doen ontploffen .
Demeulemeester André

pennywise

Jan,denk je dat estofex het nog gaat bijwerken tot level 2?

Johann

Citaat van: glenn op do 21 jun 2012 - 08:13
Wordt het regengebied maar pas om 9 a 10 u Verwacht ? eerst werd het toch al deze middag voorspeld ?

Uitgaande van de laatste EC kaarten dan trekt het koufront  tussen pak hem beet 20h00 (Zeeland) en 00h00 (Groningen) van ZW naar NO over het land. Mooi ook de 2 luchtsoorten te zien aan de hand van de Theta-E kaarten. De meeste neerslag en  buien zullen pre-frontaal (gebied met de hoogste dauwpunten) en op passage van het KF (squalline ?!) gaan vallen. (zie ook RR-kaartje van Jan hierboven).

EC00 Theta-E 21h00


EC00 Theta-E 00h00


EC00 dauwpunt 21h00


Kaarten ©meteo-service

Jmanig

0000 boven Groningen, dus zal de bui rond 2200 boven overijssel zijn?
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

pennywise

Citaat van: pennywise op do 21 jun 2012 - 08:34
zo rond 10 uur op de helft van het land als ik het zo uitreken ja.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jmanig

Pitje wordt actief bij overijssel :) Was ff bang dat dat gebied groen bleef.
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op do 21 jun 2012 - 08:53


Ook hier weer mooi te zien hoe de buien zich organiseren op het KF gedurende passage van ZW naar NO over het land. De wind en mn de windstoten tijdens de buien zullen zeker tijdens frontpassage een belangrijke rol gaan spelen. Organisatoren van openlucht-evenementen moeten hier zeker rekening mee gaan houden en op tijd de nodig voorzorgsmaatregelen treffen ! Opvallend overigens ook de windtoename tot 8 BF achter het koufront, vooral de kustgebieden gaan dit merken !

In de loop van de avond en nacht achter KF flinke toename van de wind (8 BF)

kaart ©meteo-service


Powered by EzPortal